۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 55458797

چابهار از دیدنی‌ترین شهرهای جنوبی ایران است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره بازدید از موزه محلی چابهار بدانید.

بازدید از موزه محلی چابهار

سلام نو _ سرویس گردشگری: حتما نام شهر چابهار برای یک بار هم که شده به گوشتان خورده است. این شهر از پربازدیدترین شهرهای گردشگری ناحیه جنوب کشور بشمار می‌رود که در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌است. اسم این شهر به درستی گویای شگفتنی‌های بهاری است که در هر چهار فصل سال در این شهر پا بر جا است. از سواحل بی‌نظیر دریای مکران و روستاهای دلنشین و خوش آب و هوا گرفته تا قلعه‌های باستانی و اماکن تاریخی عجیب و غریب همگی نوید یک سفر خاطره‌انگیز و لذت‌بخش به این شهر را می‌دهند.

درباره چابهار زیبا و دیدنی

شهرچابهار مرکز شهرستان چابهار و جنوبی ترین شهر سیستان بلوچستان است که در نزدیکی دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. کشتی های اقیانوس پیما می توانند به راحتی در اسکله این شهر پهلوگیری کنند. بندر چابهار نزدیک ترین راه آبی به کشورهای محصور در خشکی مثل ازبکستان،‌ تاجیکستان، قزقیزستان، ترکمنستان،‌ افغانستان و قزاقستان است.

بازدید از موزه محلی چابهار

چابهار به دلیل موقعیت خاصی که دارد جز بنادر مهم بازرگانی کشور به حساب می آید و سرمایه گذاری های مختلفی در آن انجام شده است. این موضوع باعث شده که راههای ارتباطی آن به شهرها و کشورهای دیگر بیشتر شود. علاوه بر بندر چابهار که کشتی های اقیانوس پیما می توانند در آن پهلوگیری می کنند، فردگاه چابهار میزبان پروازهای مختلفی است که از سرتاسر ایران به این شهر می روند.

بهترین زمان سفر به چابهار را می توان بین ماه های آبان تا اواسط فروردین دانست. در هر روزی از سال که دوست داشته باشید می توانید به این شهر زیبا سفر کنید و از آب و هوای مطبوع آن نهایت لذت را ببرید اما آب و هوایی که در ابتدای آبان تا اواسط فروردین تجربه می کنید بهتر از ماههای دیگر سال است و گرمای هوا شما را کمتر اذیت می کند.

اگر دوست دارید زمانی به چابهار سفر کنید که شهر خلوت است و تعداد گردشگران در کم ترین تعداد ممکن هستند، اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان بهترین زمان برای شما است.

بازدید از موزه محلی چابهار

در این مدت به دلیل شرجی شدن هوا، گردشگران خیلی کمی را در شهر می بینید. قیمت هتل ها و اقامتگاه های در این مدت کمتر خواهد بود. از طرفی تعطیلات عید و سه ماه تابستان بیشترین تعداد گردشگر را در شهر چابهار خواهید دید و قیمت اقامتگاه های این شهر بیشتر از همیشه است.

موزه‌گردی در موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار که با نام موزه چابهار نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود و اکنون در ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به‌جا مانده، دایر است. برخی از بخش‌های موزه شامل دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی، دوران معاصر، بخش مردم‌شناسی و کتابخانه می‌شود. علاوه بر این‌ها، در موزه می‌توان تابلوهایی از گیاهان دریایی خلیج فارس و دریای عمان، پرندگان آبزی و کنارآبزی خلیج فارس و دریای عمان و تابلوهایی از دیگر جانوران آبزی منطقه را مشاهده کرد.

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار یکی از جذاب ترین جاذبه های موجود در این شهر می باشد که در سال ۱۳۸۹ تاسیس شده و توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.

بازدید از موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار که در گذشته ساختمان فرمانداری محسوب این شهر به حساب می آمده وسعتی در حدود ۶۵۰ متر مربع دارد.

ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده، اکنون موزه محلی چابهار است. این بنا بر روی سکویی به ارتفاع یک و نیم متر و به وسعت حدود ششصد و پنجاه متر مربع بنا شده است که دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق ها، راهرو و… میباشد. بنا در دو طبقه ساخته شده است که قسمتی از آن بوسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.

طبقه همکف موزه محلی چابهار

این قسمت شامل اتاق های مربوط به آثار کشف شده در چابهار و استان است که به سه قسمت تاریخی دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و معاصر تقسیم شده و در هر قسمت آثار مربوطه در ویترین هایی در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته اند.

دوران پیش از تاریخ:

این قسمت شامل سفال های منقوش، پیاله، خمره، کوزه دسته دار، لیوان آجری، دیگ مفرغی و کاسه مرمری میباشد.

دوران تاریخی:

شامل سفال های منقوش، پیاله آجری، لیوان آجری، قیف، سکه های مربوط به دوران ساسانی و پوشش بام سفالی مربوط به ۱۸۶۵ میلادی میباشد.

بازدید از موزه محلی چابهار

دوران معاصر:

شامل تاج سردرب ساختمان قدیم فرمانداری، گوشواره، سنجاق سر، تعویذ، چوری، قیف منقوش، مجسمه حیوان، لیوان دسته دار منقوش(سفال کلپورگان) و… میباشد.

علاوه بر این تابلوهایی مربوط به گیاهان دریایی خلیج فارس و دریای عمان، پرندگان آبزی و کنار آبزی خلیج فارس و دریای عمان، دو کفه ای های خلیج فارس و دریای عمان، کوسه ماهی های خلیج فارس و دریای عمان، لاک پشت های خلیج فارس و دریای عمان، نهنگ های خلیج فارس و دریای عمان، سپر ماهیان خلیج فارس و دریای عمان، سپر ماهیان خلیج فارس و دریای عمان در سالن طبقه همکف برای استفاده مراجعین قرار گرفته شده است.

طبقه اول موزه محلی چابهار

این قسمت شامل بخش مردم شناسی و کتابخانه میباشد.

در بخش مردم شناسی ماکت هایی از زن و مرد بلوچ(مراسم عروسی بلوچی)، کشاورز بلوچ، صیاد بلوچ، سوزن دوز بلوچ و آهنگر بلوچ قرار داده شده است. همچنین در این قسمت زن بلوچ در حال پختن نان صحنه سازی شده است.

علاوه بر موارد فوق سکه، سامان، رومیزی، سبدهای جمع آوری خرما که نشان دهنده گوشه ای از فرهنگ مردم این خطه از ایران هستند به نمایش گذاشته شده اند.

بازدید از موزه محلی چابهار

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سایه IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    3 0
    چابهار واقعا خیلی قشنگه حال کردم یعنی 🥰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید