ضرورت غربالگری کودک ۱ تا ۷ سال چیزی است که والدین نباید از آن غفلت کنند و نباید فکر کنند غربالگری با اقدامات پیش از تولد تمام می‌شود.

ضرورت غربالگری کودک ۱ تا ۷ سال

اکثر محققین اعتقاد دارند که وضعیت زندگی در طول دوران شیرخواری و ابتدای کودکی تاثیر قابل توجهی بر تکامل بعدی کودک دارد . شیرخواران و کودکانی که دارای مشکلات فیزیکی ( جسمانی ) یا محیطی هستند . برای آنکه تکامل مطلوب و مناسبی داشته باشند نیازمند توجه ویژه ای هستند.

این کودکان نسبت به سایر اطفال بیشتر به اختلالات تکامل یا تاخیرتکامل دچار می شوندو این امر خود زمینه ساز بروز انواع ودرجات مختلفی از معلولیت های حرکتی ، ذهنی ، گفتاری ،شنوایی و بینایی در آنها می شود . برای پیشگیری از این امر لازم است با تشخیص زودرس مشکلات آنها و انجام  مداخلات بموقع ، از بروز تاخیر یا اختلال تکامل جلوگیری کنیم.

هدف پزشکان و ارائه دهندگان خدمات سلامت این است که با یک برنامه غربالگری مناسب کودکانی که روند تکاملی غیر طبیعی دارند را سریعتر تشخیص دهند تا با مداخله به موقع در جهت اصلاح یا کاهش مشکلات این کودکان گام برداشته از بروز معلولیت در این کودکان پیشگیری کنند.

آشنایی با غربالگری جنین

تست های غربالگری ،مجموعه ای از بررسی های سونوگرافی و تست های آزمایشگاهی  می باشد که در دوران بارداری در زمان های معین برای تشخیص ناهنجاری های جنین انجام می شود .البته یادآوری می کنیم که با انجام  تست های غربالگری تمام مشکلات کروموزمی جنین را نمی توان تشخیص داد.

در نتیجه این غربالگری ها احتمال ابتلای جنین به سندروم های ژنتیکی شایع مانند سندروم داون (تریزومی ۲۱)،‌ سندروم ادوارد (تریزومی ۱۸) و سندروم پاتو (تریزومی ۱۳) را تعیین می کند. شایع ترین آن تریزومی ۲۱ که به آن سندرم داون (مونگولیسم ) هم گفته می شود می باشد  تست های غربالگری کمک می‌کند تا ریسک ابتلا به این سه سندروم مشخص ‌شود و هم چنین نقص لوله عصبی و ناهنجاری های اصلی در جنین هم با غربالگری قابل تشخیص می باشد . دقت تشخیص تست های غربالگری ۸۰%- ۹۰% است.

 ۵ نکته مهم درباره تست های غربالگری جنین

  1. آزمایشات غربالگری جنین هزینه ی زیادی دارد و متاسفانه بیمه ها آن را پوشش نمی دهند.
  2. برای انجام آن  نیازمند مراجعه به مراکز معتبر و افراد متبحر می باشد.
  3. باید در نظر داشت که همه افراد نیاز به انجام این غربالگری ها ندارند. باید بعد از مشاوره با پزشک در اولین جلسه برای انجام آن در صورت نیاز تصمیم گیری شود.

ضرورت غربالگری کودک ۱ تا ۷ سال

  1. مسئله مهم تر این است که جواب های نگران کننده آزمایش های غربالگری لزوما" به معنی تولد یک نوزاد با ناهنجاری نیست و نتایج غیر طبیعی غربالگری حتما باید با انجام آزمایش های تکمیلی پیگیری و تایید شود .
  2. اولین قدم برای انجام غربالگری مشاوره با خانم باردار می باشد مشاوره باید در اولین ملاقات بارداری (هفته ۶ تا ۱۰ بارداری) انجام شود و در صورتی که پس از مشاوره، والدین متقاضی انجام غربالگری باشند، غربالگری ناهنجاری جنین در سه ماهه اول  درخواست می شود.

غربالگری کودکان

انجمن آمریکایی دیابت توصیه‌های غربالگری را ارائه کرده است. به طور کلی بهتر است کودکان با اضافه وزن که دارای حداقل دو عامل ریسک‌زای دیابت هستند از سن ۱۰ سالگی یا با آغاز بلوغ، هر ۲ سال مورد غربالگری قرار بگیرند.

با استفاده از یکی از روش‌ های زیر غربالگری کودکان ۲ تا ۱۲ سال انجام می‌شود:

    گلوکز (قند خون) ناشتا (FBS): این آزمایش میزان گلوکز خون را بعد از ۸-۱۲ ساعت ناشتایی اندازه‌گیری می‌کند.

     هموگلوبین A۱c : این آزمایش میانگین گلوکز خون را طی ۲ تا ۳ ماه اخیر بررسی می‌کند.

    آزمایش تحمل ۲ ساعته گلوکز خوراکی (GTT): پروسه انجام این آزمایش به این نحو است که در ابتدا مقداری خون برای بررسی میزان قند ناشتا گرفته می‌شود.سپس به فرد محلولی حاوی g ۱.۷۵ گلوکز به ازای هر کیلوگرم وزن بدن فرد (نهایت ۷۵ گرم تا ۱۰۰ گرم) داده می‌شود. بعد از گذشت دو ساعت از صرف این محلول، مجدد از فرد نمونه گیری خون می‌شود.

اگر جواب هر یک از این آزمایشات غیرنرمال باشد، آزمایش مجدد تکرار می‌شود. اگر نتیجه آزمایش مجدد غیرنرمال باشد دیابت قابل تشخیص می‌شود.

ضرورت غربالگری کودک ۱ تا ۷ سال

انجمن آمریکایی متخصصین اطفال توصیه می‌کند که در هر بار مراجعه به پزشک اطفال، سنجش میزان خطر برای آلودگی به سرب در ۶ ماهگی، ۹ ماهگی، ۱۲ ماهگی، ۱۸ ماهگی و ۲۴ ماهگی و در سن ۳، ۴، ۵ و ۶ سالگی انجام شود.

تنها زمانی که نتیجه این سنجش خطر نشان دهد باید آزمایش مقدار سرب در خون انجام شود.

طبق انجمن آمریکایی متخصصین اطفال و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، غربالگری یا آزمایش مقدار سرب در خون دیگر توصیه نمی‌شود. تنها این موارد را باید برای کودکان مستقر در مناطقی که مسمویت از سرب زیاد بوده وعوامل خطرزا وجود دارد، انجام داد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری جهت شناسایی کودکان ساکن در محیط‌های آلوده به سرب میزان آستانه وجود سرب در خون را معادل mcg/dL ۵ (۵ میکروگرم بر دسی‌لیتر) تعیین کرده است.

هر جوابی بیشتر از این مقدار نیاز به رسیدگی و نظارت دارد. هر کودکی با مقادیر بالای سرب در خون باید خانه و محیط‌های دیگر زندگی اش مورد ارزیابی قرار گیرد.

میزان سرب خون سایر ساکنین نیز باید مورد سنجش قرار گیرد. بدون حذف یا کاستن منبع آلودگی سرب به محیط، میزان سرب در خون افراد آلوده شده به این ماده مجدد افزایش پیدا می‌کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید