پریگوژین و بسیاری دیگر می‌دانند که هیچ چیز تمام نشده است. پوتین صبور، سرسخت و انتقام جو است. او می‌داند واگنرها یا گروهی شبیه آن‌ها باز هم می‌توانند برای روسیه مشکل درست کنند، پس از خیر جان پریگوژین به این سادگی نخواهد گذشت، مگر اینکه اتفاقی عجیب و خاص رخ دهد.

سرنوشت رهبر کودتای روسیه چه می‌شود؟ / پوتین با خائن‌ها چه می‌کند؟
  • آیا شما می‌توانید ببخشید؟
  • بله... اما نه هر چیزی را.
  • چه چیزی را نمی‌توانید ببخشید؟
  • خیانت.

این بخشی از یکی از مشهورترین مصاحبه‌های ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه است. او در پاسخ مجری که از او می‌پرسد که آیا تا به حال مورد خیانت قرار گرفته است یا نه می‌گوید که به نظرش تا به حال شخصا چنین تجربه‌ای نداشته است. او در پاسخ به این سوال که آیا مردم از خیانت به شما وحشت دارند؟ می‌گوید: فکر نمی‌کنم. به نظرم من کسانی را انتخاب می‌کنم که خائن نیستند.

این سخنان پوتین نمایانگر بخشی مهم از شخصیت او است مردی که خائنان را نه فراموش می‌کند و نه می‌بخشد. احتمالا ریشه این نگاه پوتین به دوران کار او در کا.گ.ب باز می‌گردد، جایی که شخصیت پوتین را شکل داد، ارتباط سیاسی او را ساخت و آینده او را ترسیم کرد. در یک سازمان جاسوسی، آن هم سازمانی مخوف مثل کا.گ.ب، هیچ گناهی نابخشودنی‌تر از خیانت نیست.

اما در نگاه پوتین خائن چه کسی است؟ آن کسی که به روسیه پشت می‌کند و از پشت به آن خنجر می‌زند. نکته مهم این جا است که او به عنوان رییس جمهور خودش را مساوی روسیه می‌داند و دشمنی روس‌ها با خودش را مصداق خیانت قلمداد می‌کند.

بوریس برزوفسکی سرمایه‌دار و سیاستمدار روس و مدیر چند روزنامه و شبکه اول تلویزیون روسیه بود. او در سال ۲۰۰۰ از حامیان پوتین در انتخابات ریاست جمهوری حساب می‌شد، اما به مرور زمان با پوتین به مشکل خورد و تبدیل به اپوزسیون او شد. متحد دیروز و دشمن امروز؟ او به دلیل فشارهای فزاینده به انگلیس رفت و در نهایت در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۱۳ جسد وی در داخل آپارتمان او در آسکوت برکشایر در حومه لندن پیدا شد.

ناتالیا استمیرووا  فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار، آموزگار اهل شوروی و روسیه بود. وی در حال بررسی موارد نقض حقوق بشر به وسیله نیروهای طرف‌دار دولت روسیه در جمهوری چچن بود. پیکر او را ۱۵ جولای ۲۰۰۹ در صدمتری جاده قفقاز در روستای گازی بورت در ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر در اینگوشتیا پیدا کردند که صورت و سینه‌اش پر از گلوله بود.

آنا پولیتکوفسکایا از خبرنگاران روزنامه نوایا گازیتا بود که مهم‌ترین روزنامه‌های منتقد دولت روسیه محسوب می‌شود. والدین او اهل جمهوری شوروی اوکراین بودند. او یکی از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر بود که در زمان جنگ چچن فعالیت‌های زیادی را انجام داده بود. او در سن ۴۸ سالگی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۰۶ به قتل رسید.

این‌ها تنها چند نمونه از کسانی هستند که دارای ویژگی خیانت به روسیه - و در واقع به پوتین - هستند و به شکل‌های عجیب و غریب می‌میرند. اما این لیست هنوز هم ادامه دارد و از ابتدای جنگ اوکراین تا امروز هم حداقل دو سه چهره مرتبط با صنعت هوایی روسیه به شکل عجیبی مردند.

سرنوشت رهبر کودتای روسیه چه می‌شود؟ / پوتین با خائن‌ها چه می‌کند؟

پوتین و روسیه نشان داده‌اند که از به هیچ وجه خیانت را نمی‌بخشند، به خصوص وقتی شخصی ولادیمیر پوتین چشم در چشم دوربین و خطاب به تمام روس‌ها - و تمام دنیا - کسی را خائن خطاب و او را متهم به خنجر زدن از پشت کند. یوگنی پریگوژین که تا همین چند وقت پیش روابط نزدیکی با پوتین داشت احتمالا بهتر از دیگران تمام این مسائل را می‌داند. او می‌داند که پوتین اهل بخشش نیست.

واقعیت این است که با وجود مهار شورش واگنرها این بحران مهم‌‎ترین خطر علیه اقتدار پوتین بود، خطری که تا بیخ گوش مسکو رسید و ارتش هم نتوانست کاری درباره آن بکند. این خطر آسیبی جدی به تصویر پوتین زد و نفوذ روسیه در آفریقا، سوریه و اوکراین را به شکل جدی تهدید کرد.

پس از پا در میانی رییس جمهور بلاروس و خاتمه بحران واگنرها فایل صوتی یازده دقیقه‌ای از یوگنی پریگوژین هم منتشر شد که در آن تلویجا اقدام یا نیت اقدام علیه شخص اول مملکت را رد کرده بود.

خبرگزاری رسمی بلاروس نوشت که رییس جمهور بلاروس، لوکاشنکو، در دیداری با مقامات امنیتی گفته است: من به پوتین گفتم؛ ما می‌توانیم پریگوژین را از میان برداریم، مشکلی نیست؛ اگر نه در اولین تلاش، در تلاش دوم، اما به او گفتم: این کار را نکن. ظاهرا پس از وساطت لوکاشنکو عنوان خائن از روی پریگوژین برداشته شد.

اما پریگوژین و بسیاری دیگر می‌دانند که هیچ چیز تمام نشده است. پوتین صبور، سرسخت و انتقام جو است. او می‌داند واگنرها یا گروهی شبیه آن‌ها باز هم می‌توانند برای روسیه مشکل درست کنند، پس از خیر جان پریگوژین به این سادگی نخواهد گذشت، مگر اینکه اتفاقی عجیب و خاص رخ دهد.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید