هر شهری دارای آداب و رسوم مخصوص خود است. در این بخش به معرفی آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز می پردازیم.

آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به معرفی آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز می پردازیم.

معرفی کلی آداب و رسوم در نوروز

در مناطق مختلف کشور برخی از آداب و رسوم های نوروز به شکل های مختلفی توسط مردم آن منطقه اجرا می شود و جزو آداب و رسوم همان منطقه به حساب می آیند. اما برخی از آداب و رسوم ها هستند که برگزاری آنها در تمام کشور به یک شکل می باشند. از آداب و رسوم مشترک در تمام به کشور می توان به خانه تکانی، سفره هفت سین، شام شب عید و... اشاره کرد.

استان لرستان از استان های قدیمی ایران به حساب می آید. با وجود داشتن قدمت طولانی، تا به امروز توانسته است آداب و رسوم نوروز را از زمان های گذشته همچنان حفظ کند. بروجرد یکی از شهرستان های استان لرستان است. این شهرستان دارای آداب و رسوم خاصی است. این آداب و رسوم از زمان های گذشته وجود داشته است و تا به امروز مردم این شهر با عمل به این آداب و رسوم، آنها را همچنان حفظ کرده اند. از آداب و رسوم ماندگار و قدیمی بروجرد می توان به آداب و رسوم نوروز اشاره کرد. در ادامه به معرفی برخی از آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز می پردازیم.

زیارت اهل قبور از آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز

یکی از زیباترین آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز زیارت اهل قبور درآخرین پنجشنبه سال است. این رسم قدمتی طولانی دارد و در زمان های گذشته این رسم در بین مردم بروجرد رواج داشته است. در این روز زنان بروجرد حلوای شیرین می پزند و بعد همراه با سبدی از سبزه به زیارت اهل قبور می روند. مردمان بروجرد اهمیت بسیاری به چیدن سفره هفت سین می دهند. با ظرافت و سلیقه بسیار، سفره هفت سین زیبایی آماده می کنند. در زمان لحظه تحویل سال همه اعضای خانواده گرد این سفره جمع می شوند. بعضی از مردمان بروجردی، برای تحویل سال به شهدای گمنام، امام زاده ابوالحسن، امام زاده قاسم، امام زاده جعفر و قبور شهدا می روند و سال جدید را در این مکان ها تحویل می کنند.

معرفی رسم دشت قرآنی

دشت قرآنی یکی دیگر از آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز می باشد. البته این رسم امروزه در بیشتر شهر های کشور رایج است. در این رسم بعد از تحویل سال بزرگ خانواده به فرزندان و کسانی که گرد سفره هفت سین جمع شده اند، از بین قرآن اسکناس های نو به آنها عیدی می دهد. این رسم در بین مردم بروجرد دارای ارزش بسیاری است و از قرآن دشت کردن نام این رسم در بین مردمان بروجرد است. آنها اعتقاد دارند که اگر اولین عیدی را از دست فردی بگیرند که دستش پر برکت باشد تا آخر سال روزی آنها از برکت فراوانی برخوردار می شود. یکی دیگر از آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز این است که اولین عیدی خود را تا پایان سال نگه می دارند. زیرا معتقدند که این عیدی به روزی آنها برکت بخشیده است و نگه داشتن آن سبب می شود که تا پایان سال جیبشان خالی از پول نماند.

شام شب عید از آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز

شام شب عید یکی دیگر از آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز است که یکی از رایج ترین آداب و رسوم در نوروز به حساب می آید. مردمان بروجردی در این شب به عنوان شام سبزی پلو با ماهی، چلو مرغ و یا قورمه سبزی می پزند. یکی دیگر از رسوم بروجرد پختن غذاهایی مانند کوکو سبزی یک شب قبل از شب عید است. در یک شب قبل از شب عید غذا های ترکیبی با انواع سبزی ها می پزند. زنان بروجردی در روز های پایان سال شیرینی های مخصوصی می پزند و با آنها به استقبال نوروز می روند. شیرینی نخودچی، برنجی . قندی از جمله شیرینی هایی هستند که مردمان بروجردی در روز های پایانی سال درست می کنند.

آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز

آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز

چیدن سفره هفت سین و آراستن آن با زیور طبع

از دیگر آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز می توان به آراستن سفره هفت سین با زیور طبع اشاره کرد. سفره هفت سینی که با زیور طبع آراسته شده است تا پایان نوروز در خانه ها پهن می ماند. در زمان تحویل سال اعضای خانواده باید وضو بگیرند و سپس گرد این سفره بنشینند. یکی دیگر از آداب و رسوم بروجرد، درست کردن سبزه است. در این شهر زنان بروجردی سبزه سال را با تخم گیاهانی مانند گشنیز، تخم شاهی، ترتیزک، گندم و ماش درست می کنند. در ایام نوروز از این سبزه نگهداری و مراقبت می کنند و در روز طبیعت که سیزدهم فروردین است آن را به طبیعت می برند.

انتقال آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز به نسل های آینده

در اول این مقاله به معرفی تعدادی از آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز پرداختیم. آداب و رسومی که در نوروز در شهر بروجرد انجام می شوند دارای قدمت طولانی هستند و از نسل های گذشته به یادگار مانده اند. حفظ و انتقال این آداب و رسوم به نسل های آینده از اهمیت بالایی برخوردار است. این آداب و رسوم نماد و شناسنامه ای برای معرفی فرهنگ بروجرد به افراد دیگر است.

آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز

آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز

امید است اطلاعات مفیدی در خصوص آداب و رسوم مردم بروجرد در نوروز به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید