بناهای میدان نقش جهان منحصر به فرد هستند با این وجود با ما همراه باشید تا بدانیم مسجد شیخ لطف الله چه مشخصاتی دارد.

مسجد شیخ لطف الله چه مشخصاتی دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد شیخ لطف‌الله یکی از گنجینه‌های ارزشمند میدان نقش جهان اصفهان است.

میدانی تاریخی که هر گوشه‌اش را که بنگرید جلوه‌ای از معماری ایرانی مقابل چشمان‌تان قرار می‌گیرد و به سبب ارزش تاریخی و فرهنگی‌اش در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

مسجد شیخ لطف‌الله شاید نسبت به همتای دیگرش در میدان نقش جهان،‌ یعنی مسجد امام، به جز گنبد تماشایی‌اش جلوه‌ی بیرونی باشکوهی نداشته باشد.

اما کافی است پا به درون این مسجد بگذارید تا از زیبایی معماری و تزئینات به کار رفته در این بنا شگفت‌زده شوید.

کاشی کاری‌های مسجد شیخ لطف‌الله در کنار گنبد آن از جذاب‌ترین بخش‌های این بنا است.

مسجد شیخ لطف الله کجاست

اگر در سفرتان به اصفهان تنها برای بازدید از یک جاذبه وقت دارید، باید بدون هیچ و شک و تردیدی به سراغ مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان بروید؛ مسجدی که بعد از بازدید از آن می توانید بگویید حد عالی معماری، کاشی کاری، رنگ آمیزی و نبوغ را از نزدیک تماشا کرده اید و با بهترین جلوه های هنر دوره صفوی آشنا شده اید.

مسجد شیخ لطف الله چه مشخصاتی دارد؟

این بنای منحصر به فرد به دست توانای استاد محمدرضا اصفهانی- از مشهورترین معماران دوره صفوی- با سبک معماری اصفهانی ساخته شد و و در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۵۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

جالب است بدانید خبرگزاری معتبر اسپوتنیک نیز از این مسجد به عنوان یکی از ۷ عجایب ناشناخته دنیا یاد می کند و آن را در میان برترین ساختمان های دیدنی جهان قرار می دهد.

اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبروی عمارت عالی قاپو

اگر می خواهید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله بروید، می توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

اتوبوس: از خطوطی استفاده کنید که در میدان امام حسین توقف دارند. این ایستگاه در ۸۰۰ متری میدان قرار دارد. ایستگاه بیمارستان خورشید نیز در ۷۵۰ متری ورودی مسجد شیخ لطف الله است.

مترو: در صورت تمایل به استفاده از مترو، خودتان را به ایستگاه میدان امام حسین برسانید و با استفاده از تاکسی یا پیاده به میدان نقش جهان بروید.

زمان بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری و هنگام نماز ظهر

ساعات بازدید: ۰۹:۰۰ تا ۱۲:۳۰ و ۱۴:۰۰ تا ۱۷:۰۰ در نیمه اول سال، ۹:۰۰ تا ۱۱:۳۰ و ۱۳:۰۰ تا ۱۶:۳۰ در نیمه دوم به استثنای جمعه ها هنگام نماز جمعه، ایام سوگواری و اعتکاف

مسجد شیخ لطف الله چه مشخصاتی دارد؟

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان بنایی منحصر به فرد و یادگار دوره صفوی است. این مسجد ویژگی های منحصر به فردی دارد از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. گنبد مسجد از ویژگی های بارز این بنا، گنبد عظیم و باشکوه آن است. این گنبد به گونه ای روی مسجد قرار گرفته است که اگر از بیرون تماشا کنی قسمتی از آن در پشت سردر پنهان می شود. ارتفاع راس گنبد تا سطح زمین حدود ۳۲ متر، دهانه آن ۱۲ متر و قطر بیرونی مسجد ۲۲ متر می باشد.

گنبد مسجد شیخ لطف الله در طول روز به رنگ های مختلفی در می آید که از جمله ویژگی های منحصر به فرد آن است. این گنبد، در هنگام سپیده دم صبح، به رنگ صورتی، به هنگام ظهر به رنگ کرم و هنگام غروب آفتاب آجری رنگ دیده می شود. گاهی به واسطه این ویژگی لقب پر طاووسی به مسجد شیخ لطف الله می دهند.

گنبدهای ساخته شده دوره صفوی از ظرافت و رعنایی خاصی برخوردارند. در حوزه هنر، هنگامی که سخن از ظرافت به میان می آید، منظور به کاربستن تدابیر فنی و دقیق و استادانه است تا به زیبایی اثر هنری بیانجامد.

  1. تزیینات سقف و ستون های مارپیچ

فضای داخلی مسجد شیخ لطف الله با ۱۶ پنجره مشبک تزیین شده است که نور را به داخل می کشانند. این پنجره ها با فاصله ی ۱۷۰ سانتی متری از هم قرار گرفته اند. پنجره های مشبک در بالای تاق مسجد قرار گرفته اند. تعداد ۸ تاق جناغی، نقش نگهداری گنبد بر روی مسجد را بر عهده دارند. این تاقها روی ستون های مارپیچی و فیروزه ای رنگ قرار گرفته اند. ستون های مزبور با با تزئینات فیروزه ای رنگ و لعابدار بی نظیری مزین شده اند.

مسجد شیخ لطف الله چه مشخصاتی دارد؟

سقف داخلی مسجد که همان بخش داخلی گنبد آن است، از تعداد زیادی لوزی تشکیل یافته است. هرچه بیشتر به سمت مرکز برویم، اندازه این لوزی ها کوچکتر می شوند. این لوزی ها در کنار هم شکل یک طاووس با پرهای باز شده را به نمایش می گذارند.

برای نشان دادن رنگ های زیبا از کاشی های معرق در سقف مسجد استفاده شده است. این کاشی ها از سقف تا ازاره مسجد (قسمت پایینی دیوار مسجد از کف تا تاقچه) را در برمی گیرند.

  1. ارتباط مسجد شیخ لطف الله با کاخ عالی قاپو

با بررسی شواهد موجود درمی یابیم که در زیر میدان نقش جهان راهرویی وجود داشته است. این راهرو ارتباط بین مسجد شیخ لطف الله با کاخ عالی قاپو را برقرار کرده بود. از آنجا که مسجد شیخ لطف الله برای خانواده سلطنتی بنا شده بود، بانوان نیز در این مسجد حضور داشتند. رفت و آمد آنها به داخل مسجد از این راهرو صورت می گرفت تا در انظار عمومی ظاهر نشوند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید