مجموعه تئاتر شهر از نقاط مهم شهری تهران به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم دیدنی‌های اطراف تئاتر شهر کدام است.

دیدنی‌های اطراف تئاتر شهر کدام است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تئاتر شهر تهران از جاهای دیدنی تهران و از معروف‌ترین بناهای فرهنگی در پایتخت به شمار می‌رود که در طول سال، میزبان گروه‌های مختلف نمایشی است. تئاتر شهر تهران در تاریخ هشتم بهمن ماه سال ۱۳۵۱ افتتاح شد و نمایش باغ آلبالو نوشته آنتوان چخوف به کارگردانی آربی اوانسیان، اجرای افتتاحیه تئاتر شهر تهران بود. ساختمان تئاتر شهر امکانات مطلوب و استاندارد مورد نیاز برای اجرای نمایش‌های امروزی را دارد و بخش‌های مختلف واحدهای نور پردازی، صدا، تاسیسات، چهره‌پردازی، حمل و نقل دکور، آکسسوار و طراحی صحنه در مجموعه تئاتر شهر تهران فعالیت می‌کنند. در سایر طبقات نیز امکانات تفریحی و خدماتی مانند کافه تریا و بخش‌های اداری و مدیریتی و کتابخانه تخصصی قرار دارند.

آشنایی با تئاتر شهر تهران

به‌دلیل کاربری اختصاصی مجموعه تئاتر شهر تهران برای اجرای نمایش، ‌می‌توان تئاتر شهر را مهم‌ترین ساختمان فرهنگی در حوزه نمایش دانست. معماری این اثر و اهمیت تاریخی بنای ساختمان تئاتر شهر تهران نیز بر اهمیت این مجموعه فرهنگی-هنری می‌افزایند.

دیدنی‌های اطراف تئاتر شهر کدام است؟

پیش از ساخت مجموعه تئاتر شهر در این مکان ساختمان «مهمان‌خانه بلدیه» یا کافه شهرداری قرار داشت که محلی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت شهروندان تهرانی بود. این مهمان‌خانه را در سال ۱۳۰۹ ساخته بودند. در محوطه فضای باز اطراف کافه شهرداری برنامه‌های نمایشی اجرا می‌شد و گروه‌های مختلف مانند سیرک باران برنامه اجرا می‌کردند. کافه شهرداری پاتوق مناسبی برای نویسندگان، شاعران و هنرمندانی برجسته مانند فروغ فرخزاد و جلال آل احمد نیز به شمار می‌رفت.

در دهه ۱۳۴۰ شمسی، گروه‌های نمایشی گسترش بیشتری پیدا کردند و هنر نمایش در حال شکوفایی بود. از برجسته‌ترین هنرمندان تئاتر آن زمان می‌توان به نام‌های اکبر رادی، آربی اوانسیان، غلامحسین ساعدی، بهرام بیضایی، بهمن مفید، پرویز صیاد، عزت الله انتظامی و علی نصیریان اشاره کرد. افزایش تعداد نمایش‌ها باعث کمبود سالن‌های نمایش شد و لزوم ایجاد سالن تئاتری مجهز با کاربری اختصاصی برای اجرای نمایش احساس شد.

سرانجام در سال ۱۳۴۶ با فراهم آوردن امکانات مورد نیاز، کار طراحی و ساخت ساختمان تئاتر شهر آغاز شد. ساخت این بنا به عهده مهندسان برجسته ایرانی قرار گرفت که از شاگردان معمار معروف ایرانی، «هوشنگ سیحون» بودند.

دیدنی‌های اطراف تئاتر شهر کدام است؟

پس از پنج سال، سالن اصلی تئاتر شهر به بهره‌برداری رسید. سالن چهار سو و تالار شماره دو نیز مدت کوتاهی پس از آن به بهره‌برداری رسیدند. سالن‌ها، بخش‌ها و محوطه اطراف ساختمان تئاتر شهر به مرور زمان به این مجموعه اضافه شدند.

امروزه تئاتر شهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تئاتری تهران و ایران شناخته می‌شود و ساختمان زیبای آن که در میان پارک دانشجوی تهران خودنمایی می‌کند، از بناهای جالب توجه تهران است. فعالیت مجموعه تئاتر شهر تهران در سال‌های نخست زیر نظر «سازمان جشن هنر شیراز» و با نظارت مستقیم فرح پهلوی بود، اما پس از آن به «سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران» واگذار شد. بعد از انقلاب سال ۵۷ نظارت و مدیریت این مجموعه به وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید که پس از مدتی کوتاه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شد. هنرمندان برجسته‌ای در طول سال‌های اخیر مدیریت و سرپرستی بخش‌های مختلف مجموعه تئاتر شهر را بر عهده داشتند.

چند دیدنی در نزدیکی تئاتر شهر

تئاتر شهر تهران در خیابان ولیعصر، قلب و مرکز پایتخت قرار دارد و به دانشگاه تهران، دانشگاه هنر و دانشگاه امیرکبیر نزدیک است.

دیدنی‌های اطراف تئاتر شهر کدام است؟

اطراف تئاتر آن‌هم کتاب‌فروشی‌ها، موزه‌ها و سینماهای مختلفی دیده می‌شود. سینما بهمن، سینما سپید و سینما مرکزی در این مسیر واقع شده‌اند و فاصله بسیار کمی تا تئاتر شهر دارند. سالن تئاتر شهرزاد با فاصله ۱.۷ کیلومتر، سالن تئاتر مستقل، تالار وحدت با فاصله ۵۰۲ متر و تالار حافظ ازجمله سالن‌های نمایشی هستند که در نزدیکی این مجموعه فرهنگی واقع شده‌اند.

پارک دانشجو به فاصله ۹۳ متر، عمارت روبرو با فاصله ۱۷۳ متر، موزه هنرهای فلسطین با فاصله ۴۸۶ متر، پردیس سینمایی چارسو با فاصله ۱.۶ کیلومتر، موزه جواهرات ملی با فاصله ۳.۳ کیلومتر، کاخ مرمر با فاصله ۳.۴ کیلومتر و عمارت دل از جاذبه‌های دیدنی و نزدیک به تئاتر شهر هستند که می‌توانید پس از تماشای نمایش موردنظر خود، در اطراف این جاذبه‌ها قدم زده و لذت ببرید.

بازدید از نمایش‌های تئاتر شهر تهران و سپس گشت‌وگذار در اطراف این مجموعه و بازدید از جاذبه‌های دیدنی، باعث خستگی می‌شود. انرژی ازدست‌رفته را می‌توان با رفتن به رستوران‌ها و کافه‌های نزدیک تئاتر شهر بازیافت.

دیدنی‌های اطراف تئاتر شهر کدام است؟

از سمت تئاتر شهر به خیابان انقلاب، کتاب‌فروشی‌ها و کافه‌های مشهوری با فاصله خیلی کم به چشم می‌خورد که به دلیل نزدیکی به دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر پاتوق بسیاری از دانشجوها محسوب می‌شود.

در فاصله میان تئاتر شهر و انقلاب، فست‌فودها و رستوران‌هایی هم وجود دارد که چون اغلب مشتری‌هایشان دانشجوها و مسافران هستند، غذاهایی با قیمت مناسب و با کیفیت عالی سرو می‌کنند. از چهارراه ولیعصر که تئاتر شهر در آنجا قرار دارد به سمت شمال نیز چند کافه رستوران تأسیس شده‌اند.

کافه گرامافون با فاصله ۴۹ متر، کافه رستوران بوفالو با فاصله ۹۴ متر، فست‌فود شیلا شعبه انقلاب با فاصله ۱۶۱ متر، کافه پالیزان با فاصله ۱۶۵ متر، کافه رستوران ری‌را با فاصله ۱.۲ کیلومتر و رستوران وزیری با فاصله ۱.۸ کیلومتر از کافه رستوران‌های نزدیک به تئاتر شهر تهران هستند.

کافه تئاتر، کافه تئاتر شهر، کافه کتاب فلسفه، کافه گودو، کافه نقاشی، کافه تمدن، کافه سلفی، کافه اتاق، فست‌فود کاخ، کافه مستقل، کافه کافا، رستوران ولیمه، کافه سه دال، کافه پرسه، قهوه لمیز، وی کافه، کافه نوفل لوشاتو، ساندویچ امیر و پیتزا کنتاکی ولیعصر از دیگر کافه و رستوران‌های نزدیک به تئاتر شهر هستند که می‌توان پس از تماشای یک تئاتر و نمایش عالی، اوقاتی خوش در آن‌ها سپری کرد.

دیدنی‌های اطراف تئاتر شهر کدام است؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید