انرژی خورشیدی چه ویژگی هایی دارد که این روزها بسیاری از کشورها دنبال آن هستند؟ این ویژگی چرا تا این اندازه مورد علاقه مردم، دولت‌ها و شرکت‌ها است؟

انرژی خورشیدی چه ویژگی هایی دارد

تا به حال از خودتا پرسیده‌اید که انرژی خورشیدی چه ویژگی هایی دارد؟ این انرژی جذاب و پاکی که هر روز بیش از پیش فراگیر می‌شود؟

انرژی خورشیدی یکی از شکل‌های انرژی تجدید پذیر است که با پیشرفت تکنولوژی پیش از پیش در زندگی روزمره بشر تاثیر دارد. در این مطلب در مورد انرژی خورشیدی و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم. فناوری‌های آن را توضیح خواهیم داد و در مورد سلول‌های خورشیدی و شرکت‌های تولید کننده سلول‌های خورشیدی صحبت خواهیم کرد. اگر ذهن شما نیز دارای سوالات بی جوابی در مورد انرژی خورشیدی است این مطلب را از دست ندهید.

می‌دانید انرژی خورشیدی چیست؟

انرژی خورشیدی به انگلیسی نور و گرمای تابشی خورشید است که با استفاده از طیف وسیعی از فناوری‌های در حال تکامل مانند گرمایش خورشیدی، فتوولتائیک، انرژی حرارتی خورشیدی، معماری خورشیدی، نیروگاه‌های نمک مذاب و فتوسنتز مصنوعی مهار می‌شود.

انرژی خورشیدی یک منبع اساسی از انرژی تجدیدپذیر است و بسته به نحوه جذب و توزیع انرژی خورشیدی یا تبدیل آن به برق خورشیدی، فناوری‌های آن به دو دسته خورشیدی غیرفعال و خورشیدی فعال تقسیم می‌شوند. تکنیک‌های خورشیدی فعال شامل استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک، انرژی خورشیدی متمرکز و گرمایش آب خورشیدی برای مهار انرژی است. تکنیک‌های غیرفعال خورشیدی شامل جهت‌دهی ساختمان به سمت خورشید، انتخاب موادی با جرم حرارتی مطلوب یا دارای خصوصیات پراکندگی نور و طراحی فضاهایی است که به‌طور طبیعی هوا را به گردش درمی‌آورند.

سه روش مدیریت انرژی خورشید

به طور کلی سه روش یا فناوری اصلی برای مهار انرژی خورشیدی وجود دارد که عبارتند از:

  • سیستم های فتوولتاییک
  • سیستم های گرمایش و سرمایش خورشیدی
  • تمرکز انرژی خورشیدی

در سیستم های فتوولتاییک طی فرایندهای خاص از نور خورشید الکتریسته تولید می شود و از آن برای تامین برق مورد استفاده در لوازم الکتریکی مختلف از جمله چراغ های جاده ها، برق خانه ها و کسب و کارهای بزرگ بهره می برند.

در دو روش دیگر از گرمای تولید شده توسط خورشید برای گرم کردن فضا یا آب در سیستم های SHC یا به حرکت در آوردن توربین های تولید کننده الکتریسته سنتی در نیروگاه های برق CSP استفاده می شود.

لوازم لازم برای استفاده از انرژی خورشیدی

پنل های فوتو الکتریکی یکی از روش های جذب و به کارگیری انرژی خورشیدی است.

امروزه استفاده از انرژی خورشیدی با کمک این پنل ها یا سایر تکنیک های جمع آوری، فراتر از یک رویای دوستدار محیط زیست یا یک تئوری است که صرفا در دانشگاه ها و مجامع علمی مورد بررسی قرار بگیرد و روش های عملی وجود دارد که با کمک آن ها می توان از این انرژی در خانه خود بهره برد.

انرژی خورشیدی چه ویژگی هایی دارد

همانند هر پیشرفت دیگری در زمینه تکنولوژی، برای استفاده از انرژی خورشیدی نیاز به صرف هزینه و سرمایه گذاری می باشد اما این بدان معنا نیست که همه افراد باید پول زیادی صرف پوشاندن سقف خانه خود با پنل ها بکنند تا بتوانند از آن بهره ببرند.

اگرچه کسانی که در این مورد بسیار جدی هستند می توانند از پنل های خورشیدی نیز استفاده کنند اما انواع مختلف دستگاه های انرژی خورشیدی مستقل همچون کیت های پنل خورشیدی نیز امکان ایجاد سیستم خورشیدی کوچک برای کاربران را فراهم کرده اند.

۱۰ حقیقت جالب درباره انرژی خورشیدی

حقیقت ۱:مأموریت‌های فضایی توسط کشورهای مختلف از انرژی خورشیدی برای تغذیه­ کشتی­های فضایی خود استفاده می­کنند.

حقیقت۲:انرژی خورشیدی یک منبع تغذیه بسیار قابل اطمینان از انرژی است.

حقیقت۳:با پیشرفت ­های جدید در علومی خاص،انرژی خورشیدی می­تواند در آینده بیشتر مورد استفاده قرار گیرد که با کاهش هزینه­ ها و افزایش کارآمدی همراه است.

حقیقت ۴:انرژی خورشیدی می­تواند خود را به عنوان منبع اصلی انرژی­ های تجدید پذیر اثبات کند زیرا دارای پتانسیل عظیمی است و مزایای بلند مدت دارد.

انرژی خورشیدی چه ویژگی هایی دارد

حقیقت ۵:زمین حدود ۱۳۶۶ وات اشعه­ مستقیم خورشیدی به ازای هر متر مربع دریافت می­کند.

حقیقت ۶:بزرگ­ترین کارخانه­ نیروگاه خورشیدی در دنیا در صحرای Mojave در کالیفرنیا قرار دارد که ۱۰۰۰  را پوشش می­دهد.

حقیقت ۷:انرژی خورشیدی شکل مطلوب تولید نیرو ،در جاهایی که در آن نیاز به صورت مقطعی است،می­باشد.

حقیقت ۸:انرژی خورشیدی همچنین می­تواند برای تغذیه­ ماشین حساب­ها استفاده شود.

حقیقت ۹:پنل­ های خورشیدی از نظر مجازی،نگه­داری آنها رایگان است چون باتری­ ها به آب و دیگر سرویس ­های معمول نیاز ندارند و برای سال­ها دوام می­ آورند.وقتی که پنل ­های خورشیدی نصب شود،دیگر هزینه ­هایی برای تعمیر مجدد (recurring) وجود نخواهد داشت.

حقیقت ۱۰:نیروی خورشیدی می­تواند به میزان قابل توجهی قبض­ های برق را کاهش دهد.به علاوه،مشوق­های مالیاتی و برنامه ­های تخفیفی زیادی برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود دارد که همزمان پول صاحب خانه را ذخیره می­کند.

انرژی خورشیدی چه ویژگی هایی دارد

حالا بیایید به این سوال پاسخ دهیم که انرژی خورشیدی چه ویژگی هایی دارد.

قیمت بالا

برای پیشبرد انرژی خورشیدی به یک برنامه ریزی جامع و حمایت‌های دولت نیاز است، همچنین هزینه‌های اولیه راه اندازه تجهیزات خورشیدی گران قیمت می‌باشد و سرمایه گذاران شخصی به خرید و نصب سل‌های خورشیدی به تسهیلات مالی زیادی نیاز دارند.

متناوب بودن

انرژی خورشیدی یک منبع متناوب است به همین دلیل برای تولید برق انرژی خورشیدی نمی تواند یک منبع اصلی و اولیه باشد.

آلایندگی

انرژی خورشیدی بدون آلایندگی است، اما در برخی موارد باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، در حقیقت نصب و انتشار سلول‌های خورشیدی به صورت غیر مستقیم باعث آلودگی می‌شوند.

ذخیره‌سازی هزینه بر

سیستم‌های ذخیره کننده انرژی خورشیدی مانند باتری به پایدار بودن جریان برق کمک می‌کنند، اما بسیار گران قیمت هستند.

مواد نایاب

برخی از سلول‌های خورشیدی به موادی نیاز دارند که بسیار گران و کمیاب هستند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید