اکنون که شرایط بیمه موتور سیکلت را تاحدودی متوجه شده‌اید، بهتر است در مورد قیمت بیمه موتورسیکلت بدون گواهینامه صحبت کنیم. قیمت بیمه موتور سیکلت بدون گواهینامه مبنای مشخصی ندارد.

بیمه موتورسیکلت چیست؟

شرکت‌های بیمه‌ای برای اینکه بتوانند بهترین خدمات را ارائه کنند، سعی دارند که تمام بیمه نامه‌ها را صادر کنند. بیمه موتور یکی از بیمه‌های مرتبط با وسایل نقلیه است که به طور معمول بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای آن را صادر می‌کند. از طرفی هم این بیمه نامه به صورت اجباری بوده و باید تمام موتور سیکلت‌ها آن را تهیه کرده باشند. در صورتی که موفق به تهیه یا تمدید بیمه نامه نشوید باید بدانید که مشمول جریمه و توقیف موتور سیکلت خواهید بود. برای اینکه با شرایط و پوشش‌های این بیمه نامه بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

بیمه موتور سیکلت

بیمه‌گرها با توجه به نوع موتور و تعداد سیلندرها دو نوع بیمه نامه را برای موتور صادر می‌کنند. بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث جزو بیمه نامه‌های موتور است.

بیمه موتور مانند: بیمه شخص ثالث خودرو یک بیمه نامه اجباری است و در صورت عدم تهیه این بیمه نامه با جریمه و توقیف موتور سیکلت مواجه خواهید شد. در بیمه نامه موتور، خسارت‌های جانی و مالی به افراد ثالث تا سقف تعهدات جبران و پرداخت می‌شود. اما با این شرایط باز هم استقبال از این بیمه نامه کم است و برای حل این موضوع شرکت‌های بیمه‌ای شرایط تهیه بیمه موتور به صورت اقساطی را هم فراهم کرده‌اند تا همه صاحبان موتور سیکلت بتوانند این بیمه نامه را خریداری کنند.

با توجه به آمارهای منتشر شده حدود 90 درصد از موتورسیکلت‌های موجود در کشور بیمه نامه موتور را خریداری نکرده‌اند. از طرفی هم چون این بیمه نامه به صورت الزام و اجبار است، عدم خرید آن باعث می‌شود که راکب موتور سیکلت خودش، هزینه‌های مالی یا جانی رخ داده را جبران خسارت کند. اما اگر فرهنگسازی بیشتری برای خرید بیمه نامه موتور سیکلت انجام شود به طور حتم تهدیدات مالی کمتری برای افراد ایجاد می‌شود. نرخ بیمه موتور در مقایسه با نرخ بیمه شخص ثالث سایر وسایل نقلیه چندان زیاد نیست (قیمت بیمه موتور سیکلت تک سیلندر دنده‌ای در سال ۱۴۰۲ معادل ۹۲۴,۳۰۰ تومان بوده است) با این حال برخی از افراد دوست دارند موتورسیکلت خود را به صورت قسطی بیمه کنند. به همین خاطر تعدادی از شرکت‌ها بیمه موتورسیکلت اقساطی را به بیمه‌گزاران ارائه می‌دهند.

پوشش‌های بیمه موتور سیکلت

مدارک مورد نیاز برای بیمه موتورسیکلت چیست؟

بررسی پوشش‌های بیمه موتورسیکلت

 پوشش‌های بیمه نامه موتور سیکلت در این بیمه نامه به 3 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • جبران خسارت‌های مالی
  • جبران خسارت‌های مالی مانند: آسیب، شکستگی، نقص عضو و ازکارافتادگی (جزئی یا کلیو موقت یا دائم)
  • جبران خسارت جانی راننده موتور سیکلت مقصر تصادف

به طور کلی حوادث تحت پوشش بیمه شخص موتور سیکلت به شرح زیر است.

  • برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت یا متحرک
  • خسارت وارده از محموله یا بار موتور سیکلت به اشخاص ثالث
  • دیه فوت یا نقص عضو
  • هزینه درمان شخص ثالث در صورت بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت
  • هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث

قیمت بیمه موتور در سال 1402 چقدر است؟

مدارک مورد نیاز برای بیمه موتورسیکلت چیست؟

قیمت بیمه موتورسیکلت

برای اینکه قیمت بیمه موتور را مشخص کرد، نیاز است که از دیه اعلام شده در ابتدای سال مطلع بود. در حقیقت دیه یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت گذاری بیمه نامه‌های وسایل نقیله است. بهتر است بدانید که مبلغ دیه از سوی قوه قضاییه اعلام می‌شود و شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به آن سقف تعهدات بیمه نامه خود را مشخص می‌کنند.

از این رو مبلغ دیه اعلام شده در سال 1402 با توجه به دستور سازمان قوه قضاییه در ماه‌های حرام معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان و برای ماه‌های عادی سال مبلغ 900 میلیون تومان مشخص شده است. این مبالغ برای پوشش جانی بیمه نامه موتور سیکلت در نظر گرفته شده است و برای پوشش مالی باید طبق فرمول در نظر گرفته شده، حداقل تعهدات را 30 میلیون تومان انتخاب کرد و با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توان سقف تعهدات مالی را تا مبلغ 600 میلیون تومان هم افزایش داد.

البته برای محاسبه قیمت بیمه نامه موتور، نرخ پایه با توجه به قدرت یا تعداد سیلندر موتور محاسبه خواهد شد. بیمه مرکزی با توجه به این موضوع موتورسیکلت‌ها را به چهار دسته تقسیم می‌کند که عبارتند از:

  • موتور سیکلت گازی
  • موتور سیکلت دنده‌ای یک سیلندر
  • موتور سیکلت دو سیلندر و بالاتر
  • موتور سیکلت دارای سه چرخ و سایدکار

 قیمت بیمه نامه موتور هم با توجه به نرخ بیمه در سال 1402 به شرح زیر است:

  • گازی: 756.600
  • دنده ای 1 سیلندر: 924.300
  • دنده ای 2 سیلندر به بالا:         1.015.300
  • دنده ای دارای 3 چرخ یا سایدکار:       1.092.000

جریمه دیرکرد بیمه موتور در سال 1402

به طور حتم اگر به موقع برای تمدید بیمه موتور سیکلت اقدام نکنید با جریمه و توقیف وسیله نقلیه خود مواجه خواهید شد. اما توصیه می‌کنیم که برای عدم فراموشی تاریخ تمدید بیمه نامه از سیستم یادآور بیمه دات کام بهره‌مند شوید. بیمه دات کام به عنوان یکی از سامانه‌های آنلاین استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه، شرایطی را فراهم کرده که همه افراد بتوانند بدون نگرانی و در زمان کوتاهی بهترین بیمه نامه را تهیه کنند. این سامانه تمام مجوزها و مدارک مورد نیاز برای فعالیت در صنعت بیمه را از بیمه مرکزی دریافت کرده است. همچنین با دریافت اطلاعات بیمه‌ای می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ارزان‌ترین و مناسب‌ترین بیمه موتور را از بیمه دات کام خریداری کنید. اما به طور کلی اگر تمدید به موقع بیمه نامه را فراموش کنید مشمول جریمه خواهید شد که مبالغ آن در سال 1402 عبارتند از:

  • موتور گازی: 2.073 تومان
  • موتور دنده‌ای یک سیلندر: 2.533 تومان
  • موتور دنده‌ای دو سیلندر به بالا: 2.782 تومان
  • موتور دنده‌ای سه چرخ و سایدکار: 2.992 تومان

قوانین و شرایط بیمه موتور

بیمه مرکزی برای اینکه خدمات بهتری را به موتور سوارها ارائه کند و فرهنگسازی بیشتری انجام دهد، یکسری قوانین و شرایط را تغییر داده تا همه صاحبان موتور سیکلت برای خرید این بیمه نامه ترغیب شوند. بدین صورت که در قانون گذشته، با بروز اولین حادثه که منجر به دریافت خسارت می‌شد، تمام تخفیفات بیمه نامه از بین می‌رفت. اما در قانون جدید شرایط تخفیفات به صورت پلکانی شده و میزان تخفیف‌ها برای هر 5 سال به میزان حداکثر 70 درصد افزایش پیدا کرده است.

با توجه به قانون جدید بسیاری از راکبان موتور سیکلت به خرید بیمه موتور ترغیب شده و برای خرید آن‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

مدارک لازم برای خرید بیمه موتور سیکلت چیست ؟

برای اینکه بتوانید بیمه موتور سیکلت را تهیه کنید، نیاز است که بیمه نامه قبلی و کارت موتور سیکلت ارائه شود. اگر فاقد صدور کارت موتور سیکلت باشید می‌توان با استفاده از فاکتور فروش ممهور شده، بیمه ‌موتور را از صفحه مقایسه و استعلام نرخ بیمه موتورسیکلت خریداری کنید.

عوامل مختلفی نظیر سال تولید، نوع موتورسیکلت، نوع موتور و تعداد سیلندر تخفیفات بیمه موتورسیکلت در تعیین بهترین بیمه تاثیرگذار هستند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه دات کام، با وارد کردن اطلاعات درخواستی، بهترین بیمه موتورسیکلت را با توجه به شرایط خود و عوامل یاد شده انتخاب و خریداری نمایید.

محاسبه قیمت بیمه موتور سیکلت بدون گواهی نامه

اکنون که شرایط بیمه موتور سیکلت را تاحدودی متوجه شده‌اید، بهتر است در مورد قیمت بیمه موتورسیکلت بدون گواهینامه صحبت کنیم. قیمت بیمه موتور سیکلت بدون گواهینامه مبنای مشخصی ندارد.

در واقع یک مبلغ توسط سازمان بیمه مرکزی به عنوان مبلغ پایه تعیین می‌شود و سپس با توجه به شرایط بیمه‌گزار تخفیف یا جریمه‌هایی به او تعلق می‌گیرد که باعث افزایش یا کاهش قیمت بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه موتور سیکلت می‌شود. در واقع شما برای محاسبه قیمت بیمه موتور در انواع مختلف شخص ثالث و بدنه باید شرایط جریمه و پاداش‌های خود را در نظر بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط و مدارک مورد نیاز برای بیمه موتورسیکلت به اینجا مراجعه نمایید.

مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه نامه موتور

همانطور که اشاره شد در بیمه موتور خسارت‌های مالی و جانی تحت پوشش بیمه نامه خواهند بود. همچنین برای جبران خسارت‌های ایجاد شده باید یکسری مدارک را به کارشناس بیمه تحویل داد تا روند صدور حواله خسارت انجام شود. در ابتدا باید حداکثر به مدت 5 روز کاری اعلام خسارت کرد و با مراجعه به مراکز پرداخت خسارت تشکیل پرونده داد. در این مرحله کارشناس بیمه از شما یکسری مدارک درخواست می‌کند تا روند بررسی و ارزیابی خسارت را انجام دهد. مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه موتور سیکلت عبارتند از:

  • اصل و کپی بیمه موتور معتبر راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • اصل و تصویر کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مقصر و زیان دیده
  • اصل و تصویر کارت ملی مقصر و زیان دیده
  • اصل فاکتور رسمی ‌لوازم با تایید کارشناس بیمه

کارشناس بیمه پس از ارزیابی خسارت و بررسی‌های لازم، حواله را به فرد زیان دیده تحویل می‌دهد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید