۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲
کد خبر: 55422104

تالار وحدت تهران از جمله جاذبه‌های هنری و گردشگری ایران به شمار می‌آیند، از این رو با ما همراه باشید و درباره بخش‌های متفاوت تالار وحدت بدانید.

بخش‌های متفاوت تالار وحدت

سلام نو _ سرویس گردشگری: ساخت تالار وحدت در خیابان استاد شهریار (دکتر ارفع سابق) در سال ۱۳۳۶ آغاز و پس از ۱۰ سال، با بهترین طراحی داخلی و تجهیزات بی‌نظیر نور و صدا، در آبان ماه ۱۳۴۶ افتتاح شد. ساختمان بنیاد رودکی متشکل از دو سالن اجرا به نام‌های تالار رودکی و سالن کوچک بود که بعد از انقلاب اسلامی ایران، تالار بزرگ‌تر را هم‌زمان با هفته وحدت و جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) به تالار وحدت و تالار کوچک‌تر را به تالار رودکی تغییر نام دادند. پس از انقلاب اسلامی در این دو تالار بیشتر برنامه‌های موسیقی و نمایش اجرا می‌شود.

درباره قسمت‌های مختلف و جذاب تالار وحدت

تالار وحدت که در زمان احداث خود در سال ۱۳۴۶ یکی از بهترین و مجلل‌ترین تالارهای اپرا و موسیقی جهان بود، به دست یوگینا آفتاندلیانس هنرمند معروف ایرانی طراحی شده است. تالار رودکی که امروز با نام تالار وحدت شناخته می‌شود، براساس معماری اپرا هال در وین اتریش ساخته شد و بعد از احداث در سال ۱۳۴۶ به نامش شد نام شاعر مشهور ایرانی، عبدالله رودکی.

بخش‌های متفاوت تالار وحدت

این جا بعد از ده سال گذراندن مراحل ساخت، با بهترین طراحی داخلی و بی‌نظیرترین تجهیزات نورپردازی و صدا افتتاح شد و امروز هم بعد از گذشت سال‌ها به عنوان یکی از مجهزترین و بزرگترین تالارهای اپرا، موسیقی و تئاتر ایران شناخته می‌شود.

کل مجموعه تالار وحدت از دو سالن بزرگ و کوچک تشکیل شده که بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷، تالار بزرگ‌تر وحدت نام گرفت و سالن کوچک‌تر هم رودکی نامیده شد. زیربنای تالار وحدت به ۱۵۷۰۰ متر مربع می‌رسد و از یک سالن همکف و سه طبقه با حالت نعل اسبی تشکیل شده است. مساحت کل ساختمان به همراه ۷ طبقه زیر زمین به ۲۱۰۰۰ متر مربع می‌رسد.

ظرفیت تالار وحدت حدود ۷۵۰ نفر است که از این تعداد حدود ۵۰۰ نفر مربوط به طبقه همکف و ۲۵۰ نفر مربوط به سه طبقه نعل اسبی مانند اطراف تالار است. در نمای داخلی سالن از گچ‌بری‌های به سبک کنگره‌های هخامنشی استفاده شده است. نمای سقف تالار بصورت لانه زنبوری ساخته شده و در مرکز سقف تالار یک لوستر دایره‌ای بزرگ قرار گرفته است که در کنار پروژکتورها به تامین نور تالار کمک می‌کند.

بخش‌های متفاوت تالار وحدت

صحنه اصلی

سن تالار وحدت که بیشتر مراسم و نمایش‌ها بر روی آن برگزار می‌شود، با عرض ۱۲ متر و بیش از ۱۰ متر عمق مجهز به سه سیستم سن متحرک است و قابلیت حرکت دارد. هر یک از این سن‌ها میتوانند تا اندازه ۱۶۵ سانتی متر به عمق زمین بروند و تا اندازه۴۶۰ سانتی‌متر هم به سمت بالا حرکت کنند و تا زاویه ۳۰ درجه حالت سطح شیب‌دار ایجاد کنند.

صحنه گردان

از این سیستم برای چرخاندن صحنه بر روی سن اصلی که ۱۲ متر عرض و ۱۰.۵ متر عمق دارد استفاده می‌شود.

مساحت کل ساختمان به همراه ۷ طبقه زیر زمین به ۲۱۰۰۰ متر مربع می‌رسد.

ورودی تالار

برای ورود به تالار وحدت می‌شود از دو ورودی مختلف استفاده کرد؛ ورودی مربوط به تماشاگران در شمال مجموعه تالار وحدت که نمای شیشه‌ای دارد و ورودی مربوط به اشخاص مهم که در شرق تالار قرار گرفته است. برای ورود به سالن تالار وحدت، در ضلع‌های مختلف درهای ورودی قرار گرفته‌اند که این کار را برای ورود و خروج افراد آسان می‌کند.

بخش‌های متفاوت تالار وحدت

سردر ورودی تالار

همانطور که گفتیم، تالار وحدت در حاشیه خیابان حافظ و در بلوار شهریار قرار گرفته است. سردر ورودی تالار وحدت در بلوار شهریار قرار گرفته است و در سال۱۳۸۱ ساخته شده است.

محل قرارگیری و دسترسی به تالار وحدت

با قدم زدن در خیابان‌های پرجنب‌وجوش شهر تهران، ساختمان‌ها و یادگاری‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخ را می‌بینیم؛ یکی از اصیل‌ترین آن‌ها تالار وحدت است. با گذشتن زمان هنر می‌تواند یک بنای تاریخی را به اوج ارزشمندی خودش برساند.

تالار وحدت تهران از آن بناهای تاریخی است که علاوه بر هنر و معماری زیبا بکار رفته در طراحی و ساختش، میزبان مراسم‌ها و اجراهای ملی و بین المللی زیادی بوده و خیلی از بزرگان عرصه هنر؛ از موسیقی گرفته تا تئاتر و اجرا در این تالار حضور داشته‌اند و هنرنمایی کرده‌اند.

تالار وحدت اسمی است که برای همه آشناست و کافی‌ست فقط یک بار پا به این تالار بگذارید تا ابهت آن را در جلوی چشمتان ببنید. در کنار کنسرت‌ها و اجراهای هنرمدان ایرانی، ویلونیست‌ها، پیانیست‌ها و رهبران ارکستر بزرگ جهان مثل روجیرو ریچی، هنریک شرینگ و کلادیو آرائو در تالار وحدت هنر خود را به نمایش گذاشته‌اند.

بخش‌های متفاوت تالار وحدت

تالار وحدت بین دو ایستگاه متروی فردوسی و تئاترشهر (چهارراه ولیعصر سابق) در خط چهار مترو تهران قرار دارد. البته به ایستگاه تئاتر شهر کمی نزدیک‌تر است. برای دسترسی به تالار وحدت می‌توانید در این ایستگاه از قطار پیاده شوید و پس از خروج از ایستگاه، به‌سمت ضلع شرقی پارک دانشجو بروید. از آنجا به خیابان استاد شهریار بروید تا به تالار وحدت برسید. همچنین اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید، می‌توانید از خطوط اتوبوس تندرو (BRT) میدان آزادی-تهرانپارس و راه‌آهن-تجریش و راه‌آهن-پارک‌وی استفاده کنید و پس از پیاده شدن در چهارراه ولیعصر، طبق دستورالعمل بالا پیش بروید.

نشانی: تهران، خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید