نه تنها سردر باغ ملی جذاب است که در نزدیکی آن نیز جاذبه‌های تماشایی وجود دارد، با ما همراه باشید و دیدنی‌های اطراف سردر باغ ملی را از دست ندهید.

دیدنی‌های اطراف سردر باغ ملی را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: سردر باغ ملی در محدوده خیابان امام خمینی، حد فاصل بین میدان امام و میدان حسن‌آباد در تهران قرار گرفته است و جاذبه‌های فراوانی در اطراف آن وجود دارد از این رو پیشنهاد می‌کنیم بعد از بازدید از سردر باغ ملی حتما سری به موزه‌ها و خیابان‌های دیدنی نزدیک آن بزنید.

درباره سردر باغ ملی

معماری سردر باغ ملی توسط معمار کاشانی انجام شده است؛ اما در حقیقت افراد بسیاری در ساخت این اثر زیبا و هنری دخیل بوده‌اند. در این میان از افرادی همچون کریم منیژه، استاد اسماعیلی، استاد خاک‌نگار مقدم و همچنین استاد کاشی‌پز باید یاد کرد که در تزئینات سردر باغ ملی، سفت‌کاری و کاشی‌کاری آن نقش داشتند. اگر از نظر علم معماری به ساختار کلی سردر باغ ملی نگاه کنید، متوجه تلفیقی از سبک اروپایی و ایرانی خواهید شد. از دوران قاجار به بعد، شاهد تأثیر سبک معماری اروپایی در عمارت‌ها و سازه‌های مختلف ایرانی هستیم. این سردر نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت باید گفت که این سردر تقلیدی از سبک معماری اروپایی در کالبد سازه‌های اساساً ایرانی به‌شمار می‌آید و ازاین‌رو یک بدعت محسوب می‌شود.

دیدنی‌های اطراف سردر باغ ملی را از دست ندهید!

از نظر ظاهری می‌توان این سردر را مشابه با دروازه‌های دیگر پایتخت در دوران قاجار دانست. طول این سردر از شرق به غرب حدود 28 متر است. به همین خاطر در دوران گذشته برای نگهبانی از دروازه، یک نگهبان در بخش شرقی و یک نفر در غرب آن پاسبانی می‌دادند.

در این اثر شاهد 8 ستون آجری در نمای بیرونی خواهید بود که به صورت جفتی طراحی شده‌اند. در بخش بالای سازه، جایگاه دیده‌بانی و نقاره‌زنی به چشم می‌خورد. همچنین در این قسمت اتاقی به‌صورت کلاه‌فرنگی تعبیه شده است که الگوبرداری زیبایی از سبک معماری روسیه محسوب می‌شود.

دیدنی‌های نزدیک سردر باغ ملی

استریت فود 30 تیر | 260 متر پیاده‌روی؛

موزه ملک

موزه ارتباطات

موزه استاد صنعتی | 350 متر پیاده‌روی؛

موزه ملی ایران | 400 متر پیاده‌روی؛

موزه عبرت | 350 متر پیاده‌روی.

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر معروف‌ترین فود استریت تهران است که در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد. این خیابان سنگ‌فرش از بهترین جاهای دیدنی تهران نیز به شمار می‌رود؛ زیرا به‌جز کافه و رستوران‌های خیابانی متنوع، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی قابل‌توجهی نیز در این خیابان قرار گرفته‌اند.

دیدنی‌های اطراف سردر باغ ملی را از دست ندهید!

با توجه به موقعیت مکانی خیابان سی تیر در شهر تهران، بازدید از این خیابان و جاهای دیدنی آن برای گردشگران با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به‌سادگی میسر است. خیابان سی تیر در مناسبت‌های خاص در طول سال مانند شب سال نو، حال‌وهوای خاصی دارد و مملو از گردشگران می‌شود.

نشانی: تهران، منطقه ۱۲، خیابان سی تیر

کتابخانه و موزه ملی ملک

موزه و کتابخانه ملک، موسسه‌ای است غیردولتی و غیرانتفاعی که تحت نظارت مستقیم تولیت آستان قدس رضوی اداره می‌شود. قدمت این مجموعه‌ ارزشمند فرهنگی و تاریخی متعلق به دوران پهلوی اول می‌رسد. موزه در طبقه‌ همکف و زیر همکف در ساختمان کنونی کتابخانه قرار دارد. وجود اشیایی کم‌نظیر در برخی از این سالن‌ها، از ویژگی‌های بارز و ستودنی موزه و کتابخانه‌ ملک به شمار می‌رود.

موزه ارتباطات

شاید در عصر تکنولوژی که به‌راحتی می‌توان با یک گوشی هوشمند، در عرض چند ثانیه با سراسر دنیا در ارتباط بود، دیدن موزه‌ای در حوزه‌ ارتباطات و مشاهده‌ سیر تکامل ابزارهای مختلف و ساده‌ ارتباطات در ادوار گوناگون، خالی از لطف نباشد. موزه ارتباطات گزینه‌ای فوق‌العاده برای گردشگران و اهالی پایتخت است. قدمت این موزه به سال ۱۳۱۱ بازمی‌گردد.

دیدنی‌های اطراف سردر باغ ملی را از دست ندهید!

با ۱۵ هزار متر مربع مساحت، موزه ارتباطات به‌عنوان محل تلاقی معماری و تاریخ فرهنگی معرفی شده است. این موزه در محل پیشین ساختمان اداره پست ایران قرار دارد. مجموعه ارزشمند موزه شامل آثار مرتبط با ارتباطات از گذشته تا اکنون می‌شود؛ از جمله ابزار ارسال بسته‌های پستی و چاپاری، اولین تلفن‌ها، تلگرام‌های مورس، مجموعه‌های تمبر، ماهواره.

موزه صنعتی تهران

تهران را با عنوان شهر موزه‌ها می‌شناسند. در هر گوشه شهر، بنایی تاریخی یا ساختمانی معاصر مجموعه ارزشمند یک موزه را در خود جای داده است. یکی از نام‌های کمتر شناخته شده، موزه صنعتی است. بنای تاریخی این اثر به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی تعلق دارد و میزبان مجموعه‌ای از آثار هنری ارزشمند است. موزه صنعتی را با نام‌های دیگری نیز می‌شناسند؛ موزه ۱۳ آبان و موزه هلال احمر. این موزه پیش از انقلاب با عنوان موزه شیر و خورشید شهرت داشت. با قدمتی که به صد سال پیش بازمی‌گردد، بنای تاریخی هلال احمر امروزه میزبان آثاری پراهمیت از علی اکبر صنعتی است.

موزه ملی ایران

موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) قدیمی‌ترین، مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و از غنی‌ترین موزه های ایران است.

دیدنی‌های اطراف سردر باغ ملی را از دست ندهید!

این موزه به دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی تقسیم می‌شود. در بخش ایران باستان اشیای تاریخی از دوران پارینه سنگی تا دوران ساسانی به نمایش گذاشته شده است. در بخش اسلامی هم آثار دوران پس از اسلام به نمایش در آمده است.

موزه ملی ایران به‌عنوان اولین موزه رسمی کشور و موزه مادر، با زیربنای بیش از ۲۰ هزار متر مربع و مساحت ۱۸ هزار متر مربع، شامل دو بخش موزه ایران باستان و موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی است. بیش از ۳۰۰ هزار شی از ادوار مختلف فرهنگی ایران یعنی از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی در این موزه نگهداری و به نمایش گذاشته شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید