۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹
کد خبر: 55435822

جنگل های حرا از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم جنگل های حرا کجاست.

جنگل های حرا کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: جنگل حرا، یکی از جاذبه‌های خاص ایران و از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت است که برای دیدن آن باید با قایق به دل آب‌های شور خلیج فارس بزنید. این جاذبه که شهرتی جهانی دارد، جزو میراث طبیعی کشور به شمار می‌رود. جذابیت‌ جنگل حرا زمانی است که این درختان در آب فرو رفته‌اند و با پایین آمدن سطح آب، جنگل شگفت‌انگیزی مشابه فیلم‌های علمی-تخیلی از آب بیرون می‌زند و هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌کند.

آشنایی با جنگل تماشایی حرا

حرا، جنگلی در جنوب ایران است که با ظاهری متفاوت و در میان آب های شور شکل گرفته است. درختان این جنگل، آب شور دریا را برای خودشان شیرین می کنند و همین رمز پایداری آنها در این شرایط است. درختان همیشه سبز حرا همچون یک کارخانه آب شیرین‌کنِ طبیعی و خدادادی عمل می کند و آب دریا را جذب کرده و نمک آن را دفع می سازد. از چهارهزار میلیارد هکتار وسعت جنگل های دنیا تنها ۱۵ میلیون هکتار آن از جنگل های حرا تشکیل شده که ۲۲۰۰۰ هکتار آن در ایران است.

جنگل های حرا کجاست؟

حرا در ۸ منطقه حفاظت شده ایران و در سواحل خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد و در بسیاری از نقاط جنوبی ایران در استان های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان دیده می شود. بهترین نوع حرا از نظر رشد ارتفاع و تراکم، در ناحیه قشم و در میان بندر پل و بندر خمیر به چشم می خورد و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر قشم و در مناطق باتلاقی و تالابی حاشیه شمال غربی جزیره قشم قابل مشاهده است.

این جنگل از بندر لافت تا روستای طبل کشیده شده است و زیباترین قسمت آن در مثلث بندر لافت، منطقه گازی گورزین و روستای کوران به چشم می خورد. جزایر کوچک و بزرگی نیز در آب تشکیل شده و جنگل زیبا و شگفت انگیز حرا را در خود جای داده اند که در میان آنها جزایر زمرد، نگین و مروارید وسعت بیشتری از دیگر جزیره های به وجود آمده در گستره حرا را دارند.

جنگل های حرا کجاست؟

قایق سواری و عکاسی: برای دیدن این جنگل و درختان زیبای آن باید به دل آب های خلیج فارس بزنید و یک قایق سواری متفاوت در آب های فیروزه ای را تجربه کنید. در ابتدا همه چیز مانند یک قایق سواری عادی است تا اینکه از دو سو با درختان احاطه می شوید و در میان آنها پیش می روید.

هزینه قایق برای هر نفر ۱۵۰۰۰ تومان است و هر قایق ۶ نفر ظرفیت دارد. شما می توانید با پرداخت ۹۰۰۰۰ تومان، قایق را به صورت دربست بگیرید. برای قایق سواری باید به اسکله سهیلی، بندر لافت یا روستای طبل بروید که سهیلی معروف تر و پرتردد تر است.

بازدید از درختان کم نظیر حرا و چندل: درختان جنگل حرای قشم از دو نوع حرا و چندل هستند، گیاهانی شورپسند که سازگار با شوری آب هستند و به همین سبب به عنوان گیاهانی استثنایی از آنها یاد می شود و از ارزش بسیار زیادی برخوردارند.

پرنده نگری: کافیست در فصول سرد راهی این جنگل شوید تا پرندگان مهاجر را در انواع و اقسام گوناگون ببینید.

جنگل های حرا کجاست؟

سالانه بیش از یک صد پرنده آبزی و کنار آبزی در جنگل حرا دیده می شود. مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک‌لک، مرغ سقا، مرغابی و مرغ دریایی از جمله پرندگانی هستند که در این سفر فرصت دیدن شان را پیدا خواهید کرد.

محل قرارگیری جنگل حرا

جنگل حرا از جاذبه های گردشگری هرمزگان است و در تنگه خوران و مابین بخشی از استان هرمزگان و جزیره قشم قرار دارد. در واقع این جنگل در سواحل شمال غربی جزیره قشم واقع شده است و زیباترین قسمت آن در مثلث بندر لافت، روستای کوران و منطقه گازی گورزین خودنمایی می‌کند.

از سواحل قشم، راه خشکی به درون این جنگل‌ها وجود ندارد و تنها راه بازدید آن‌ها، از طریق آب است. با ناخداهای پرتجربه‌ای همراه شوید که آبراهه‌های کوچک این جنگل را می‌شناسند و می‌توانند دیدن جنگل حرا قشم را به خاطره‌ای به‌یادماندنی برایتان تبدیل کنند. برای تماشای جنگل حرا باید به اسکله روستای طبل، بندر لافت یا اسکله سهیلی بروید و از آنجا سوار قایق شوید و به دل جنگل بزنید. اسکله سهیلی شهرت بیشتری دارد و از امکاناتی نظیر فروشگاه صنایع دستی و سوغاتی، سرویس بهداشتی، سوپرمارکت و... برخوردار است.

جنگل های حرا کجاست؟

تصور کنید که سوار بر قایق در آب‌های خلیج فارس در حال حرکت هستید؛ در ابتدا همه چیز عادی است تا اینکه درختان حرا از هر طرف پدیدار می‌شوند و به هر گوشه‌ای که نگاه کنید، محو زیبایی آن می‌شوید. در فصول سرد نیز با چشم‌انداز زیبای انواع و اقسام پرندگان مهاجر مواجه خواهید شد.

آدرس جنگل حرا: استان هرمزگان، جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا

با توجه به اینکه مناطق جنوبی ایران، آب و هوای گرمی دارند، بهترین زمان سفر به جنگل‌ حرا اواخر پاییز، زمستان یا اوایل بهار است؛ زمانی که هوای خوبی بر منطقه حاکم است. جزر و مد آب در جنگل‌ حرا تقریبا هر ۶ ساعت یک‌ بار رخ می‌دهد و چنانچه در حدفاصل بین جزر و مدر دریا، قایقی در جنگل حرا باشد، احتمال گیرافتادن آن وجود دارد. با این حال، قایق‌ران‌ها به کارشان مهارت دارند و می‌دانند چه زمانی جزر و مد اتفاق می‌افتد. ساعت بازدید از جنگل حرا هم به همین موضوع بستگی دارد.

جنگل های حرا کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید