عبدالعلی قوام پژوهشگر، مترجم و استاد علوم سیاسی و یکی از مهم‌ترین مولفین علم سیاست در ایران که کتاب‌هایش از منابع اصلی این رشته در ایران بود، درگذشت.

عبدالعلی قوام در گذشت

دکتر عبدالعلی قوام استاد علم سیاست در دانشگاه شهید بهشتی درگذشت. قوام که یکی از پرکارترین استادان علوم سیاسی ایران بود، به سبب تالیفات کلاسیکی در حوزه سیاست تطبیقی و همچنین روابط بین‌املل شناخته می‌شد.

سید عبدالعلی قوام (زاده ۱۳۲۴ در قزوین) پژوهشگر، مترجم و استاد علوم سیاسی اهل ایران بود. او استاد تمام دانشکده علوم اقتصاد و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس اسبق گروه علوم سیاسی این دانشگاه بود. آثار عبدالعلی قوام به عنوان منابع اصول روابط بین‌الملل و سیاست‌های تطبیقی به زبان فارسی شناخته می‌شود و از او به عنوان یکی از چهره‌های اثرگذار در ارتقاء علوم سیاسی در ایران یاد شده‌است. کتاب «اصول سیاست خارجی و سیاست بین‌الملل» نوشته عبدالعلی قوام در سال ۱۳۷۰ در مراسم کتاب سال به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

بیوگرافی مختصر عبدالعلی قوام

سید عبدالعلی قوام در سال ۱۳۲۴ در شهر قزوین زاده شد. او در سال ۱۳۴۳ وارد مقطع کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه ملی ایران شد و در سال ۱۳۴۷ از این دانشگاه مدرک گرفت سپس به دانشگاه دانشگاه ایلی‌نوی آمریکا رفت و در سال ۱۳۵۲ با مدرک کارشناسی ارشد «اداره امور دولتی» از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او پس از آن به انگلستان رفت و پس از گرفتن دومین مدرک کارشناسی ارشد خود در دانشگاه دانشگاه آبردین در رشته «تئوری اجتماعی و سیاست عمومی» در سال ۱۳۵۴ در همان دانشگاه ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۵۷ با مدرک دکتری علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد.

عبدالعلی قوام در گذشت

قوام پس از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشت به عضویت هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درآمد و همزمان ریاست مرکز آموزش و پژوهش سازمان‌های محلی و شهرداری‌های کشور را نیز بر عهده گرفت و تا سال ۱۳۵۹ در این سمت باقی ماند. قوام از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۲ مدیریت گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی را برعهده داشت.

کتاب او با نام اصول سیاست خارجی و سیاست بین‌الملل در سال ۱۳۷۰ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.[۵] او همچنین از سوی رسانه‌های ایران به عنوان متخصص مسائل بین‌الملل شناخته می‌شود و در موضوعات مرتبط با سیاست خارجی گفتگو می‌کند.

عبدالعلی قوام در گذشت

آیین نکوداشت سید عبدالعلی قوام در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ توسط خانه اندیشمندان علوم انسانی، انجمن علوم سیاسی ایران و انجمن مطالعات صلح ایران در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید