اصفهان جاذبه‌های گردشگری تماشایی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره میدان نقش جهان؛ زیباترین میدان ایران بدانید.

میدان نقش جهان؛ زیباترین میدان ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: میدان نقش جهان که به صورت رسمی با عنوان میدان امام شناخته می‌شود، میدان مرکزی شهر اصفهان است و بخشی از یک مجموعه تاریخی به شمار می‌رود. آنچه که این میدان را از سایر همتایانش متمایز می‌کند شکل مستطیلی آن است که با ظاهر دایره‌ای یا بیضی شکلِ بسیاری از میادین معمول و رایج، تفاوت دارد. این میدان مستطیلی، ۵۶۰ متر و ۱۶۰ متر عرض دارد و یا به عبارت دیگر طول آن با ۴۳۰ قدم و عرض آن با ۱۶۰ قدم طی می‌شود.

برای درک گستردگی و جذابیت این میدان کافی است بدانید که نقش جهان از میدان سرخ مسکو که یکی از گسترده‌ترین و مشهورترین میدان‌های جهان است، وسعت بیشتری دارد. میدان بزرگ و مشهور شهر بروکسل بلژیک نیز با ابعاد ۶۸*۱۱۰ متر، پهنه‌ای کمتر از یک دهم میدان نقش جهان را به خود اختصاص داده است. میدان نقش جهان در مقایسه با میدان کنکورد پاریس، دارای برتریِ تاریخی است و پس از میدان تیان آنمن (Tiananmen Square) در پکن به عنوان دومین میدان بزرگ جهان نیز شناخته می‌شود.

محل قرارگیری میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان در شمال این شهر و در مرکز دیدنی‌های تاریخی اصفهان قرار دارد. در شرق میدان، خیابان حافظ و در غرب آن خیابان سپه‌، مسیرهای ورودی به این میدان را شامل می‌شوند. خیابان سپه عمود بر زاینده‌رود است و به‌دلیل وجود پارکینگ در ورودی‌های این خیابان به میدان، تردد بالایی دارد. از خیابان استانداری، کوچه پشت مطبخ و تمام کوچه‌های موازی آن، می‌توان پیاده به میدان رفت.

میدان عتیق (امام علی کنونی) در شمال شرقی نقش جهان قرار دارد و فاصله آن با میدان نقش جهان تنها دو و نیم کیلومتر است. میدان نقش جهان سه محور اصلی را شامل می‌شود؛ محور اول شمالی - جنوبی است و مسجد امام را به دروازه قیصریه وصل می‌کند.

میدان نقش جهان؛ زیباترین میدان ایران

محور شرقی - غربی دوم حدفاصل مسجد امام و عمارت عالی قاپو را شامل می‌شود. محور سوم نیز شرقی - غربی و در راستای کاخ چهل ستون تا ساختمان‌ها و بناهایی در گذشته بوده است که امروزه کاملا ویران شده‌اند. امروزه در امتداد بناها و ساختمان‌های تاریخی از این میدان تا زاینده‌رود، تنها عمارت‌هایی محدود باقی مانده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به عمارت چهل ستون و کاخ هشت بهشت، اشاره کرد.

در محیط خارجی نقش جهان صحن مساجد چهار ایوانی منقطع با چهار دروازه، تردد به کاخ شاهی و مسجد جامع عباسی و مسجد شیخ لطف الله را میسر می‌کرد که در گذشته عبور از این مسیر در انحصار شاه و مقامات بود.

در سال‌های اخیر با باز شدن راه شاهی، پس از مرمت آن، امکان بازدید از این مسیر برای گردشگران فراهم شده است. در این مسیر با گذشتن از فضای تاریخی آن، ابتدا به کاخ عالی قاپو می‌رسید و پس از بازدید از کاخ به میدان وارد می‌شوید.

جاذبه‌های اطراف میدان نقش جهان

• مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه: مهم ترین آثار تاریخی نقش جهان اصفهان این مسجد است. که در ضلع جنوبی این میدان واقع شده است. این مسجد از قدیم محل برگزاری اجتماعات و مراسم های سنتی بسیاری بوده است. ساخت این بنا در سال ۱۰۲۰ انجام شده است.

آثار تاریخی بسیار زیادی هم چون کتیبه شاه عباسی بر روی سر در این مسجد قرار گرفته است. این کتیبه در مدح شاه عباس اول و با خط ثلث نوشته شده است. کتیبه دیگری نیز که نام معماران میدان نقش جهان بر روی آن نوشته شده است، بر روی سر در مسجد قرار دارد. این کتیبه با خط محمد رضا امامی نوشته شده است.

مسحد جامع اصفهان، دارای مناره ها و گنبد بسیار زیبایی است. از هنر اسلامی و ایرانی در ساخت و تزئین آن استفاده شده است. بازتاب صدا زیر گنبد مسجد جامع اصفهان بسیار شگفت انگیز است. به این مکان، مسجد کبیر عباسی، مسجد سلطانی و مسجد شاه نیز گفته می شود.

میدان نقش جهان؛ زیباترین میدان ایران



• مسجد شیخ لطف الله: گنبد زیبایی در گوشه این میدان به چشم می خورد که بی شک توجهتان را به خود جلب خواهد کرد، زیرا این مسجد بدون مناره است. این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان واقع شده است و مرکز مذهبی اصفهان به شمار می رفت و هم اکنون نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این بنا به دستور شاه عباس اول در زمان حکومت صفویان و به صورت کاملاً اختصاصی ساخته شد. گنبد این مسجد ۳۲ متر طول دارد و ساخت آن ۱۷ سال زمان برد. معماری و کاشی‌کاری این مسجد هنر استاد محمدرضا اصفهانی از معماران مشهور آن دوره است. مسجد شیخ لطف الله پس از چندین سال هنوز هم شاهکار بی نظیر است.

عمارت عالی قاپو: این عمارت در غرب میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد که در گذشته مرکز حکومتی بسیار مهمی به شمار می رفت. زیربنای این ساختمان ۱۸۰۰ متر مربع است و در شش طبقه ساخته شده است. تزئینات این عمارت نیز بسیار منحصر به فرد است و همواره مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی قرار می گیرد.

سر در قیصریه: یکی دیگر از بناهای تاریخی این میدان سر در قیصریه است که در شمال میدان نقش جهان اصفهان واقع شده است. قیصریه یکی از مهم ترین مرکزهای اقتصادی اصفهان است. زیرا در ورودی بازار سنتی اصفهان قرار گرفته است. طبقه سوم این بازار نقارخانه وجود داشت که صدای موسیقی از آن پخش می شد. متاسفانه این بخش در زمان قاجاریه تخریب شد.

بازار قیصریه: بازار اصفهان که جزو بزرگترین و زیباترین بازار های ایران است و ساخت این بازار زیبا سه دوره طول کشیده و مربوط به دوره های صفویه و قاجاریه بوده است. ورودی بازار در میدان نقش جهان توسط سردری زیبا مشخص شده که دارای راسته های اصلی و فرعی زیادی است.

در این بازار زندگی جریان دارد و علاوه بر جلوه های معماری و تاریخی، مردم امرار معاش می کنند. میدان نقش جهان که مرکز خرید است، به راحتی می توانید محصولات خوب و زیبایی خریداری کنید. همچنین بعد از کلی گشت و گذار می توانید فرنی های خوشمزه این میدان را امتحان کنید یا ترکیب دوغ و باقلوا که خوراکی سنتی اصفهانی ها را نوش جان کنید.

یکی دیگر از کارهای خاصی که در این میدان انجام می دهید، کالسکه سواری است که به دور میدان می چرخند و لحظات زیبایی برایتان ایجاد می کنند. هر نقطه از این میدان می تواند سوژه عکاسی باشد و زیباترین تصاویر را می توانید با دوربینتان ثبت کنید.

میدان نقش جهان؛ زیباترین میدان ایران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید