کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا در دو سال باقی مانده اصلاحی اساسی در روند دولت رخ می‌دهد یا خیر، گفت: خیر. به نظر من دولت در دو سال آینده دنبال حفظ وضعیت موجود و حفظ قدرتی که در اختیارش است خواهد بود.

دولتی که قدرت در تمام ابعاد در دستش است باید پاسخگو باشد / دولت دنبال حفظ وضع موجود و قدرت خود خواهد بود

سلام نو – سرویس سیاسی: دو سال از عمر دولت ابراهیم رئیسی گذشته است، اما هنوز آن تحول وعده داده شده محقق نشده است. نه انتظار اصولگرایان برای تحولات سیاسی رنگ واقعیت به خود گرفته است و نه انتظار برخی اصلاح‌طلبان برای بهبود اوضاع کشور با حاکمیت یک دست به جایی رسیده است.

خبر دقیقی از سالی یک میلیون شغل و یک میلیون واحد مسکونی وعده داده شده توسط دولت در دست نیست. اقتداری هم که قرار بود باعث اجرای برجام شود تا اینجا به نتیجه نرسیده است. تورمی هم که قرار بود بدون هیچ کاری کاهشی شود سر جای خود باقی است.

این در حالی است که احسان خاندوزی در سال ۱۴۰۰ و پیش از رسیدن به وزارت اقتصاد گفت: دولت بعد در سال ۱۴۰۱ هیچکاری هم که نکند، ۱۰ تا ۱۵ درصد تورم کم خواهد شد. این را می‌گویم که دولت بعد هر کس آمد، این را به نام خودش نکند.

اما چرا چنین شد؟ چرا نه مشکلات اقتصادی کاهش محسوسی پیدا کرد و نه کلان پروژه‌های سیاست خارجی از کانال دولت پیشرفت محسوسی داشت؟

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که مشکل از خطای محاسباتی است؛ خطای محاسباتی اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اهالی دولت.

وی با اشاره به خطای تحلیلی عموم فعالین سیاسی گفت: به نظرم اصولگرایان و اصلاح‌طلبان درباره دولت رئیسی دچار خطای محاسباتی شده‌اند. صحنه سیاسی کشور متفاوت از چیزی بود که عموم فعالین سیاسی تصور می‌کردند، در نتیجه این فضا نتوانست خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند. در نتیجه ظاهرا هم آن‌هایی که به قدرت رسیدند و هم آن‌هایی که به قدرت نرسیدند به این نتیجه رسیدند که خطای محاسباتی جدی مرتکب شدند.

این فعال سیاسی وضعیت کشور را تایید کننده چنین خطایی دانست و گفت: وضعیت فعلی هم تایید می‌کند که سیاست مداران ما نتوانستند شرایط کشور و واقعیت‌های موجود را خوب تحلیل کنند و حتی حالا پس از گذشت مدت زمانی قابل توجه خیلی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان حاضر نیستند بپذیرند که خطای محاسباتی داشتند و آن چه که در ذهن داشتند با آنچه اکنون در کشور وجود دارد متفاوت است.

کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که چطور دولت با رییس جمهوری که سابقه ریاست یکی از قوای سه گانه را دارد دچار خطای محاسباتی شده، گفت: اتفاقا کسانی که دنبال کسب و حفظ قدرت هستند، نمی‌خواهند خیلی از واقعیت‌ها را بپذیرند، چون می‌خواهند به هر وسیله‌ای در قدرت بمانند. نتیجه این رویکرد چیزی جز خطای تحلیلی و محاسباتی نیست.

وی ادامه داد: خطای محاسباتی ناشی از عدم شناخت کافی از مشکلات کشور و عدم قدرت برنامه ریزی برای حل مشکلات کشور است.

این فعال سیاسی با تاکید بر ضرورت پاسخگویی مسئولین گفت: آن کسی که سرکار است و قدرت دارد باید پاسخگوی عملکرد خود باشد. با این وجود ما شاهدیم که دولت هنوز حاضر نیست پاسخگوی عملکرد خود باشد و بحث این است که دیگران خراب کردند، دیگران اجازه ندادند و مشکلات کشور طوری نیست که دولت به تنهایی حلش کند. این در حالی است که کسی که قدرت را در تمام ابعاد در دست می‌گیرد اول از همه باید قبول مسئولیت کند و پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه بعضی‌ها می‌دانند که نمی‌توانند کاری را بکنند، اما حاضر هم نیستند سکان اجرایی کشور را در اختیار دیگران قرار دهند.

کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که آیا در دو سال باقی مانده اصلاحی اساسی در روند دولت رخ می‌دهد یا خیر، گفت: خیر. به نظر من دولت در دو سال آینده دنبال حفظ وضعیت موجود و حفظ قدرتی که در اختیارش است خواهد بود.

وی ادامه داد: این که فکر کنیم دولت یک کار خارق‌العاده‌ای خواهد کرد که باعث جهشی در کشور شود اشتباه است. من چنین توانی را در این تیم نمی‌بینم، مگر اینکه تغییراتی در تیم مدیریت کشور ایجاد شود که با شکل فعلی بسیار بعید است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید