تنگی سر روستایی است که به کوچه‌های مسقف و ساباط‌هایی کهن و البته نوروزها خوش آب و رنگ شناخته می‌شود.

روستای تنگی سر سنندج؛ روستایی با عید نوروز خاص

سلام نو-سرویس گردشگری: شهرهای ایران هر کدام برای خود می توانند یک قطب گردشگری باشند و توریست های داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب کنند. سنندج یکی از شهرهای توریستی و زیبای ایران است که در غرب کشور قرار گرفته و با شروع فصل تابستان و گرم تر شدن هوا، سفر به این شهر نیز رونق بیشتری می گیرد. این شهر مرکز استان کردستان و البته دومین شهر بزرگ کرد نشین کشور است و جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را درون خود جای داده است. در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت می خواهیم درباره روستای تنگی سر در سنندج صحبت کنیم؛ این روستا در سنندج بیش از دو هزار نفر جمعیت دارد و جزء روستاهای ممتاز گردشگری در استان کردستان به شمار می رود. معماری روستا با توجه به شرایط آب و هوایی آن پلکانی می باشد و جلوه ی منحصر به فردی در آن پدید آورده است؛ در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر درباره ی روستای تنگی سر در سنندج خدمتتان اطلاعاتی را بدهیم.

آب و هوای روستای تنگی سر در سنندج

در منطقه ی روستای تنگی سر با توجه به موقعیت کوهستانی که دارد شرایط آب و هوایی سردی را در زمستان و خنک را در تابستان شاهد خواهید بود، اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به روستای تنگی سر در سنندج را بگوییم اواسط بهار تا اواخر تابستان می باشد. توجه داشته باشید که در اواسط فصل بهار یعنی اردیبهشت به این روستا بروید چرا که در اواسط فصل به دلیل ذوب شدن برف های زمستان و بارندگی های بهاری شرایط کمی برای گشت و گذار در روستا مشکل می شود، اما از اواسط بهار می توانید به راحتی به این روستا سفر کنید. فصل تابستان هم شرایط بدی در این روستا برقرار نیست و به نسبت دیگر شهرهای ایران آب و هوای معتدلی در انتظارتان است.

برای سفر به روستای تنگی سرد در سنندج دو فصل پاییز و زمستان به دلیل این که سطح آب رودخانه بالا می آید و مشکلاتی در مسیر عبور و مرور روستا ایجاد می شود پیشنهاد نمی شود که به آن سفر کنید. البته در اواخر اسفندماه برگزاری مراسم نوروز بهانه ای می شود تا گردشگران علیرغم سردی هوا باز هم به تنگی سر بروند.

مردم مهمان نواز تنگی سر

مردم روستای تنگی سر در سنندج، بسیار خونگرم و صمیمی هستند و شما زمانی که وارد روستا شوید اصلا احساس غریبی نخواهید کرد. شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و کشت محصولاتی نظیر توت، گردو و دامداری می باشد. به دلیل صعب العبور بودن منطقه کشاورزی کردن دردسرهای خاص خودش را دارد. برخی هم دستی در هنر دارند و با ساختن صنایع دستی امرار معاش می کنند. زبان مردم این روستا کردی بوده و پوشش آن ها لباس های رنگارنگ محلی خودشان است. مراسم های سنتی همچون نوروز با شکوه هر چه تمام تر در میان مردم برگزار می شود و رقص محلی جزء جدانشدنی این مراسم ها در روستای تنگی سر در سنندج به شمار می رود.

دیدنی های روستای تنگی سر سنندج

کوچه‌های مسقف

کوچه‌های مسقف و ساباط‌هایی کهن، از دیدنی‌های روستای تنگی سر است. در سفر به این روستا می‌توانید در این کوچه‌ها قدم بزنید، گذر تاریخ را به تماشا بنشینید و از خنکای مطبوع و دلپذیرش لذت ببرید.

رودخانه

از دیگر زیبایی‌های روستای تنگی سر، رودخانه‌ای ست که از دل آن می‌گذرد. این رودخانه دل انگیز، از کوهستان‌های اطراف روستا به پایین می‌ریزد و پس از گذر از میان روستا و لابه‌لای خانه‌ها، به رودخانه سیروان می پیوندد. اهالی تنگی سر، این رودخانه را طراوت‌بخش روستای خود می‌دانند.

کوه‌ها

کوه‌های بلند بالایی که از هر چهار طرف تنگی سرِ باصفا را به آغوش کشیده‌اند، به همراه آسمان لاجوردی، جلوه‌ای حیرت‌انگیز از طبیعت ساخته که تماشای آن به راستی لذت بخش است.

معماری پلکانی

معماری روستای تنگی سر همچون دیگر روستاهای کشور که در دل کوه نشسته‌اند، پلکانی ست. از آنجا که این سبک از معماری به منظور اختصاص دادن فضایی بیشتر به زمین‌های کشاورزی ایجاد می‌شود، در این روستا هم در کنار باغات وسیع میوه، خانه‌هایی به‌هم پیوسته بر روی شیبی از کوه ساخته ‌شده است؛ به گونه‌ای که بام یک خانه، حیاط خانه‌ای دیگر به حساب می‌آید. این ویژگی معماری به زیبایی‌های طبیعی روستای تنگی سر، رنگ و لعابی ویژه بخشیده است.

روستای تنگی سر سنندج؛ روستایی با عید نوروز خاص

جشن نوروز خاص تنگی سر

در چهارمین روز از فروردین ماه، اهالی تنگی سر با برپایی جشنی باشکوه، به پیشواز بهار می‌روند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند. این مراسم سنتی نوروز به عنوان یک رویداد گردشگری، هر ساله تعداد زیادی گردشگر، عکاس و مستندساز را از سراسر ایران و جهان به این روستا می‌کشاند.

روستای تنگی سر سنندج؛ روستایی با عید نوروز خاص

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید