دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: قتل، نابودسازی، اخراج یا انتقال اجباری جمعیت، محبوس ساختن (محاصره کاملی که انجام دادند)، شکنجه و ... به‌عنوان بخشی از حمله علیه یک گروه در زمره جنایت علیه بشریت تلقی می‌شود که ما تمام این مصادیق را در طول همین یک هفته شاهد بودیم.

غریب‌آبادی: ما  در طول یک هفته شاهد انجام تمام مصادیق جنایت علیه بشریت از سوی رژیم صهیونیستی بودیم

به گزارش سلام نو به نقل از قوه قضاییه، کاظم غریب‌آبادی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع «سکوت دولت‌های غربی در مقابل کودک‌کشی رژیم صهیونیستی»، گفت: نکته مهم اولیه این است که ما در چه شرایطی با حماسه طوفان الاقصی و دور جدید مقاومت در گروه‌های فلسطینی مواجه شدیم؛ این حماسه بزرگ در شرایطی شکل گرفت که بیش از ۷ دهه از اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی اسرائیل می‌گذرد و این تجاوز و اشغالگری حدود ۷ میلیون نفر آواره و پناهنده فلسطینی برجای گذاشته است؛ بیش از ۱۰۰ هزار نفر از فلسطینی‌های مظلوم و بی‌گناه شهید شدند، بیش از صدها هزار نفر از مردم فلسطین مصدوم و مجروح شدند، بارها و بارها نوار غزه و برخی دیگر از مناطق فلسطین اشغالی در محاصره کامل قرار گرفت و رژیم صهیونیستی اجازه نداد که سوخت، غذا، برق و آب به این مناطق برسد؛ بمباران‌های متعدد و مکرر منازل مسکونی و زیرساخت‌ها و کشتار زنان و کودکان توسط رژیم صهیونیستی منجر شد تا شاهد دور جدید مقاومت به شیوه بسیار نوآورانه باشیم.

وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها فکر می‌کردند مقاومت در فلسطین رو به افول رفته است و به همین دلیل به راحتی مشغول عادی‌سازی روابط خود با برخی از کشورهای عربی بودند، اما نمی‌دانستند که مقاومت در اثر پیش زمینه‌هایی که به آن اشاره شد، هیچ‌گاه خاموش نخواهد شد و دامنه، عمق، حجم و گستردگی این حماسه عظیم هیمنه آن گنبد به اصطلاح آهنین رژیم صهیونیستی و اتحادیه‌های پوشالی را که در حمایت از این رژیم شکل گرفته بود، کاملا شکست و آثار این شکست، سالیان سال برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن باقی خواهد ماند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: از منظر تسلیحات هم فلسطینیان با رژیم صهیونیستی برابری نمی‌کنند، اگر برابری می‌کردند به این اشغالگری بسیار زودتر پایان می‌دادند، با این تنگناها و با این نابرابری در تجهیزات نظامی، کسب چنین موفقیت عظیمی قطعا با پیروزی مقاومت مواجه خواهد شد.

غریب‌آبادی با اشاره به شرایطی که هم اکنون در فلسطین اشغالی حاکم است، گفت: بیش از هزار و ۴۰۰ نفر از نیروهای رژیم صهیونیستی توسط مقاومت کشته شدند، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر مصدوم و بیش از ۲۰۰ اسرائیلی اسیر شدند، اما در مقابل خساراتی هم برای فلسطینیان بی‌گناه داشته است؛ بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ فلسطینی شهید و بیش از ده هزار نفر مجروح شدند که نیمی از این آمار، زن و کودکان هستند.

وی در مورد حمایت از رژیم صهیونیستی از سوی برخی از کشورهای غربی، گفت: کشورهای غربی، حامیان رژیم صهیونیستی و برخی از سازمان‌ها تلاش دارند که یک مظلوم‌نمایی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند، در این قضیه مردم فلسطین مردم تحت اشغال و تجاوز هستند و طبق حقوق بین‌الملل حق دفاع مشروع برای چنین گروهی پیش‌بینی شده است، نه برای یک رژیم متجاوز و اشغالگر.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: اینگونه نیست که بگوییم حالا که مردم فلسطین از خود دفاع می‌کنند، پس رژیم صهیونیستی اسرائیل این حق را دارد که زنان و کودکان بی‌گناه را بکشد و انواع جنایات را مرتکب شود؛ برای همین، این مقاومت، این حماسه عظیم و این موفقیت نباید مانع از این شود که ما در مورد جنایات رژیم صهیونیستی صحبت نکنیم و آن را مورد پیگیری قرار ندهیم.

غریب‌آبادی در خصوص اساسنامه دیوان کیفری بین المللی ۱۹۹۸، اظهار کرد: از آنجایی که دولت فلسطین عضو اساسنامه رم یا اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی است، ما می‌توانیم به آن استناد کنیم؛ طبق اساسنامه رم، چهار جرم بین‌المللی در زمره صلاحیت‌های دیوان کیفری بین‌المللی هستند؛ نسل‌کشی، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت تجاوز.

وی ادامه داد: وقتی ما مصادیق این جنایت‌ها را مرور می‌کنیم تقریبا تمامی مصادیق این جنایت‌ها را در همین یک هفته‌ای که گذشت در فلسطین اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی شاهد هستیم و نکته تاسف بار این است که شاید این جزء نادر مواردی باشد که مقام‌های رژیم صهیونیستی علنا خودشان از عبارات و/ یا از مواضعی استفاده می‌کنند که در چارچوب همین صلاحیت‌های دیوان کیفری بین‌المللی است، به این معنی که بی‌محابا راجع به جنایت‌های خود صحبت می‌کنند، مثلا اینکه همه باید نوار غزه را تخلیه کنند، اینکه وزیر دفاع شان گفته بود ما آب، برق و سوخت غزه را کامل قطع می‌کنیم، اینکه گفته بودند هیچکس نباید احساس امنیت کند و هیچکس در نوار غزه در امان نخواهد بود؛ این رفتارها همه در زمره جرایم بین‌المللی است و بی‌محابا مقام‌های رژیم صهیونیستی این عبارت‌ها را در طول همین یک هفته تکرار کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به مصادیق جنایت نسل‌کشی طبق دیوان کیفری بین‌المللی، بیان کرد: کشتن اعضای یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی که ما در فلسطین شاهد هستیم، ایجاد شرایط دشوار زندگی برای آن گروه به قصد نابود ساختن کل یا بخشی از آن گروه، وارد آوردن صدمات شدید جسمی یا روانی به اعضای آن گروه.

غریب‌آبادی در ادامه به مصادیق جنایت علیه بشریت اشاره کرد و گفت: قتل، نابودسازی، اخراج یا انتقال اجباری جمعیت، محبوس ساختن (محاصره کاملی که انجام دادند)، شکنجه و ... به‌عنوان بخشی از حمله علیه یک گروه در زمره جنایت علیه بشریت تلقی می‌شود که ما تمام این مصادیق را در طول همین یک هفته شاهد بودیم.

وی در مورد مصادیق جنایت جنگی نیز اذعان داشت: قتل، وارد آوردن رنج شدید یا آسیب جدی به سلامت افراد، تخریب و تصرف اموال در سطح گسترده، اخراج یا انتقال غیر قانونی جمعیت و حملات عمدی بر ضد غیر نظامیان یا حتی قصد حمله از جمله مصادیق این جنایت است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه دولت فلسطین عضو دیوان کیفری بین‌المللی است و شکایتی را هم در اوایل عضویت، تقدیم دادستانی دیوان کرد، گفت: ۵ سال طول کشید تا دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کند که دیوان صلاحیت دارد و شکایت فلسطین منطبق با اساسنامه رم است و تحقیقاتی را از سال ۲۰۲۱ آغاز کرده است؛ به اعتقاد بنده این موضوع مهم‌ترین زمینه است که دیگر دولت فلسطین در اینجا موضع خود را در حمایت از مردم مظلوم فلسطین مشخص کند و این دعوا را که پرونده آن به دیوان باز شده است، به‌طور جدی پیگیری کند؛ البته وکلا، حقوقدانان و گروه‌های غیردولتی هم نقش مهمی دارند که بتوانند مستندات این دوره از جنایت‌های جدید را هم به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برسانند؛ این پرونده‌ای است که می‌تواند با توجه دور جدید جنایات کاملا فعال شود.

غریب‌آبادی اظهار کرد: ما به جز دیوان کیفری بین‌المللی در بعد حقوقی، محاکم خارجی برخی کشورها را هم داریم؛ بالاخره مقام‌های رژیم صهیونیستی به برخی از کشورهای اروپایی تردد می‌کنند؛ اقدام مهمی که باید صورت بگیرد، طرح شکایت علیه این مقامات توسط وکلای بین‌المللی و یا حتی وکلای فلسطینی و وکلایی است که از مردم مظلوم فلسطین حمایت می‌کنند، می‌توانند طرح دعوا کنند و این افراد را تحت تعقیب قرار دهند.

وی با بیان اینکه بیانیه کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در قضیه جدید فلسطین، مایه تاسف است، گفت: در این بیانیه گروه‌های فلسطینی هم متهم شده‌اند؛ در این بیانیه از هر دو طرف خواسته شده آرامش را حفظ کنند و کودکان و زنان را نکشند، انگار که گروه‌های فلسطینی بودند که فلسطین را اشغال کردند و جای اسرائیلی‌ها را غصب کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: توصیه ما این است که در اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی که روز چهارشنبه قرار است در جده برگزار شود، کشورهای اسلامی با همکاری دیگر کشورهای همفکر تقاضای اجلاس اضطراری شورای حقوق بشر را ارائه دهند.

غریب‌آبادی درباره نقش کشورهای اسلامی در موضوع تحولات فلسطین، تاکید کرد: کشورهای اسلامی باید با خاصیت و تاثیر بیشتر ظاهر شوند؛ رهبران کشورهای اسلامی ببینند که چگونه آمریکایی‌ها، سردمدارن غربی و استکبار سراسیمه عازم قلمرو رژیم صهیونیستی شدند و ابراز همدردی می‌کنند و تسلیحات می‌دهند و حمایت سیاسی می‌کنند؛ کشورهای اسلامی چه می‌کنند؟

وی در پایان گفت: کار دیگری که کشورهای اسلامی می‌توانند در نشست چهارشنبه مصوب کنند، این است که در مجمع عمومی سازمان ملل یک حرکت عظیمی را علیه رژیم اسرائیل شروع کنند که توفیق بسیاری خواهد بود؛ این فرصت خوبی است که کشورهای اسلامی در کنار کشورهای عدم تعهد یک قطعنامه و یک بحث جدی را علیه رژیم اسرائیل راه بیاندارند؛ نامه‌نگاری، مکاتبه و صحبت بسیار خوب است، اما ما اکنون نیاز به اقدام‌های جدی داریم.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید