۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
کد خبر: 55420134

جاذبه‌های شهر تهران کم‌نظیر و دیدنی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره آزادی؛ سمبلی جذاب در تهران بیشتر بدانید.

آزادی؛ سمبلی جذاب در تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: برج آزادی اولین نماد تهران است که سال‌ها پیش از برج میلاد ساخته شد و همچنان بسیاری آن را نماد اصلی پایتخت ایران می‌دانند. این بنای زیبا که از شاهکارهای معماری معاصر ایران به شمار می‌رود، در فاصله سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ توسط حسین امانت برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شد. برج آزادی تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است؛ به‌طوری که قوس بیضی‌شکل برج نمادی از طاق کسری است و کاشی‌کاری فیروزه‌ای‌ از دوره صفوی و شیارهای بالای برج از بادگیرهای یزد اقتباس شده‌اند که در کنار نمادهای معماری مدرن و ساختار بتنی، جذابیتی دوچندان به برج آزادی بخشیده‌اند.

درباره برج آزادی

برج آزادی به مناسبت یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شد که به نام برج شهیاد آریامهر معروف بود و پس از انقلاب اسلامی به برج آزادی تغییر نام یافت. معماری شگفت‌انگیز این اثر باعث شده است که یکی از مهمترین جاهای دیدنی تهران به شمار آید.

برج آزادی در سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. جالب است بدانید که در فاصله سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ تصویر برج روی اسکناس‌های ۲۰۰ ریالی ایران چاپ می‌شد.

آزادی؛ سمبلی جذاب در تهران

محوطه زیرین برج به نگارخانه، سالن دانستنی‌ها، سالن ایران‌شناسی، موزه، کتابخانه و... اختصاص دارد. با توجه به تعداد زیاد سالن‌ها و موزه‌های طبقه زیرین برج می‌توان به این نتیجه رسید که کلیه فضاهای موجود طوری طراحی شده‌اند که بیشتر جنبه نمایشگاهی داشته باشند.

میدان و برج آزادی از معماری و طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است و در طراحی آن سعی شده است از المان‌های معماری ایرانی همچون بادگیر، باغ ایرانی، چهار طاقی، کاربندی و انواع کاشی‌کاری استفاده شود. میدان آزادی با مساحت ۵۰ هزار متر مربع، زمینی به‌شکل بیضی دارد که بنای برج در امتداد محور شرق - غرب و در حدود یک‌سوم شرقی آن واقع است. معمار این بنا تلاش داشته است تا گذشته‌ درخشان تاریخ ایران را در این سازه حیرت‌انگیز متبلور کند تا هر کسی که به ایران می‌آید، با دیدن برج آزادی به عمق فرهنگ این سرزمین پی ببرد.

محل قرارگیری برج آزادی

برج آزادی در نزدیکی یکی از مبادی ورودی و خروجی تهران قرار گرفته است که همه روزه مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری بسیاری از طریق آن صورت می‌گیرد.

آزادی؛ سمبلی جذاب در تهران

ضلع شمال‌غربی این میدان به ترمینال‌های مسافربری، ایستگاه‌های تاکسی، مینی‌بوس و اتوبوس اختصاص دارد، در ضلع شمال شرقی ساختمان‌هایی با کاربری‌های اداری و تجاری و کیوسک‌های روزنامه فروشی، بلیط‌فروشی و غیره دیده می‌شود، در ضلع جنوب شرقی آن پارک المهدی و در ضلع جنوب غربی سازمان ملی نقشه‌برداری و محدوده فرودگاه مهرآباد قرار دارد.

آدرس برج آزادی: تهران، میدان آزادی، برج آزادی

ارتفاع جذاب‌ترین سمبل تهران

ارتفاع برج آزادی تهران ۶۳ متر می باشد که صرف نظر از زیرزمین، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ متر است. حسین امانت اظهار داشته که به دلیل قرارگیری فرودگاه مهرآباد در نزدیکی برج، اجازه نداشته ارتفاع بیشتری برای طرح خود در نظر بگیرد. شکل ظاهری این برج همچون تندیسی تماشایی است که توجه هر بیننده ای را به خود معطوف می کند.

در واقع شکل ظاهری برج آزادی به گونه ای است که گویا دو قوس بزرگ در خطی متقاطع به یکدیگر رسیده اند و سبب ایجاد این سازه شگفت انگیز شده اند. در واقع برج آزادی یک هندسه مربع مستطیل دارد که از روی چهارپایه خود چرخیده و تبدیل به ۱۶ ضلعی می شود و در دل آن یک گنبد بسیار زیبا شکل می گیرد.

آزادی؛ سمبلی جذاب در تهران

در ساخت برج آزادی به طور تقریبی ۴۶ هزار قطعه سنگ به کار رفته است. این سنگ های سفید که با شیارهای فیروزه ای رنگ نمای برج را تشکیل داده اند با بتن و آهن ضد زنگ به هم متصل شده اند و بندکشی آن ها از طریق ماده ای به نام Flexible sealant که شبیه به لاستیک می باشد، انجام شده است. این ماده ی قابل انعطاف انتخاب مناسبی به این منظور بوده تا در گرما و سرمای هوا فرسودگی در سنگ ها صورت نگیرد. مقرنس ها و تزئینات بسیار زیبایی که در برج آزادی تهران به کار رفته بر جلوه و شکوه آن افزوده است. بازدیدکنندگان هنگام نزدیک شدن به برج، متوجه می شوند که ۴ نما برای آن در نظر گرفته شده که به صورت دو به دو با یکدیگر متقارن هستند؛ البته نماهای اصلی مربوط به جناح غربی و شرقی آن است که توجه بیشتری را به خود معطوف می کنند.

می توان ادعا کرد که تا به حال اکثر توریست هایی که وارد تهران شده اند در کنار برج آزادی و میدان خوش منظری که اطراف آن را فرا گرفته، عکس یادگاری انداخته اند.

آزادی؛ سمبلی جذاب در تهران

قرارگیری برج آزادی در مرکز شهر سبب شده تا نمای این سازه زیبا غرق در آلودگی باشد. شستشوی برج آزادی مستلزم زمان و بودجه ای هنگفت است که نمی توان به طور هرساله به آن پرداخت، به همین دلیل هر چند سال یک بار این عملیات اجرایی می گردد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید