۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 55425278

انجام تفریحات متنوع در جاذبه‌های طبیعی لذت‌بخش است از این رو با ما همراه باشید و تجربه ماهیگیری در دریاچه سوها را از دست ندهید.

ماهیگیری در دریاچه سوها

سلام نو _ سرویس گردشگری: اینطور نیست که برویم اردبیل چند بنای تاریخی ببینیم، در بازارش بچرخیم و بعد فکر کنیم که همه جا را گشته‌ایم. جاهای دیدنی اطراف اردبیل، مثل گردنه حیران، جنگل فندقلو یا دریاچه سوها، خود می‌توانند دلیل سفر باشند به طور خاص اگر امکان تجربه ماهیگیری در دریاچه سوها مطرح باشد.

آشنایی با دریاچه فوق‌العاده سوها

زیبایی‌ها و جاذبه‌های استان اردبیل به آثار تاریخی محدود نمی‌شود؛ این استان از نظر جاذبه‌های طبیعی نیز بسیار غنی است. دریاچه سوها که در نزدیکی شهرستان نیمن قرار دارد؛ یکی از جاذبه‌های طبیعی استان اردبیل محسوب می‌شود. این دریاچه که به آن سوا نیز گفته می‌شود در حقیقت آبگیر پست سد سوهاست. دریاچه سوا حدود ۱/۵ کیلومتر طول و نیم کیلومتر عرض دارد.

آب سوا راکد است؛ از این‌رو نمی‌توان در آن شنا کرد. اما نگران نباشید چون علاوه‌بر شنا تفریحات دیگری نیز در اطراف این دریاچه وجود دارد؛ اگر کمی به گشت‌وگذار در اطراف دریاچه بپردازید و خوش‌شانس باشید می‌توانید اسب‌های زیبایی که در این منطقه زندگی می‌کنند را ببینید. به‌علاوه در فصل بهار معمولا اطراف این دریاچه پوشیده از مه است و عطر بابونه به مشام می‌رسد.

ماهیگیری در دریاچه سوها

دریاچه سوها، دریاچه بزرگی‌ست. یک طرفش را جنگل پوشانده و طرف دیگرش را تپه و مسیر پیاده روی به سمت آبشار لاتون هم از اینجا می‌گذرد. در کنار این تپه‌ها، اهالی روستا آلاچیق‌هایی ابتدایی را برپا کرده‌اند و آش دوغ و چای می‌فروشند.

آب دریاچه کدر و راکد است و قابل شنا کردن هم نیست. اگر خوش‌شانس باشید کره اسب‌هایی را می‌بینید که در دشت‌های اطراف دریاچه آزادانه دارند برای خودشان می‌چرند. و اگر تا اوایل تیرماه به دریاچه سوها بروید، مه مدام روی دریاچه را می‌پوشاند و کنار می‌رود و این خودش خیلی قشنگ است. در اطراف دریاچه می‌شود چادر زد، اما باید مواظب حیوان‌های منطقه مثل گراز هم بود.

تنها نقاط محدودی دارای آنتن دهی مناسب هستند از همین رو امکان گم شدن افراد وجود دارد. از آن جایی که حیواناتی نظیر مار، خرس، پلنگ و گرگ در این منطقه دیده شده، بهتر است پس از تاریکی هوا از اقامت در منطقه پرهیز کنید. اگر برای اولین بار راهی این مکان می شوید بهتر است همراه داشته باشید.

ماهیگیری در دریاچه سوها

در اطراف دریاچه موبایل آنتن نمی‌دهد؛ به‌علاوه از آنجا که در این منطقه امکانات رفاهی برای مسافران وجود ندارد باید تجهیزات مورد نیاز را همراه داشته باشید. البته می‌توانید پیش از ترک روستای سوها نیز مایحتاج مورد نیاز خود را خریداری کنید. از کمپ زدن در اطراف دریاچه خودداری کنید زیرا در این منطقه حیوانات وحشی نظیر خرس، گرگ، پلنگ، مار وجود دارند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم بعد از تاریک شدن هوا در این منطقه نمانید.

ماهیگیری در دریاچه سوها

آب‌وهوای سرد و کوهستانی منطقه سوها، این مکان را به یکی از مقاصد گردشگری مناسب در فصل تابستان تبدیل کرده است. هوای مطبوع و غیرشرجی منطقه در کنار طبیعت سرسبز و بکر، دریاچه سوها را به بهشتی وصف‌ناشدنی و یکی از رویایی‌ترین مقاصد اردبیل تبدیل می‌کند.

تلفیق نسیم خنک کوهستان، درختچه‌های جنگل فندق‌لو، جنگل‌های هیرکانی، چشمه‌سارهای گوارا و آب‌های فیروزه‌ای سوها، مژده روزی خاطره‌انگیز و فراموش‌نشدنی را به گردشگران می‌دهد. در تیرماه، مه نسبتا غلیظی سراسر منطقه سوها را می‌پوشاند و هر نسیم خنک، قطرات آب را با چهره گردشگران آشنا می‌کند.

ماهیگیری در دریاچه سوها

بهترین زمان سفر به شهرستان نمین و دریاچه سوها، ۶ ماهه اول سال است. هوای این منطقه از فصل پاییز رو به سردی می‌گذارد و در زمستان، دریاچه سوها به منطقه‌ای صعب‌العبور تبدیل می‌شود؛ گرچه تماشای مناظر پوشیده از برف و زمستانی اردبیل نیز خالی از لطف نیست.

دریاچه سوها، آبی راکد دارد که برای شنا و آبتنی مناسب نیست؛ در عوض، همین راکد بودن آب این دریاچه را برای فعالیت‌هایی مثل ماهیگیری و قایق‌رانی بهینه ساخته است؛ البته به یاد داشته باشید که ماهیگیری در دریاچه سوها به‌هیچ‌وجه کار آسانی نیست‌. این دریاچه زیستگاه قزل‌آلای رنگین کمان محسوب می‌شود و اداره حفاظت از محیط زیست استان اردبیل، نظارت بر این مکان را عهده‌دار است و از ماهیگیری در فصل تخم‌ریزی جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

اطراف دریاچه سوها، محل زندگی اسب‌های وحشی و زیبایی است که کره‌های آنان در فصل بهار به جست‌وخیز و بازی می‌پردازند و گردشگران را به‌ خود مجذوب می‌کنند. در سال‌های اخیر، امکانات رفاهی اولیه مانند آب قابل‌شرب و سرویس بهداشتی در اطراف دریاچه سوها فراهم شده است؛ البته باید گفت که همانند گذشته، آنتن‌دهی تلفن‌ همراه در این منطقه نامطلوب است.

ماهیگیری در دریاچه سوها

گهگاه دست‌فروشان محلی و اغذیه‌فروشان سیار در منطقه حاضر می‌شوند. هنچنین شما می‌توانید ملزومات و مواد غذایی موردنیاز خود را در روستای سوها خریداری کنید یا خود را برای کاسه‌ای آش محلی دلچسب، املت یا خوراک لوبیا وعده بگیرید. شایسته است که برای کمک به اقتصادهای کوچک محلی، از فروشگاه‌های منطقه سوها خرید کنید.

روستا و دریاچه سوها از نظر امکانات اقامتی کم‌بهره است. نزدیک‌ترین اقامتگاه بوم‌گردی در منطقه، در شهرستان نمین قرار دارد؛ البته طبیعت‌گردان معمولا ترجیح می‌دهند که اطراف دریاچه اتراق کنند و با برپایی چادر، از اقامت شبانه در طبیعت بکر و افسانه‌ای سوها لذت ببرند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید