کرمان دیدنی‌های بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و از چند جاذبه تماشایی در اطراف آتشکده زرتشتیان کرمان بیشتر بدانید.

چند جاذبه تماشایی در اطراف آتشکده زرتشتیان کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: در هر گوشه از کرمان جاذبه‌هایی تماشایی هست که می‌توانید بازدید از آن‌ها را در برنامه‌هایتان بگنجانید. هرکدام از آثار قدیمی کرمان به دوره‌ای از تاریخ مربوط است و گذشته را یادآوری می‌کند. اسم چند جای دیدنی را برایتان می‌گذارم که به آتشکده و موزه مردم شناسی زرتشتیان نزدیک است.

درباره آتشکده زرتشتیان کرمان

آتشکده‌ها را به‌صورت چهارطاقی‌های گنبد داری می‌ساختند که پس از حمله اعراب به ایران، شهرها مورد تاخت‌وتاز قرار گرفتند و تعدادی از آتشکده‌ها تخریب شدند. در کنار آتشکده زرتشتیان بنایی آجری با پلانی دایره‌ای شکل در دوطبقه ساخته‌شده است. این بنا که به‌عنوان اولین موزه اسناد و مردم‌شناسی زرتشتیان در ایران به‌حساب می‌آید در سال ۱۳۸۴ ه.ش افتتاح شد.

اگر می‌خواهید با فرهنگ و آئین‌های زرتشتیان آشنا شوید در سفر به کرمان به موزه مردم‌شناسی زرتشتیان سری بزنید. در موزه مردم‌شناسی زرتشتیان آثاری همچون اسناد و عکس‌های قدیمی، آتشدان، روغن‌دان، پیه‌سوز، چراغ لاله و ماکت‌هایی از آئین‌ها و پوشاک زرتشتیان دیده می‌شود. از قسمت‌های مختلف ساختمان موزه مردم‌شناسی زرتشتیان می‌توان به سالن اجتماعات، کتابخانه، سالن کنفرانس، مرکز کامپیوتر، ساختمان آموزشی، سالن نهارخوری، ساختمان آموزشی و دبیرخانه اشاره کرد.

چند جاذبه تماشایی در اطراف آتشکده زرتشتیان کرمان

آتشدان دستی و کتاب دست‌نویس گات‌ها از قدیمی‌ترین آثار به نمایش درآمده در موزه است. آتشکده زرتشتیان کرمان یک بنای آجری است، این معبد در کنار باغی قرار دارد که وجود این باغ آرامش حضور در این معبد را چند برابر می کند. مرمت و بازسازی معبد توسط اساتید معماری کرمان صورت گرفته است و با این بازسازی آتشکده زیباتر از قبل شده است. در کنار ساختمان آتشکده زرتشتیان کرمان موزه مردم شناسی زرتشتیان بنا شده است.

ساختمان این موزه توسط سرکارخانم مهین دخت سیاوشیان ساخته و وقف موزه شده است. اشیا در این موزه در دو طبقه نگهداری می شوند که یک طبقه مربوط به لوازم آشپزی، کتیبه ها، لباس های مخصوص زرتشتیان و کتاب های قدیمی است و طبقه دیگر اختصاص به عکس های قدیمی دارد. بین این دو طبقه فضای پلکانی وجود دارد که لوازم خانگی و لوازم کشاورزی در این بخش نگهداری می شود.

چند جاذبه تماشایی در اطراف آتشکده زرتشتیان کرمان

زمان پیشنهادی برای بازدید از این موزه ۱ الی ۲ ساعت است و برای بازدید از آتشکده و موزه مردم شناسی کرمان باید بلیت ورودی تهیه کنید، و هر روز به جز دوشنبه ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و ۱۶ تا عصر۱۸ می توانید از این موزه بازدید کنید.

جاذبه‌های تماشایی نزدیک آتشکده زرتشتیان کرمان

قلعه دختر

قلعه دختر یکی از آثار تاریخی کرمان است و قدمتی ۳هزار ساله دارد. باستان‌شناس‌ها می‌گویند ساخت این قلعه به دوره مادها می‌رسد؛ البته بعضی از کتاب‌های تاریخی، زمان ساخت قلعه دختر را دوره ساسانیان معرفی کرده‌اند. شاید شما هم مثل من درباره نام‌گذاری قلعه کنجکاو باشید. در گذشته واژه دختر نمادی از پاکی، تسخیرنشدنی و دست‌نخورده بود. بنای قلعه دختر را بر بلندی کوهی ساخته بودند و کاربرد دفاعی داشت. به همین خاطر این اسم را برای این قلعه فتح‌نشدنی انتخاب کرده بودند. عده‌ای از مورخ‌ها هم باور دارند که قلعه دختر همان آتشکده آناهیتاست.

در فاصله نزدیکی از این قلعه، بنای دیگری به اسم قلعه اردشیر وجود دارد. امروزه فقط بخش‌هایی از بنای قلعه دختر سالم باقی مانده است.

چند جاذبه تماشایی در اطراف آتشکده زرتشتیان کرمان

این سازه را از جنس کاهگل و خشت خام ساخته‌اند. ضخامت بعضی از دیوارهای بنا به چند متر هم می‌رسد. بعضی از مورخ‌ها معتقد هستند که بین قلعه دختر و اردشیر آثاری از یک آتشکده وجود دارد. کشف دیگر بخش‌های قلعه را به عهده خودتان می‌گذارم. امروزه به‌خاطر توسعه فضای سبز شهری اطراف این قلعه بوستانی راه‌اندازی کرده‌اند. این بوستان امکانات خوبی مثل فضای نشیمن، سرویس بهداشتی، و نمازخانه دارد.

آدرس: استان کرمان، چهارراه بهار، بلوار پیرانشهر.

بازار بزرگ کرمان

گردش در بازارهای قدیمی همیشه حس‌وحال متفاوتی دارد. بازار بزرگ کرمان، بنایی به‌جامانده از دوره‌های مختلف تاریخی است. در هر دوره بخشی را به آن اضافه کرده‌اند. بناهای اطراف آن آثاری از دوره صفویه است. این بازار راسته‌ای طولانی دارد. به همین خاطر آن را یکی از طولانی‌ترین بازارهای قدیمی ایران می‌شناسند. بخش‌های دیدنی و جذاب بازار کرمان هر گردشگری را متحیر می‌کند. چرخی در آن بزنید و از سوغات کرمان خرید کنید.

آدرس: استان کرمان، شهرکرمان، میدان ارگ.

مسجد گنجینه خان

مسجد گنجینه خان یا گنجعلی خان بخشی از مجموعه تاریخی «گنجعلی خان» است. دستور ساخت این مجموعه را گنجعلی خان داد که در دوره صفوی حاکم کرمان بود. بنای مسجد در شمال شرقی این مجموعه است.

چند جاذبه تماشایی در اطراف آتشکده زرتشتیان کرمان

معماری مسجد گنجینه خان اولین چیزی است که توجه همه را به خودش جلب می‌کند. در تزئین مسجد از هنر کاشی‌کاری‌، گچ‌بری، مقرنس‌کاری، کاربندی، خطاطی، حجازی و نقاشی استفاده کرده‌اند. این مسجد بنایی تماشایی و زیباست که در کمتر جایی درباره آن گفته‌اند.

آدرس: استان کرمان، ضلع شمال شرقی مجموعه گنجعلی خان

  • قلعه دختر: ۱.۲کیلومتر
  • بازار کرمان: ۲.۷کیلومتر
  • مسجد گنجینه خان: ۳ کیلومتر
  • مجتمع پذیرایی کیخسرو: ۲۲۰ متر
  • کبابی همیشه بهار: ۱ کیلومتر
  • رستوران مهر: ۱.۳ کیلومتر
  • رستوران باغچه شمعدونی: ۳.۱ کیلومتر
کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید