اگرچه مدرک قطعی وجود ندارد که پریگوژین سوار بر هواپیمای واگنری بود که ناگهان سقوط کرد، اما سازمان‌های اطلاعاتی غربی فرض می‌کنند که او مرده است و پشت این مرگ یک نفر است؛ ولادیمیر پوتین.

نگاهی به لیست ترور پوتین؛ نوبت چطور به رئیس واگنر رسید؟

سلام نو - سرویس بین الملل: مرگ رئیس واگنر، یوگنی پریگوژین، به فهرست رو به رشد افرادی که پس از تضعیف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، جان خود را از دست دادند می‌افزاید.

تصویر بزرگ: از زمانی که پوتین بیش از دو دهه پیش به قدرت رسید، مرگ مرموز الیگارش‌های روسی یا چهره‌های ضد کرملین از هر قشری عادی شده است.

  • تعداد این کشته‌ها آنقدر زیاد شده که پس از رهبری شورش کوتاه مدت پریگوژین علیه مقامات نظامی روسیه تحت حمایت پوتین در ژوئن، برخی از تحلیلگران روسی گفته بودند که مرگ رئیس مزدوران واگنر  اجتناب ناپذیر است.
  • کسانی که در شرایط غیرعادی جان خود را از دست داده اند یا مورد حمله قرار گرفته اند، عبارتند از چند تن از مخالفان سیاسی پوتین، ماموران اطلاعاتی سابق، روزنامه نگاران و اکنون فرماندهان مزدور.

نکته: اگرچه مدرک قطعی وجود ندارد که پریگوژین سوار بر هواپیمای واگنری بود که ناگهان سقوط کرد، اما سازمان‌های اطلاعاتی غربی فرض می‌کنند که او مرده است.

  • ۹ نفر دیگر نیز در هواپیما بودند، از جمله چند فرمانده ارشد واگنر؛ دیمیتری اوتکین و والری چکالوف.

دیگران چه می‌گویند: ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که پریگوژین "احتمالاً کشته شده است" اما توضیح نداد که چگونه به این نتیجه رسیده است و نگفت که به نظرش چه کسی او را کشته است.

  • کرملین روز جمعه اتهامات مربوط به دست داشتن در مرگ مرموز پریگوژین را رد کرد. پوتین روز قبل گفت که پریگوژین "فردی با سرنوشت پیچیده" بود و "در زندگی مرتکب اشتباهات جدی شد، اما به نتایج لازم نیز دست یافت."
  • الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، از متحدان نزدیک پوتین نیز روز جمعه اتهامات مربوط به دخالت کرملین را رد کرد . او گفت که پوتین "فردی بسیار آرام و حتی آهسته" بود و ترور احتمالی "بیش از حد خشن و غیرحرفه ای" بود.

سایر مرگ‌ها یا حملات مرموز روسیه در اطراف پوتین

بوریس نمتسوف: در سال ۲۰۱۵، نمتسوف، سیاستمدار برجسته اپوزیسیون روسیه که به شدت از دولت پوتین انتقاد می کرد، در حمله ای به پل کرملین به ضرب گلوله کشته شد.

  • نمتسف منتقد نقش مسکو در بحران اوکراین بود و ساعاتی قبل از مرگش مردم را برای شرکت در تظاهرات ضد دولتی در اعتراض به نقش روسیه در اوکراین دعوت کرده بود
  • کرملین دست داشتن در این ماجرا را رد کرد و هیئت منصفه روسیه در سال ۲۰۱۷ در دادگاهی که خانواده وی آن را پنهان کاری خواندند، پنج مرد را به اتهام قتل نمتسوف محکوم کرد .
  • تحقیقات در سال های بعد نشان داد که او توسط یک مامور دولتی مرتبط با یک جوخه ترور در ماه های منتهی به مرگش تحت تعقیب قرار گرفته بود.

الکسی ناوالنی: ناوالنی، رهبر اپوزیسیون، که اکنون حدود ۳۰ سال را در زندان سپری خواهد کرد، در آگوست ۲۰۲۰ با یک عامل اعصاب درجه نظامی به نام نوویچوک که توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده بود مسموم شد .

نگاهی به لیست ترور پوتین؛ نوبت چطور به رئیس واگنر رسید؟

  • کرملین دست داشتن در این حمله را رد کرد، اما تحقیقات بعدی  نشان داد که کسانی که این حمله را انجام دادند برای سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) کار می کردند و تصمیم مسمومیت او "در بالاترین رده های کرملین گرفته شده بود ."

الکساندر لیتویننکو: در سال ۲۰۰۶، لیتویننکو افسر سابق KGB و افشاگر پس از مسمومیت با پولونیوم-۲۱۰ در بریتانیا درگذشت.

  • روسیه بار دیگر دست داشتن در این موضوع را رد کرد، اما بریتانیا و دادگاه حقوق بشر اروپا به این نتیجه رسیدند که روسیه باید در این قتل دخالت داشته باشد. تحقیقات بریتانیا فراتر رفت و مدعی شد که پوتین "احتمالاً ترور لیتویننکو را تایید کرده است".
  • از جمله شواهدی که به دخالت کرملین اشاره می‌کند، این واقعیت است که تقریباً تمام پولونیوم ۲۱۰ جهان از راکتورهای هسته‌ای تحت نظارت دولتی در روسیه تامین می‌شود، جایی که مقامات انرژی هسته‌ای گفته‌اند که دسترسی به این عنصر به شدت کنترل می‌شود.

سرگئی اسکریپال: اسکریپال و دخترش، جاسوس سابق روسیه ساکن بریتانیا، در سال ۲۰۱۸ در سالزبری با یک عامل اعصاب مشابه مورد استفاده در پرونده ناوالنی مورد حمله قرار گرفتند.

  • اسکریپال و دخترش جان سالم به در بردند، اما پس از تماس آنها با شیشه عطر که گمان می‌رود در این حمله استفاده شده بود، یک شهروند بریتانیایی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.
  • ایالات متحده، بریتانیا و چندین کشور دیگر به این نتیجه رسیدند که افسران سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه در پشت این مسمومیت ها بوده اند، در حالی که بریتانیا سه عضو این سرویس را به خاطر این حملات متهم کرده است.

یوری شیکوچیکن: شیکوچیکن ، روزنامه‌نگار تحقیقی و قانون‌گذار لیبرال روسی ناگهان بیمار شد و در ژوئیه ۲۰۰۳ در اثر آنچه که پزشکان- در یک بیمارستان مرتبط با کرملین در آن زمان ادعا کردند- یک واکنش آلرژیک حاد بود، درگذشت.

  • با این حال، اعضای خانواده او گفتند که شیکوچیکن در یک دوره ۱۲ روزه درد شدیدی داشت زیرا پوستش کنده شد، موهایش ریخت و اعضای بدنش یکی یکی از کار افتادند.
  • هنگامی که آنها خواستند تجزیه و تحلیل پزشکی شیکوچیکن را ببینند، پزشکان به خانواده او گفتند که این اسناد به عنوان یک "راز پزشکی" برای تحقیقاتی که تا سالها بعد باز نشد توسط دادستان نگهداری می شود .
  • او در سال‌های قبل از مرگش، تحقیقاتی را درباره یک پرونده قاچاق، پولشویی و فساد منتشر کرده بود که عوامل بلندپایه FSB در آن نقش داشتند.
  • او همچنین در حال بررسی نقش احتمالی FSB در بمب گذاری آپارتمانی در مسکو در سال ۱۹۹۹ بود که تا تقریبا باعث آغاز جنگ دوم چچن شد.

آنا پولیتکوفسکایا: پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر روسی در اکتبر ۲۰۰۶ در آپارتمانش در مسکو به ضرب گلوله کشته شد.

نگاهی به لیست ترور پوتین؛ نوبت چطور به رئیس واگنر رسید؟

  • او قبل از مرگش نقض حقوق بشر در جنگ دوم چچن را پوشش داده بود و در سال ۲۰۰۴ کتابی منتشر کرد که در آن استدلال می‌کرد که پوتین، از طریق FSB، آزادی‌های مدنی را خفه می‌کرد تا کشور را به سمت دیکتاتوری به سبک شوروی سوق دهد.
  • دادگاهی در مسکو در سال ۲۰۱۴ پنج مرد را به خاطر قتل او مجرم تشخیص داد، اما بازرسان هرگز مشخص نکردند که چه کسی دستور قتل او را صادر کرده است.

چند الیگارشی و مدیران روسی: نیویورک تایمز گزارش می دهد که از زمان شروع تهاجم روسیه به اوکراین، چندین مدیر ارشد تجاری یا مقامات دولتی در شرایط عجیبی بر اثر خودکشی یا در تصادفات عجیب جان خود را از دست داده اند .

  • راویل ماگانف که رئیس هیئت مدیره لوک اویل، یکی از بزرگترین شرکت های خصوصی روسیه بود، در سپتامبر ۲۰۲۲ به طور ناگهانی پس از سقوط از پنجره در بیمارستانی در مسکو درگذشت.
  • رسانه های روسی گزارش دادند که او بر اثر خودکشی درگذشت، اما لوک اویل پس از مرگش در بیانیه ای مدعی شد که ماگانف "به دنبال یک بیماری شدید درگذشت."

جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به مرگ پریگوژین گفت: «اتفاقات زیادی در روسیه اتفاق نمی افتد که پوتین پشت آن نباشد.»

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید