حاضری، عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: به هرحال این رویکرد و نگاه که اعضای هیأت علمی و هرکسی نشانه‌ای از اعتراض و انتقاد دارد، غیرخودی محسوب می‌شود، باید اصلاح شود.

دانشگاه ذاتا حوزه پرسشگری است

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، علی‌محمد حاضری عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در هفته‌های گذشته روند اخراج یا منع تدریس اساتید از دانشگاه‌های سراسر کشور قبل از آغاز سال تحصیلی جدید شدت پیدا کرده است. ریشه این رفتار در کنار گذاشتن اساتید به کجا برمی‌گردد، گفت:  به نظر می‌رسد بحث اخراج اساتید دقیقا از الگوی خالص‌سازی که در سایر ارکان حاکمیت اتفاق افتاده به دانشگاه‌ها هم تسری پیدا کرده و در اینجا هم به وقوع پیوسته است. بنای‌شان بر این است که نیروهای غیرخالص از دید خودشان را که به عنوان مزاحم می‌شناسند، حذف کرده و بر نیروهای خالص بیفزایند. در این مسیر جذب و وارد کردن طیف وسیعی از کسانی که به عنوان نیروی خودی می‌شناسند در دستور کار است، از طرف دیگر هم در مورد برخی اساتید موجود به شکلی راهی از بازنشستگی اجباری گرفته تا عدم تمدید قراردادهای تدریس و جواب رد دادن در مرحله ارتقا و ترفیع را دنبال می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که پیامدهای حذف اساتید دانشگاه به کجا خواهد رسید و چه تاثیری بر محیط دانشگاه می‌گذارد، گفت: طبیعی‌ترین پیامد این امر، حذف اساتیدی که با سیستم گزینش و اعتبار علمی وارد دانشگاه شدند، است. در واقع در جایگزینی آنها معمولا توسط کسانی انجام می‌شود که به جای معیارهای علمی، معیارهای سیاسی را مدنظر قرار می‌دهند؛ این کار در درجه اول نظام دانشگاهی را از نظر علمی تضعیف کرده و موجی از مهاجرت نخبگان را به دنبال دارد که هم در مورد اعضای هیأت علمی صادق بوده و هم چشم‌انداز آینده جذب دانشگاه و دانشجویان را به شدت تحت‌تأثیر خود قرار داده و انگیزه‌های مهاجرت را افزایش می‌دهد.

حاضری در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی دستور بررسی این کار را صادر کردند از نظر شما دولت باید چه اقدامی برای جلوگیری از این روند انجام دهد، گفت: به هرحال این رویکرد و نگاه که اعضای هیأت علمی و هرکسی نشانه‌ای از اعتراض و انتقاد دارد، غیرخودی محسوب می‌شود، باید اصلاح شود. دانشگاه ذاتا حوزه پرسشگری است و اگر این پرسشگری را از دانشگاه بگیرید، در اصل دانشگاه را از هویت اصلی‌ خود خالی کردید.

عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: اگر به نظر جریان‌هایی که این تصمیمات را دنبال می‌کنند نگاه کنیم، این روند تا حذف کامل اساتید غیرخودی ادامه پیدا می‌کند.

حاضری در پاسخ به این سوال که از نظر شما چه نهادهایی به غیر از دولت می‌توانند در این حوزه تاثیرگذار باشند و آیا نهادی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز می‌تواند در این حوزه ورود کند، گفت: اصولا رویکردها، تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی عمدتا در خدمت همین‌ها حرکت است. ما در سال‌های اخیر از شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه و رویکردی که در مغایرت با این رفتار باشد ندیدیم. 

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید