هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: واشنگتن قصد دارد «پیام محکم بازدارنده‌ای» در این باره به ایران بفرستد.

کاخ سفید:   ایران باید خود را کنار بکشد

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در ادامه ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر «نقش هم‌دستانه» ایران در وقوع عملیات گسترده و غافلگیرانه «طوفان الاقصی» توسط مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی و حمایت‌های دولت آمریکا از این رژیم در جنگ غزه که موجب خشم و واکنش نیروهای مقاومت علیه نظامیان آمریکا در منطقه شده است که واشنگتن مدعیست تحت حمایت ایران هستند و از آن دستور می‌گیرند، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که آمریکا در تلاش است با افزایش نگرانی‌ها درباره گسترش یک درگیری منطقه‌ای، «پیام محکم بازدارنده‌ای» به ایران منتقل کند.

سی‌ان‌ان گزارش داد که کربی در این باره گفت: «اگر قرار باشد به حفاظت از نظامیان و تاسیساتمان ادامه دهیم، قطعا وارد عمل خواهیم شد. ما ثابت کرده‌ایم که حمله می‌کنیم و در تلاشیم این کار را بکنیم. این پیام محکمی است که ایران باید خود را کنار بکشد. ما این مسئولیت‌ها را جدی می‌گیریم.

کربی در ادامه با توجیه حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه به بهانه تامین امنیت آن و «مبارزه با تروریسم» به سی‌ان‌ان گفت: «ما امنیت ملی‌مان در منطقه را نیز بسیار جدی می‌گیریم و به همین دلیل است که رییس جمهور دو ناوگروه هواپیمابر به منطقه اعزام کرده است. ما باید اطمینان بیابیم که نه تنها به ایران، بلکه به تمامی بازیگران و ایران به طور ویژه، این پیام را مخابره می‌کنیم که امنیت ملی‌مان را بسیار جدی می‌گیریم. ما به حفاظت و دفاع از نظامیانمان ادامه خواهیم داد. این کار را در زمانی که بخواهیم و به روشی که بخواهیم انجام می‌دهیم.»

اظهارات کربی در این باره در حالی بیان شده که بیم گسترش جبهه‌های جنگ علیه رژیم اشغالگر قدس و درگیر شدن آمریکا در یکی دیگر از «جنگ‌های ابدی» در منطقه افزایش یافته است.

هم‌زمان با افزایش تنش در اراضی اشغالی، سربازان آمریکایی و متحدانش دست‌کم ۱۲ بار در عراق و چهار بار در سوریه در هفته گذشته هدف حمله قرار گرفته‌اند. بیش از ۲۰ سرباز آمریکایی در نتیجه این حملات زخمی و اکثریت نیز از ناحیه سر دچار جراحت شده‌اند.

روزنامه آمریکایی نوشته آمریکا از زمان شروع درگیری در اراضی اشغالی در هفتم اکتبر، ۲ ناو هواپیمابر، کشتی‌های جنگی و جنگنده را به منطقه فرستاده تا تلاش کند ایران و گروه‌هایی را که تحت حمایت ایران خوانده شده‌اند، بازدارد. تعداد نیروهای اضافه شده به منطقه نیز هزاران نفر است.

مقامات رسمی می‌گویند که تدابیر آمریکایی‌ها برای حفاظت از نیروهایشان در منطقه شامل افزایش گشت‌زنی‌های نظامی، محدود کردن دسترسی به تاسیسات پایگاه‌ها و افزایش جمع آوری اطلاعات از جمله از طریق پهپادها و سایر عملیات نظارتی است. جدیدترین استقرار سربازان آمریکایی نیز به برنامه‌های این کشور در استقرار سیستم موشکی تاد و پاتریوت مرتبط می‌شود.

در همین راستا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با شبکه بلومبرگ، با اشاره به موضع آمریکا در جنگ غزه و حمایت‌های آن از رژیم صهیونیستی گفت: «آمریکا به دیگران توصیه می‌کند که از خود خویشتنداری نشان دهند، اما کاملاً در کنار اسرائیل ایستاده است. اگر آمریکا به کاری که تاکنون انجام داده است ادامه دهد، جبهه‌های جدیدی علیه آمریکا گشوده خواهد شد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: «من می‌خواهم هشدار دهم که ادامه کشتار زنان و کودکان سبب خواهد شد تا اوضاع منطقه از کنترل خارج شود. طرف آمریکایی باید تصمیم بگیرد - آیا می‌خواهد جنگ را تشدید کند؟»

وبگاه بلومبرگ در این باره نوشت، امیرعبداللهیان کمتر از یک روز پس از آن این اظهارات را بیان کرد که آمریکا ادعا کرد دو تأسیسات در سوریه «مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب ایران» را که به ادعای واشنگتن برای حملات علیه نیروهای آمریکایی در منطقه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، هدف قرار داده است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که مدرکی ندارند که نشان دهد ایران صراحتاً دستور این حملات را داده است اما «تهران را برای آن مسئول می‌دانند.»

وزیر امورخارجه ایران خاطرنشان کرد: ما نیروهای جدیدی را نه به سوریه و نه به سایر نقاط منطقه اعزام نکرده‌ایم. اما ما فقط نظارگر تحولات نیستیم، جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی خود اقدام خواهد کرد.

او همچنین در این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه «گروه‌هایی که در سوریه و عراق نیروهای آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، مستقل عمل می‌کنند و از تهران راهنمایی دریافت نکرده‌اند»، اظهار داشت: آنها هیچ دستور از ما دریافت نمی‌کنند. طرف آمریکایی مدعی است که اینها با ایران مرتبط است اما این گروه‌ها برای خودشان مستقل تصمیم می‌گیرند.

حضور مداخله‌جویانه نظامی آمریکا در منطقه با ادعاهایی همچون تامین امنیت دریانوردی، کمک به مبارزه با تروریسم و کمک به کشورهای منطقه برای تامین امنیت آن در حالی است که این تدابیر نظامی و امنیتی آمریکا در بروز جنگ غزه، تحولی خون‌بار و تنش‌زا برای منطقه، ناکارآمد بوده است.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید