سرپرست شبکه دامپزشکی بیرجند از افزایش موارد ابتلای گربه‌ها به بیماری هاری خبر داد.

هشدار/ افزایش ابتلای عجیب گربه‌ها به هاری در بیرجند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، عبدالله حمزه‌ئی روز پنجشنبهافزود: سال گذشته فقط یک مورد مثبت ابتلای حیوان به هاری در شهرستان بیرجند شناسایی شد و این تعداد از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ مورد بوده‌ است.

وی گفت: براساس آزمایش‌های انجام شده از این تعداد حیوان، بیماری هاری ۲ قلاده سگ و چهار قلاده گربه مثبت بوده است.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند با بیان اینکه آمار افزایشی مثبت شدن بیماری هاری در گربه‌های شهری زنگ هشداری در این شهرستان است تصریح کرد: همه موارد مثبت هاری از ابتدای سال جاری مربوط به سگ‌ها و گربه‌های بلاصاحب بوده است.

وی ادامه داد: گربه‌های صاحب‌دار را می‌توان از طریق واکسیناسیون کنترل کرد اما امکان کنترل و واکسیناسیون گربه‌های بلاصاحب وجود ندارد.

حمزه‌ئی گفت: با توجه به نزدیک بودن گربه‌ها به جوامع شهری و روستایی در صورت ابتلا به این بیماری، احتمال انتقال نیز افزایش پیدا می‌کند لذا مردم از غذا دادن به گربه‌ها و سگ‌های بلاصاحب در شهر خودداری کنند.

وی عنوان کرد: همچنین آموزش‌های لازم در زمان مواجه شدن با این گونه حیوانات به فرزندان ارائه شود و بهتر است که مردم از نگهداری گربه‌ها در منازل خود خوداری کنند زیرا با نگهداری گربه، خطر انتقال بیماری هاری به انسان وجود دارد.

سرپرست شبکه دامپزشکی بیرجند افزود: گربه‌هایی که در خیابان‌ها و کوچه‌ها آزادانه حرکت می‌کنند، احتمال دارد که حامل برخی بیماری‌ها از جمله هاری باشند بنابراین توصیه می‌شود مردم نسبت به انجام مراقبت‌های لازم و اقدامات پیشگیرانه در زمینه بیماری هاری در حیوانات خانگی نیز حساس باشند.

وی با اشاره به اینکه مشاهده وضعیت هاری در گربه‌ها خطرناک‌تر از ابتلای این بیماری در سگ‌ها یا سایر حیوانات اهلی است گفت: گربه‌ها از نظر وضعیت زندگی ارتباط نزدیکتری با انسان‌ها دارند و کنترل آنها نیز سخت‌تر است که همین مساله می‌تواند شدت موارد بیماری را افزایش دهد.

پیش از این افزایش بیماری هاری در بین سگ‌های بلاصاحب و حیوان گزیدگی در خراسان جنوبی نگرانی شهروندان را در پی داشته است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ۲۵ اردیبهشت امسال  گفت: با احتساب حادثه گاز گرفتگی اخیر سگ در بیرجند از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده که از این تعداد آزمایش هاری هشت حیوان مثبت بوده است.

محمدعلی بخشی افزود: از این تعداد چهار قلاده گربه، سه قلاده سگ و یک راس الاغ بوده و افزایش موارد بیماری هاری در استان نگران‌کننده است.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید