مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا گفت:آمریکا تاوان اشتباهات او را برای سال‌ها پرداخت خواهد کرد.

حمله پمپئو به بایدن درباره خروج از افغانستان
به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ سابق آمریکا از مدیریت روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان توسط دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آن کشور به ‌شدت انتقاد کرده است.

پمپئو بامداد امروز در رشته‌توئیتی، گزارش اخیر وزارت خارجه‌ آمریکا در مورد روند تخلیه از افغانستان را «سرپوش‌ گذاشتن» بر اشتباهات خوانده است.

وی افزود: «آنها تلاش می‌کنند که دیگران را مقصر جلوه دهند و خود را مبرا از تقصیرها کنند؛ اما توضیح نمی‌دهند که چرا رویکرد مبتنی بر شرایط ما را [دولت ترامپ] را کنار گذاشتند.»

وزیر خارجه‌ پیشین آمریکا اضافه کرد دولت بایدن همچنین توضیح نمی‌دهد که چرا پیش از تخلیه‌ غیرنظامیان، پایگاه هوایی بگرام را ترک کرد و چرا یازدهم سپتامبر سال ۲۰۲۱ را تاریخ نهایی خروج از افغانستان اعلام نمود.

پمپئو این وضعیت را «شکست کامل رهبری» خوانده است و افزود مدیریت فاجعه‌بار افغانستان پوتین را تشویق کرد که به اوکراین حمله کند.

وی تاکید کرد «ضعف تحریک‌کننده است و ما تاوان این اشتباهات را برای سال‌ها پرداخت خواهیم کرد».

اخیرا وزارت خارجه‌ آمریکا بخشی از گزارش محرمانه‌ خود در مورد روند تخلیه از افغانستان را همگانی کرده است که در آن به‌شدت از تصمیم های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در مورد خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان انتقاد شده است.

در این گزارش آمده است که تصمیم هر دو رئیس‌جمهوری آمریکا، بایدن و ترامپ، عواقب جدی برای دوام و امنیت حکومت پیشین افغانستان داشت.

پیش از نشر این گزارش، کاخ سفید با نشر یک گزارش دولت دونالد ترامپ را مقصر پیامدهای خروج نظامیان آن کشور از افغانستان دانسته بود.

نظامیان آمریکایی در پی امضای توافق‌نامه‌ دوحه بین زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه آمریکا در امور افغانستان و ملاعبدالغنی برادر، از افغانستان خارج شدند.

این توافق‌نامه در مراسمی با حضور مایک پمپئو به‌عنوان وزیر خارجه‌ امریکا امضا شده بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید