کاخ گلستان از درخشان‌ترین بناهای به جای مانده از دوران قاجار است، تا به حال شده فکر کنید که درباره کاخ گلستان تهران چه می‌دانید.

درباره کاخ گلستان تهران چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاخ گلستان یکی از آثار جهانی ایران در فهرست میراث یونسکو است که به‌لطف معماری و تزیینات منحصربه‌فرد، محلی ایدئال برای عکاسی و ثبت تصاویر فوق‌العاده زیبا به شمار می‌رود. این بنای ارزشمند در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی ایران و در سال ۱۳۹۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. علاوه بر این، وقوع رخدادهای تاریخی مهم در این محل، آن را به سندی زنده از تاریخ ایران تبدیل کرده است. این مجموعه که از جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید، در بافت قدیمی شهر قرار دارد و به‌راحتی می‌توان با وسایل حمل‌ونقل عمومی به آن دسترسی داشت و مسحور این همه زیبایی، تاریخ، معماری، فرهنگ و هنر ایران شد.

کلیاتی جذاب از کاخ گلستان

کاخ گلستان شامل مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در استان تهران می‌شود که در زمان‌های مختلفی ساخته شده‌ است. این کاخ به‌لحاظ معماری و ارزش آثار هنری و تاریخی‌اش، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشور به شمار می‌رود که در طول سال، شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی است.

درباره کاخ گلستان تهران چه می‌دانید؟

کاخ مذکور از بخش‌های مختلفی همچون ایوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره‌خانه، خلوت کریمخانی، تالار برلیان، عمارت بادگیر، کاخ شمس العماره، تالار الماس و کاخ ابیض تشکیل می‌شود. ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند، قدیمی‌ترین بناهای مجموعه گلستان هستند.

مجموعه‌ فرهنگی و تاریخی گلستان به‌غیر از ساختمان‌های فوق که ذکر شد، از بخش‌های مختلفی نظیر کتاب‌خانه نسخ خطی، مرکز اسناد تصویری، مرکز اسناد خطی، دفتر فنی، امور بین‌الملل، کتابخانه چاپی، امور فرهنگی، امور معرفی، واحد کودک و نوجوان، واحد دفتر حقوقی تشکیل می‌شود.

جاهای دیدنی متعددی در اطراف کاخ گلستان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بازار تهران، قهوه‌خانه حاج علی درویش، سبزه میدان، خیابان ناصرخسرو، سرای روشن، کوچه مروی و دارالفنون اشاره کرد.

کاخ گلستان از معروف‌ترین دیدنی های پایتخت است که قدمت آن به دهه‌ها قبل از دوران قاجار برمی‌گردد و بیش از ۴۴۰ سال تاریخ را در خود جای داده است. در حال حاضر مساحت کاخ گلستان به ۴٫۵ هکتار می‌رسد که به‌اندازه یک‌دهم وسعت اولیه‌اش است؛ جایی که محل سکونت پادشاهانی همچون آقا محمدخان، فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و احمدشاه قاجار بوده است.

درباره کاخ گلستان تهران چه می‌دانید؟

معماری تماشایی کاخ

کاخ گلستان یک مجموعه تاریخی است که از تعدادی کاخ و تالار های سلطنتی در یک باغ تشکیل شده است و قدمت آن حدود ۴ قرن است. همان طور که گفته شد معماری این بنا یکی از اصلی ترین دلایل شهرت و محبوبیت آن است که نوع معماری این بنا در ابتدا معماری اصیل ایرانی بود و ساخت آن با معماری ایرانی آغاز شد اما به دلیل تغییراتی که در دوره های مختلف بر روی این کاخ انجام شد، نوع معماری این کاخ دستخوش تغییرات بسیاری شد.

در واقع به دلیل مراودات تجاری، فرهنگی و هنری با اروپا در زمان ناصر الدین شاه، معماری این بنا دستخوش تغییر و تحولاتی شد و معماری آن به سمت معماری اروپایی و نئوکلاسیک رفت. امروزه می توان ترکیب و تلفیق معماری ایرانی و اروپایی را در این بنا مشاهده کرد که این نوع معماری در کاخ گلستان بسیار زیبا و خیره کننده است و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

درباره کاخ گلستان تهران چه می‌دانید؟

در این بنای تاریخی از جمله مواردی که بسیار مورد توجه قرار دارد می توان به کاشی کاری های بی نظیر آن اشاره کرد که در آن ها می توان مضامین مختلف و زیبایی از اساطیر، شکار و شکار گاه بزم، رزم و نبرد، منظره و بناهای تاریخیف پادشاهانف درباریان و کارگزاران حکومتی را مشاهده نمود.

این کاشی کاری ها و مضامین بر روی آنها به قدری زیبا و خارق العاده هستند که در نگاه اول واقعا نظر ها را به خود جلب می کند. هم چنین در کاشی کاری های این بنای تاریخی می توانم تاثیر گسترش ارتباط و دنیای غرب و حمایت از هنر را به خوبی تماشا کرد.

از جمله مواردی که در نقاشی های این بنا به خوبی دیده می شود و نشان دهنده نقاشی های غربی است می توان به سایه روشن و طبیعت گرایی در نقاشی های اشاره نمود که تلفیق آن با شیوه سنتی تصویر سازی و نقاشی ایرانی، جلوه ای زیبنده یافته است و برای علاقمندان به هنر بسیار دیدنی و جالب است.

درباره کاخ گلستان تهران چه می‌دانید؟

همچنین زیبایی معماری این بنای تاریخی تنها به نمای بیرونی آن هتم نمی شود و وقتی وارد این بنا می شوید آینه کاری های چشم نواز و حیرت انگیزی را در داخل آن مشاهده می کنید که از جمله زیبا ترین تالار های ان می توان به تالار آیینه ها اشاره نمود که گفته می شود تزئینات این تالار خارق العاده بیش از ۷ سال به طول انجامید.

از دیگر مواردی که می توان در کاخ گلستان مساهده نمود می توان به تزئینات طلا کاری بر روی سنگ ها و بخش های مختلفی چون شمس العماره اشاره نمود که این نوع تزئینات در زمان قاجار بسیار رواج داشته و در اغلب آنها از ورق های فلطی استفاده شده که این مسئله نشان دهنده هنر و مهارت هنرمندان آن دوره است. این نوع تزئینات در واقع باعث شده است که معماری و هنر به کار برده شده در این بنا بسیار مورد توجه قرار بگیرد و ارزش این مجموعه را دو چندان کرده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید