۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 55464029

پایتخت مراکز جالب توجهی برای فعالیت‌های فرهنگی دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره باغ کتاب مرکزی بی‌همتا در تهران بدانید.

باغ کتاب مرکزی بی‌همتا در تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: ایده باغ کتاب برای اولین بار در سال ۱۳۸۳ به عنوان راهی برای تأمین علاقمندان به نمایشگاه سالانه بین المللی کتاب در طول سال ارائه شد و در ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شد.

آنچه هنگام ورود به باغ در نگاه اول توجه شما را به خود جلب می کند، اندازه فضای داخلی و خارجی آن است. وقتی به باغ کتاب می آیید، احساس می‌کنید وارد یک کتابخانه کلاس جهانی می‌شوید، نه یک کتاب فروشی. معماری خاص، قفسه های کتاب، اندازه فضا و امکانات رفاهی موجود در هر گوشه باغ کتاب توجه شما را به خود جلب می کند. معماری این باغ کتاب تاکنون موفق به کسب دو جایزه مهم شده است.

آشنایی با باغ دیدنی کتاب تهران

باغ کتاب، مرکزی فرهنگی و چند منظوره است که بین سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه کشور ساخته شد. مجموعه ای که به عنوان بزرگترین مجموعه کتاب و سرگرمی کشور شناخته می شود و با ۶۵ هزار مترمربع زیربنا و ۱۱۰ هزار مترمربع وسعت، فضای خوبی برای دورهم بودن خانواده ها، کتابخوانی و خرید ایجاد کرده است.

شما در باغ کتاب در ۳ طبقه می توانید به فضاهای مختلف نمایشگاهی، فروشگاهی، آموزشی، فرهنگی و تفریحی دسترسی پیدا کنید و از اوقات فراغت تان در اینجا لذت ببرید.

همچنین همسایگی آن با مجموعه هایی مانند کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان زبان ادب و فارسی، باغ هنر و باغ موزه دفاع مقدس، باعث شده است جزیره فرهنگ تهران و ایران در این گوشه از اراضی وسیع عباس آباد شکل بگیرد.

باغ کتاب مرکزی بی‌همتا در تهران

موضوع دیگری که بر جذابیت این مجموعه می افزاید وجود یک پردیس سینمایی است که می توانید جدیدترین فیلم ها را در سالن های آن به تماشا بنشینید.

یکی از نکته های جالب در مورد باغ کتاب تهران معماری ویژه آن است که باعث شده ساختمان این سازه از بالا نمایی شبیه به کشتی داشته باشد؛ هر چند اگر از شمال به جنوب به این ساختمان نگاه کنید شبیه به کتابی نیمه باز دیده می شود. این معماری ویژه آن، توانسته است جوایز مختلفی مانند رتبه اول جایزه معماری از طرف مجله معمار در سال ۱۳۹۶ و رتبه دوم جایزه معماری آسیا در سال ۲۰۱۷ در برلین را برای باغ کتاب تهران به ارمغان بیاورد.

در بسیاری از منابع در مورد باغ کتاب تهران به این موضوع برخورد می کنید که این مجموعه، بزرگترین کتابفروشی جهان را در اختیار دارد؛ اما این موضوع تا چه اندازه صحیح است؟ بر اساس نوشته وبسایت رسمی باغ کتاب تهران، بزرگترین کتابفروشی مستقل جهان که در نیویورک است، ۱۴۵۰۰ مترمربع زیربنا دارد، این در حالی ست که وسعت زیربنای بخش فروشگاهی باغ کتاب تهران به ۲۵۰۰۰ مترمربع می رسد.

البته برای رسیدن به این نتیجه که فروشگاه باغ کتاب تهران، بزرگترین باغ کتابفروشی جهان است یا خیر، باید تحقیقات بیشتری انجام داد و از آنجایی که اطلاعات تمام کتابفروشی های دنیا به طور دقیق در مرجعی مطمئن وجود ندارد، فعلا نمی توان از این موضوع مطمئن بود. اما نکته ای که می توان با قطعیت در مورد آن نظر داد این است که این مجموعه بزرگترین کتابفروشی ایران به حساب می آید.

امکانات باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران بزرگترین مجموعه کتاب و سرگرمی‌های علمی کشور یا به‌عبارتی بزرگترین کتابفروشی ایران محسوب می‌شود که در فضایی در دوطبقه با زیربنای ۶۵ هزار متر مربع و وسعت ۱۱۰ هزار متر مربع در اراضی عباس آباد احداث شده است. معمار مسئول باغ کتاب تهران سام طهرانچی است.

باغ کتاب مرکزی بی‌همتا در تهران

طرح احداث باغ کتاب تهران از سال ۱۳۸۳ با هدف اختصاص مکانی دائمی برای نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد. با توجه به برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب به‌مدت ۱۰ روز و امکان تبدیل باغ کتاب به محلی متروک، طرح کاربری آن با هدف امکان مشارکت فعالانه‌تر باغ کتاب تهران در تحقق چشم‌اندازهای کشور بارها دستخوش تغییر شد تا اینکه در ۱۲ تیرماه ۱۳۹۶ افتتاح شد.

چیزی که در نگاه اول در زمان ورود به باغ کتاب توجه شما را به خود جلب می کند، بزرگی فضای داخلی و بیرونی آن است. زمانی که وارد اینجا می شوید، حس می کنید به یک کتابخانه با استانداردهای روز دنیا قدم گذاشته اید نه یک کتابفروشی.

معماری خاص، نحوه قفسه بندی کتاب ها، بزرگی فضا و امکانات مناسبی که در گوشه گوشه باغ کتاب به چشم می خورد توجه تان را به خود جلب می کند. حال اگر برای خرید کتاب برای خودتان آمده باشید، یا برای فرزندان تان، یا اینکه اصلا به قصد تماشای تئاتر یا فیلم در پردیس سینمایی باغ کتاب راهی اینجا شده باشید می توانید از بخش های مختلفی که به این کار اختصاص داده شده است کمک بگیرید.

اینجا که هستید نگران گذر زمان و چشم های فروشنده که دنبال شما می گردد تا کتابی انتخاب کنید و هزینه اش را بپردازید، نباشید. با خیال راحت در میان قفسه ها بگردید، کتاب مورد علاقه تان را پیدا کنید، سر فرصت صفحاتش ورق بزنید و اگر دوستش داشتید آن را بخرید.

اگر هم در زمان خرید و گشت و گذار خسته شدید و به استراحت نیاز داشتید می توانید به قسمت غربی طبقه همکف باغ کتاب بروید و از فضای جذابی که برای نشستن اینجا به وجود آمده استفاده کنید. جایی که به نام لمکده شناخته می شود و طرفداران بسیاری دارد.

باغ کتاب مرکزی بی‌همتا در تهران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید