۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 55470768

بندرهای ایران چشم‌نواز و زیبا هستند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم بندر گناوه در کجاست.

بندر گناوه در کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بندر گناوه یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ایران است که در استان بوشهر قرار دارد.

این بندر به واسطه داشتن بازارهای پررونق ساحلی و ارزان‌تر بودن اجناس، برای مسافران علاقه‌مند به خرید یک مقصد جذاب گردشگری به شمار می‌رود و به «دبی ایران» نیز معروف است.

طبیعت سحرانگیز و انبوه صدف‌های دریایی در ساحل این بندر نیز باعث شده است در برخی از اشعار از آن با عنوان «معدن مروارید» یاد شود.

جاهای دیدنی بندر گناوه

اگر به بندر گناوه سفر کردید، یادتان باشد، این بندر تاریخی علاوه بر بازار، جاهای دیدنی بسیاری نیز دارد که توصیه می‌کنیم زمانی را به دیدن این مکان‌ها اختصاص دهید.

اول از همه سری به ساحل خلیج فارس بزنید و از تماشای امواج نیلگون خلیج فارس لذت ببرید. در ادامه تعدادی از جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی گناوه را معرفی می‌کنیم.

  • تپه‌های باستانی گناوه: گفته می‌شود که تاریخ تمدن در گناوه به دوران ایران باستان بازمی‌گردد. در اطراف منطقه بندر گناوه تپه‌های باستانی وجود دارد که نشان دهنده قدمت تاریخی منطقه هستند و در آن‌ها اشیایی قدیمی مانند کوزه‌های سفالی، بوپال و... پیدا شده است. از جمله این تپه‌ها می‌توان به تپه‌ شاه ناصری اشاره کرد که در شرق روستا قرار داشته و ۲۰۰ متر از روستای فعلی فاصله دارد. دیگر تپه معروف به تل محمد حیدر است که در شمال روستا و به فاصله‌ ۱۰۰ متری از روستای فعلی قرار گرفته است. تپه معروف به قلعه‌ کلات نیز در جنوب روستای فعلی بوده و ۱۰۰ متر از آن فاصله دارد. تپه چهارم نیز آرامگاه مردم روستاست.

بندر گناوه در کجاست؟

  • تالاب حله: تالاب حله که از رود حله سرچشمه ‌می‌گیرد، منطقه‌ای حفاظت شده در گناوه است که حدود ۴۰ هزار هکتار وسعت داشته و زیستگاه پرندگان و جانوارانی چون شغال، گراز، گرگ و خرگوش است و هر زمستان نیز از پرندگان مهاجر میزبانی می‌کند. از جمله پرندگان نادری که در این منطقه یافت می‌شود، می‌توان به درنا، غاز خاکستری، فلامینگو، پلیکان پاخاکستری، چوب پا، نوک خنجری، اردک کله سبز، خوتکا و... اشاره کرد. اگر به گناوه سفر کردید گشت و گذار در این منطقه و مزارع سرسبز اطراف و پرنده نگری در این تالاب را از دست ندهید.
  • دهکده توریستی مال قائد: در فاصله‌ای کمتر از ۵۰۰ متری شمال شهر گناوه، دهکده زیبای مال قائد قرار دارد. این دهکده دارای چشم‌اندازی بسیار زیباست و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان گناوه محسوب می‌شود. مال قائد بیش از چهار هزار نفر جمعیت داشته و با توجه به اینکه پرجمعیت‌ترین روستای بخش مرکزی و شهرستان گناوه است، چیزی نمانده که به شهر تبدیل شود.
  • بندر ریگ: یکی از بنادری که دارای ارزش تاریخی بوده و می‌تواند برای گردشگران جذابیت داشته باشد، بندر ریگ است. این بندر به خاطر موقعیت استراتژیک خود، از زمان صفویان محل نزاع ایرانیان با انگلیسی‌ها و پرتغال‌ها بوده است. در نهایت یکی از ساکنان منطقه به نام میرمهنا توانست به سلطه پرتغالی‌ها در خلیج فارس پایان دهد. با توجه به اینکه این منطقه جاذبه گردشگری دارد، خدمات گردشگری در روستا و همچنین جاده‌های منتهی به آن توسعه یافته است.
  • رودخانه دره گچی: از جمله جاهای دیدنی گناوه می‌توان به رودخانه فصلی دره‌ گچی اشاره کرد که سرچشمه آن کوه پونه گز، در شمال شرقی گناوه بوده و بعد از بندر گناوه به خلیج فارس و دریای عمان می‌ریزد. در واقع این رود بعد از اینکه به روستای گاو سفید می‌ریزد، دارای دو انشعاب می‌شود. یک شاخه از دره گیجک و بندر گناوه گذشته و شاخه دیگر از روستای پوزه‌گاه و بندر ریگ عبور می‌کند و در نهایت هر دو به دریای خلیج فارس می‌ریزند.

بندر گناوه در کجاست؟

  • سواحل و باغ های زیبا: همان طور که در ابتدا اشاره شد بندر گناره یکی از زیباترین سواحل خلیج فارس را دارد که بسیار دیدنی و آرامش بخش است. بهترین منطقه‌های ساحلی گناوه را می‌توان در روستاهای چهک و کشویی پیدا کرد که بین بندر گناوه و ریگ قرار دارند. جدا از تفریحات آبی مانند قایق سواری، پیاده‌روی در ساحل شنی پوشیده از صدف و تماشای غروب و طلوع خورشید در ساحل بسیار لذت بخش است؛ مخصوصا اگر خوش شانس باشید و بتوانید جست و خیز دلفین‌ها را در آب تماشا کنید. در نزدیک ساحل خلیج فارس باغ‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید در آنها تفریح یا استراحت کنید. از جمله این باغ‌ها می‌توان به باغ‌های شول، گمارون، چاهبردی و بنکی اشاره کرد.

فاصله بندر گناوه تا بوشهر

بندر گناوه در ساحل خلیج فارس، میان شهرهای بوشهر و بندر دیلم قرار گرفته است. این شهر با بندر گناوه ۶۶ کیلومتر و با شهر بوشهر ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

تماشای شنای دلفین‌ها در آب‌های نیلگون خلیج فارس، گوش دادن به صدای مرغان دریایی، پیاده‌روی در ساحل، خرید، تفریحات آبی و لذت بردن از آب و هوای پاک از محبوب‌ترین تفریحات گردشگران در بندر گناوه هستند.

در این منطقه دیدنیهای فروانی از بناهای تاریخی گرفته تا تالاب و جاذبه‌های طبیعی وجود دارند.

آدرس: استان بوشهر، بین بندر بوشهر و بندر دیلم

فاصله بندرعباس تا گناوه حدود ۸۰۰ کیلومتر تعیین شده و اگر بخواهید این مسیر را با خودروی شخصی طی کنید، حدود ۱۰ ساعت در راه خواهید بود.

فاصله هوایی بندرعباس تا بوشهر نیز حدود ۵۶۸ کیلومتر است و به وسیله هواپیما حدود ۵۰ دقیقه در راه خواهید بود. پس از آن می توانید با خودرو یا اتوبوس مسیر بوشهر تا گناوه را طی کنید.

بندر گناوه در کجاست؟

دسترسی به گناوه از اکثر شهرهای ایران ممکن است؛ اما یکی از راه های دسترسی به این شهرستان تاریخی از بندرعباس است

بندر گناوه یکی از شهرهای جنوب کشور و مرکز شهرستان گناوه در استان بوشهر است.

این شهرستان با مساحت ۲,۰۴۴ کیلومتر مربع در ساحل شمالی خلیج فارس قرار دارد. بندر گناوه با ارتفاع پنج متر از سطح دریا، به دو بخش مرکزی و ریگ و دو دهستان حیات داود و رود حله تقسیم شده است.

شهرستان گناوه از شمال غربی با شهرستان دیلم، از شمال شرقی با استان فارس، از شرق با شهرستان دشستان، از جنوب با شهرستان بوشهر و از غرب با خلیج فارس همسایه است.

بندر گناوه در فاصله خدودی ۸۰۰ کیلومتری از بندر عباس (حدود ۱۰ ساعت) و ۱,۰۲۴ کیلومتری تهران (حدود ۱۳ ساعت) قرار دارد.

جزیره خارک نیز در نزدیکی این شهر ساحلی قرار دارد و با قایق به‌راحتی می‌توانید خود را به آنجا برسانید.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
    0 0
    چرت اسم روستای تل تل که شامل تپه های قدیمی بود نیاوردید
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    چرا از امامزاده وبی بی مریم وادرس دقیق تپه ها ننوشتی در کل خوب بود وافرین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید