روستای قلات از جذاب‌ترین روستاهای شیراز است از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جای تماشایی در روستای قلات در شیراز که باید دید، بدانید.

چند جای تماشایی در روستای قلات در شیراز که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای قلات یکی از جاهای دیدنی شیراز و پاتوق اهالی شیراز است که با طبیعت زیبا و سرسبز و ریشه های عمیقش در تاریخ چندهزار ساله شیراز، دروازه کوچکی به سمت بهشت باز می کند تا به دور از شلوغی های شهر به ماجراجویی متفاوتی بروید. روستای قلات در فهرست ملی کشور و همچنین جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آشنایی با روستای قلات

قدمت روستای قلات را به قرون بعد از اسلام نسبت می دهند، زمانی که مردمان این روستا خانه های خود را در دامنه کوه سرخ ساختند و از محبوبیت آن در آینده خبری نداشتند. این روستا حدود ۳۶ کیلومتر با شیراز فاصله دارد که در کمتر از یک ساعت می توان به آن دسترسی داشت. گفته می شود که روستای قلات در ارتفاع ۲۰۶۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و حدود ۷ هزار نفر جمعیت دارد و در ایام تابستان میزبان خیل عظیمی از گردشگران می شود. وارد روستا که می شوید خانه های پلکانی را می بینید که در لابه لای درختان بلندقامت ردیف شده اند و مصالح به کار رفته در آن ها عمدتا از سنگ، خشت و چوب است.

چند جای تماشایی در روستای قلات در شیراز که باید دید!

البته در سال های اخیر ساختمان های مدرنی به بافت روستا اضافه شده اند و چهره ساده و قدیمی قلات را تغییر داده اند ولی روستا همچنان هویت و زیبایی خود را حفظ کرده است. در گوشه و کنار روستای قلات چشم اندازها، آبشارها، جویبارها و باغ های متنوعی می بینید که در نیمه اول سال آب و هوای خنک و دلپذیری دارند و قدم زدن یا کوهپیمایی در لابه لای آن ها لذت فراوانی را به دنبال دارد.

از جاذبه های طبیعی روستای قلات می توان به آبشارهای سه گانه آن اشاره کرد که دسترسی به آن ها چندان سخت نیست. معمولا محلی های روستا یا گردشگران بعد از ظهرها به سمت رودخانه های شب شتری و چشمه انجیری می روند و گاهی با چیدن گیاهان دارویی مثل بومادران، آویشن یا پونه کوهی خود را مهمان یک لیوان دمنوش دلچسب می کنند.

جاذبه‌های تماشایی روستای قلات در شیراز

قلعه قلات شیراز (قلعه قزل ارسلان)

خرابه‌های قلعه قلات شیراز که با نام قلعه قزل ارسلان نیز مشهور است، در بالای کوه قلات قرار دارد. به گفته اهالی روستا، این قلعه متعلق به اتابکان فارس بوده است.

چند جای تماشایی در روستای قلات در شیراز که باید دید!

برج و باروهای قلعه قلات شیراز در دوره سلجوقیان بازسازی و مورد استفاده مجدد قرار گرفته است و به همین دلیل، این مکان به قلعه قزل ارسلان معروف شده است. قلعه قزل ارسلان در کنار موزه مردم‌شناسی و کلیسای قلات قرار دارد. سعدی درباره این قلعه گفته است:

قزل ارسلان قلعه‌ای سخت داشت

که گردن به الوند بر می‌فراشت

در برخی منابع نیز درباره قلعه قزل ارسلان آمده است: در ارتفاعات کوه قلات، آثار به‌جامانده از گچ و سنگ و ساروج نشان از تمدنی قدیمی دارد که در واقع یکی از قلات‌های قدیمی است که قدمت آن به دوره هخامنشیان و اشکانیان برمی‌گردد و چون در دوره سلجوقیان برج و باروهای آن بازسازی و مورد استفاده مجدد قرار گرفته به قلعه قزل ارسلان معروف شده است.

حمام قدیمی

حمام قدیمی قلات، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این روستا است که پیران و ریش سپیدان روستا باور دارند زمانی سعدی در آن حمام کرده است. متاسفانه این حمام نیز مانند دیگر آثار تاریخی قلات در سایه بی‌توجهی مسئولان در حال تخریب شدن است.

چند جای تماشایی در روستای قلات در شیراز که باید دید!

کلیسای قلات شیراز

در یکی از کوچه‌های آرام روستا کلیسایی قرار گرفته که متعلق به جنگ جهانی اول است و ساختاری سنگی دارد. این کلیسا را مبلغان مذهبی بین دو جنگ جهانی اول و دوم برای مسیحیان ساکن روستا ساختند. متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی کافی این کلیسا در حال تخریب است.

موزه قلات

رامین باقی دانش‌آموخته رشته موسیقی، خانه موزه قلات را حدود ۱۰ سال پیش تاسیس کرد. بازدید از این موزه رایگان است و در آن می‌توانید انبوهی از سازها و اشیای کهن، دوربین‌ها، رادیوهایی قدیمی، سکه‌ها و اسکناس‌ها، ابزار آلات گیوه دوزی، نقاشی‌های رامین باقی وآثار دیگری را مشاهده کنید. در این مجموعه برخی از اشیای ثبت شده در میراث فرهنگی استان فارس نیز قرار دارد.

آبشار

در دامنه کوه سرخ و حاشیه روستای قلات سه آبشار طبیعی وجود دارد که دسترسی به یکی از آن‌ها کمی دشوار است. در فاصله کمتر از ۲ کیلومتری بافت قدیمی قلات آبشار کوچک قلات قرار گرفته است.

تفرجگاه‌های معروف

رودخانه‌های معروف شب‌ شتری و چشمه انجیری که دارای سرسبزی و طراوت خاصی به‌ خصوص در بهار و تابستان است و می‌توانید انواع گل‌های وحشی و گیاهان دارویی را در آنجا ببیند و از هوای مطبوع در کنار رودخانه لذت ببرید.

چند جای تماشایی در روستای قلات در شیراز که باید دید!

پاچنار

پاچنار از دیدنی‌های دیگر روستاست که شامل چهار درخت چنار کنار هم است و در روزهای عاشورا و تاسوعا در کنار آن‌ها آتش روشن می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید