عروس باهنر تاثیری بر دیدگاه‌های سیاسی او داشته است؟ پیوند پسر محمدرضا باهنر با نوه حجت‌الاسلام محتشمی‌پور قابل توجه بود که نتیجه خود را در مواضع باهنر نمایان کرده است. پیوند خانواده باهنر و محتشمی‌پور در سال ۹۱ ثبت شد و نکته قابل توجه آنجا بود که در مراسم عروسی آنها مهمانانی از دو جناح سیاسی کشور در کنار هم و به دور یک میز خوش و بش می‌کردند.

از عروس اصلاح طلب محمدرضا باهنر تا داماد اصولگرای احمد توکلی / وصلت‌های اصولگرایان با اصلاح طلبان

آرمان ملی نوشت: برخی روابط سیاسی در خانواده‌ها متحول شده که نشات گرفته از تحولات جامعه است. دو باجناق که یکی اصلاح‌طلب و دیگری اصولگراست یا داماد اصولگرا در خانواده اصلاح‌طلب یا عکس آن! اما به مرور مواضع تعدیل و به هم نزدیک شده است.

در ادامه به بخشی از این ارتباطات خانوادگی اشاره می‌شود.

*تأثیر حجاریان بر داماد خانواده

«حمایت لاریجانی از کاندیداهای جریان اصلاحات در انتخابات!» این گمانه چندی قبل از سوی ناصر ایمانی، اصولگرای اعتدالی مطرح شد. او اگر چه زمانی عضو شورای سردبیری روزنامه «رسالت» بود اما دیگر آن مواضع را ندارد. او نسبت خانوادگی با سعید حجاریان از چهره‌های تئوریسین اصلاحات دارد و برخلاف او اهل جناح راست است. شاید تاثیر حجاریان بر او سبب شده تا سمت اصولگرایان تندرو نرود و ترجیح بدهد در عین اصولگرایی، اعتدالگرا باشد.

نکته قابل تامل تحصیل ایمانی در مدرسه مذهبی‌ای بود که موسسان آن سران نهضت آزادی آن زمان از جمله مرحوم بازرگان بود. در دولت اصلاحات ترجیح داد مقاله ننویسد و خودش اینگونه روایت کرد که «آقای خاتمی رئیس‌جمهور وقت، از طریقی برای من پیام فرستاده بودند و اظهار لطف کرده بودند که خدمت ایشان بروم تا همدیگر را ببینیم. ولی من به دلایلی این کار را صلاح ندیدم. ایشان پیام داده بودند که من مطالب آقای ایمانی را به طور مرتب می‌خوانم. با پایان یافتن دولت اصلاحات، هم مقاله‌نویسی‌های من در رسالت قطع شد.» او البته پس از مدتی عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت شد اما ترجیح داده در چند سال اخیر مشی میانه‌روی را دنبال کند. ایمانی برخلاف برخی رسالت‌نویسان، تمایل به تقویت مواضع و جایگاه لاریجانی را دارد و بارها درباره رئیس سابق مجلس به اظهارنظر پرداخته است مانند چند روز پیش که گفت: «احتمالا لاریجانی از نامزدهای اصلاح‌طلب معتدل حمایت کند.»

*باجناق عرب‌سرخی کدام طرفی است؟

فیض‌ا... عرب‌سرخی و عباس امیری‌فر باجناق هستند. یکی اصلاح‌طلب و دیگری اصولگرا. امیری‌فر در دوره‌ای که احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد، از یاران نزدیک به او شد و دفاعیات زیادی از عملکرد احمدی‌نژاد داشت. در آن مقطع فیض‌ا... عرب‌سرخی باجناق امیری‌فر بارها نسبت به پیامدهای همراهی با او هشدار داد اما ظاهرا گوش شنوایی نبود تا اینکه بحث جریان انحرافی و اقدامات مشایی پررنگ شد. امیری‌فر در مقطعی بازداشت شد و پس از آن فاصله خود را با احمدی‌نژاد را افزایش داد. پس از آن امیری‌فر در ظاهر از مواضع اصولگرایانه خودش کوتاه نیامد اما چندان به ارتباط با اصلاح‌طلبان بی‌میل نبود البته سبقه حضور و فعالیت او در دولت احمدی‌نژاد و مواضعش سبب شد تا اصلاح‌طلبان فضای زیادی به او ندهند. در سال ۹۰ عباس امیری‌فر، دبیرکل جامعه وعاظ ولایی از تمایل تشکل مطبوعش با اصلاح‌طلبان خبر داده بود که اصلاح‌طلبان این پیشنهاد را رد کردند اما زمانی‌که پدر همسر امیری‌فر فوت کرد، در مراسم ختم او حاضر شدند.

*خبری از نقدهای تند و تیز باهنر نیست

عروس باهنر تاثیری بر دیدگاه‌های سیاسی او داشته است؟ پیوند پسر محمدرضا باهنر با نوه حجت‌الاسلام محتشمی‌پور قابل توجه بود که نتیجه خود را در مواضع باهنر نمایان کرده است. پیوند خانواده باهنر و محتشمی‌پور در سال ۹۱ ثبت شد و نکته قابل توجه آنجا بود که در مراسم عروسی آنها مهمانانی از دو جناح سیاسی کشور در کنار هم و به دور یک میز خوش و بش می‌کردند. باهنر بر خلاف گذشته چندان به جریان اصلاحات انتقادات تند و تیز ندارد و سعی دارد به مثابه منتقد اعتدالی به ارائه دیدگاه‌هایش بپردازد. یعنی برای باهنر که روزی دفاع از جریان اصولگرایی و تلاش بی‌وقفه برای غلبه این جریان بر اصلاح‌طلبان هدف نخست بود، دیگر این هدف معنایی نداشت و به طور واضح بر همکاری دو جریان و رفع اختلافات تاکید کرد. احمد شیرزاد، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم که در مراسم عروسی حضور داشت، گفت: «پدیده بسیار جالبی است که این دو جناح آنچنان به لحاظ زندگی در هم آمیخته‌اند که نمی‌توانند همدیگر را قلع و قمع کنند و این بسیار مهم است. یعنی ایران با کشورهای عربی فرق دارد که آنجا مثلا دو طایفه و فرقه آنچنان کاملا جدا و ضد یکدیگرند که جدال‌هایشان به جنگ خونین بدل می‌شود اما اینجا پیوند خانوادگی می‌بندند.»

*توکلی خواستار تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان

پسر احمد توکلی و دختر صادق زیباکلام با هم ازدواج کردند و توکلی که روزی تندترین نقدها را به جریان اصلاحات داشت، مدتی است وارد این حوزه نمی‌شود و ترجیح می‌دهد در موضوعات اقتصادی به ارائه دیدگاه بپردازند. توکلی حتی در سال ۹۸ در نامه به شورای نگهبان خواستار تجدیدنظر در رد صلاحیت اصلاح‌طلبان شد و نوشت: «ممکن است برخی اصلاح‌طلبان به قبول نداشتن ولایت فقیه و مخالفت با نظام یا موافق مذاکره با آمریکا یا اصرار بر اهمیت مناسبات خارجی در امور داخلی یا دفاع از برگزاری کنسرت در مشهد شهرت داشته باشند! اما تا وقتی‌که مخالفت‌ها جامه عمل نپوشیده باشد آنها فاقد شرایط پنج‌گانه نیستند.» به نظر می‌رسد او هنوز هم این دغدغه را داشته باشد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید