یزد موزه‌های متعددی دارد در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم مهم ترین موزه‌های یزد کدام است.

مهم ترین موزه‌های یزد کدام است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: یزد یکی از شهرهای مرکزی و تاریخی ایران است که به نام های دیگری همچون شهر بادگیرها، عروس کویر و شهر دوچرخه ها شهرت دارد. احتمالا شما نیز درباره بادگیرها و بافت تاریخی یزد، شنیده اید و کنجکاو شده اید تا از این شهر دیدن کنید.

در یزد آثار تاریخی را در خانه‌هایی به نمایش گذاشته‌اند که خودشان تاریخچه بالا بندی دارند و حرف‌های زیادی برای گفتن از تاریخ. موزه سکه و مردم شناسی و موزه آب دو مورد از معروف‌ترین موزه‌های یزد هستند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

موزه آب در خانه کلاهدوزها

یکی از کلماتی که چیدن آن کنار کویر کمی سخت به نظر می‌رسد، آب است. حالا این شهر کویری موزه‌ای دارد به نام آب که نشان می‌دهد مردم این شهر چطور آب را به دل این شهر کویری کشانده‌اند.

موزه آب یزد در کنار یکی از جاهای دیدنی معروف یزد یعنی میدان امیر چخماق قرار دارد. خانه‌های تاریخی یزد خودشان یک موزه هستند از هنر معماری، گچ‌بری و آینه‌کاری دوره قاجاری و وقتی داخل آن‌ها یک موزه هم برپا ‌شود، موزه در موزه می‌شود.

مهم ترین موزه‌های یزد کدام است؟

موزه آب یزد هم در یکی از همین خانه‌های تاریخی باشکوه یزد، خانه کلاهدوزها، تاسیس شده است. سید علی اکبر کلاهدوز از تجار معروف و بلند آوازه قاجار بوده است که همراه خانواده‌اش روزگاری در این بنای باشکوه زندگی می‌کرده است. زمانی دو قنات از این خانه عبور می‌کردند که قنات زارچ هنوز هم از آن می‌گذرد.

در این موزه تاریخچه آب و چاه و قنات یزد در ۵ طبقه به نمایش گذشته شده است. در طبقه دوم این بنا یک پایاب هشت ضلعی می‌بینید که در عمق ۱۰ متری زمین قرار گرفته است. این پایاب دما را برای نگهداری مواد خوراکی ثابت نگه می‌داشته است. در وسط همین طبقه حوضی قرار دارد که به خاطر قناتی که از وسط آن می‌گذشته، هوا همیشه خنک و مطبوع بوده است.

برای دیدن بخش اصلی موزه باید به طبقه سوم بروید. در این طبقه می‌توانید ابزارهایی که در روند تکامل تامین آب یزد استفاده شده است را ببینید مثل ابزار اندازه گیری حجم آب، وسایل تامین روشنایی در قنات، اسناد و مدارک خرید و فروش آب و ظروف نگهداری و حمل آب.

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

اگر کمی از سمت مسجد جامعه به طرف محله فهادان در کوچه‌های آشتی‌کنان قدم بزنید به موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده می‌رسید. این موزه در خانه عرب زاده قرار دارد که یکی از یادگاری‌های قاجاری این شهر است. به محض اینکه وارد بنا می‌شوید اتاق‌ها را می‌بینید که دور تا دور حوض دست به دست هم داده‌اند.

این مجموعه ۱۰ سالن دارد که در آن سکه‌های دوره‌های تاریخی مختلف و همچنین وسایل و سبک زندگی گذشته مردم یزد به نمایش گذاشته شده است. این سکه‌ها به همت استاد حسین حیدرزاده، استاد علم سکه شناسی، در طول سال‌های ۵۵ تا ۸۳ گردآوری شده‌اند و حالا در این خانه تاریخی به نمایش گذاشته شده‌اند.

مهم ترین موزه‌های یزد کدام است؟

۵۰۰۰ قطعه سکه قدیمی از جنس طلا، نقره، مس و برنج از دوره‌های مختلف را می‌توان در این موزه یکجا دید. علاوه بر سکه، اسکناس‌های دوره‌های مختلف ایران از دوره ناصرالدین شاه تا کنون در این موزه وجود دارد.

در بخش مردم شناسی موزه ۱۰۰۰ قطعه از وسایل مورد استفاده مردم در ۴۲ دوره تاریخی گذشته (از دوره هخامنشیان تا به امروز) مثل انواع وسایل لازم برای پختن نان در منزل، زیور آلات و تسبیحات از سنگ‌های قیمتی مثل کهربا و اسناد و نسخه‌های خطی به نمایش گذاشته شده است. هر چند این موزه به همت استاد حیدرزاده پا گرفته و شخصی بوده، در حال حاضر به میراث فرهنگی واگذار شده است.

موزه آیینه و روشنایی یزد

یکی از مکان های دیدنی یزد، موزه آیینه و روشنایی یزد است که در سال ۱۳۷۷ خورشیدی در خانه صراف زاده افتتاح شد. این موزه در رابطه با تاریخ نور در ایران، فعالیت می کند. در واقع انواع پیه سوز، شمع سوز، نفت سوز و غیره در این موزه یافت می شود.

ساختمان این موزه در زمان پهلوی اول ساخته شده است. این عمارت حدود هشت هزار متر مربع مساحت دارد و در ساخت آن از معماری سنتی و اروپایی بهره گرفته اند. در ساختمان موزه تعدادی اتاق خواب، شاه نشین، استخر، حوضخانه و غیره وجود دارد. اگر علاقمند به موزه هستید حتما از این مکان دیدن کنید.

آدرس موزه آیینه و روشنایی: یزد، خیابان کاشانی، روبروی بوستان هفت تیر

مهم ترین موزه‌های یزد کدام است؟

موزه وزیری یزد

بدون شک یکی از شناخته شده ترین موزه های یزد موزه وزیری است. این موزه در سال ۱۳۶۹ نزدیک مسجد جامع کبیر یزد و در کنار کتابخانه وزیری ایجاد شده است.

مسجد جامع کبیر یزد از جاذبه های تماشایی یزد است که معماری خاص اسلامی اش توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.

دل کندن از زیبایی های این مسجد سخت است اما اگر از معماری زیبا و جذاب دوره تیموری مسجد جامع کبیر یزد و کاشیکاری ها و نقوش اسلامی آن دل کندید، موزه وزیری توجهتان را سمت خود می کشاند.

جذابیت این موزه به لوازم و اشیاء آن است که بیشترشان از خانه ها و توسط اهالی شهر به این‌ موزه اهدا شده است.

از نسخ خطی و لوازم خطاطی و زنگ میدان وقت الساعه گرفته تا ظرف و ظروف و قوری و پارچه های زربفت و غیره که روزگاری توسط مردمان شهر استفاده می شد و گویای سبک و نحوه زندگی مردمان گذشته بوده در این موزه پیدا می شود.

اهدا و جمع آوری اشیا ء و وسیله های قدیمی و ارزشمند از مردم همچنان هم ادامه دارد.

این موزه در حال حاضر زیر نظر سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی فعالیت دارد.

برخی از اشیاء و وسیله های موجود در موزه عبارتند از: قرآن های نفیس، نکاح نامه ها، لوازم خطاطی، خط استاد نی ریزی، خط استاد میرعماد، انواع قوری و قلیان، لگن مسی، سرمه دان و ظروف چینی، پارچه های تافته و پوستین های گران بها.
آدرس موزه: یزد، خیابان امام خمینی، انتهای خیابان مسجد جامع

مهم ترین موزه‌های یزد کدام است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید