بعد از وقوع دو زلزله مهیب و شدید ۷.۸ و .۵ ریشتری روز دوشنبه در ترکیه، آمار کشته ها همچنان در حال افزایش است و حالا ادعا می شود که شمار تلفات زمین‌لرزه ترکیه-سوریه احتمالا بیش از ۲ برابر خواهد شد.

ادعای شوکه‌کننده درباره پیش‌بینی کشته‌های زلزله ترکیه

به گزارش سلام نو به نقل از گاردین، یک هماهنگ‌کننده عملیات اضطراری نجات سازمان ملل گفت شمار تلفات زمین‌لرزه ویرانگر ترکیه و سوریه احتمال «بیش از دو برابر» خواهد شد.

مارتین گریفیث در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز در شهر آدانا در ترکیه گفت او انتظار دارد که ده‌ها هزار مرگ بیشتر اعلام شود.

تا به حال کشته شدن بیش از ۲۵ هزار نفر در زمین‌لرزه ۷/۸ ریشتری روز دوشنبه در جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه که پس‌لرزهای متعدد همراه بود، اعلام شده است.

گریفیث گفت: «به نظر من مشکل است که تخمین دقیقی از شمار کشته‌شدگان زد، زیرا برای این کار باید به زیر آوار برسیم، اما اطمینان دارم که این شمار دو برابر یا بیشتر خواهد شد.»

او افزود:‌«وضعیتی هولناک است. این طبیعت است که به شیوه‌ای واقعا خشن ضربه می‌زند. خیلی تکان‌دهنده است.. این فکر که این توده‌های آوار هنوز افرادی را در زیر خود دارند که برخی از آنها هنوز زنده هستند.»

به گفته گریفیث دوره ۷۲ ساعته پس از زمین‌لرزه معمولا «دوره طلایی» برای عملیات نجات است که اکنون گذشته است، اما هنوز بازماندگانی زنده از زیر آوار بیرون آورده می‌شوند.

او گفت:‌ «تصمیم گرفتن برای متوقف کردن این مرحله از عملیات نجات باید کار بسیار مشکلی باشد.»

امدادگران در ترکیه در ساعات اولیه روز شنبه پنج روز پس از ویرانگرترین زمین‌لرزه ترکیه از سال ۱۹۳۹ تاکنون شمار بیشتری از افراد را زنده از زیر آوار بیرون آوردند، اما امیدها در ترکیه و سوریه برای اینکه شمار بیشتری از بازماندگان را بتوان یافت، کمرنگ می‌شود.

در شهر قهرمان‌مرعش که در نزدیکی مرکز سطحی زمین‌لرزه در جنوب ترکیه قرا ردارد، عملیات نجات قابل‌مشاهده کمتری در میان توده‌های بتونی خرده شده ساختمان‌ها و مجتمع‌های آپارتمانی فروریخته به چشم می‌خورد و در کامیون‌های بیشتری حامل خرده‌ریزهای آوار در خیابان‌ها در حال حرکت بودند.

شمار فزاینده تلفات در جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه که اکنون از ۲۵۰۰۰ نفر گذشته است، پرسش‌هایی درباره برنامه‌ریزی زمین‌لرزه و زمان پاسخ به آن در ترکیه ایجاد کرده است و رجب طیب اردوغان روز جمعه گفت مقامات باید سریع‌تر عمل می‌کردند.

چالش بزرگ اردوغان در انتخابات آینده

اردوغان روز شنبه قول داد که کار برای ساختن دوباره شهرها را در طول «چند هفته» آغاز کند و افزود اکنون صدها هزار ساختمان غیرقابل‌سکونت هستند.و او در عین حال به افرادی که در منطقه زلزله‌زده دست به دزدی و غارت بزنند، هشدار داد.

فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه به خبرنگاران گفت در عملیات نجات که ۳۱۰۰۰ امدادگر در آن شرکت دارند، در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ نفر زنده از زیر آوار بیرون آورده شده‌اند. به گفته او، حدود ۸۰۰۰۰ نفر در بیمارستان در حال درمان هستند و بیش از یک میلیون نفر از افراد بی‌خانمان‌شده در سرپناه‌های موقت اسکان داده‌ شده‌اند.

این زمین‌لرزه در هنگامی رخ داد که اردوغان برای رقابت در انتخابات سراسری آمده در ماه ژوئن آماده می‌شود و محبوبیت او از قبل به علت افزایش شدید هزینه‌های زندگی و سقوط ارزش پول ترکیه اُفت کرده بود. حتی پیش از این زمین‌لرزه این رای‌گیری سخت‌ترین چالش برای اردوغان در طول دو دهه بودن در قدرت شمرده می‌شد. از هنگام بروز مصیبت، او خواستار اتحاد شده است و آنچه را «کارزارهای منفی به خاطر منافع سیاسی» خوانده است، محکوم کرده است.

مردم در مناطق زلزله‌زده و سیاستمداران مخالف دولت را به عملیات ناکافی و کند نجات متهم می‌کنند و منتقدان گفته‌اند ارتش که در زمین‌لرزه سال ۱۹۹۹ نقشی اصلی ایفا کرد، با سرعت کافی وارد عملیات نشد.

کمال قلیچ‌اوغلو، رهبر حزب اصلی مخالف گفت:‌ «زمین‌لرزه بزرگ بود، اما آنچه بزرگتر از زمین‌لرزه بود، نبود هماهنگی، نبود برنامه‌ریزی و بی‌کفایتی بود.»

اردوغان برخی از مشکلات در پاسخ ابتدایی ترکیه به زمین‌لرزه را پذیرفته است، به خصوص دسترسی به حمل‌ونقل، اما گفته است که وضعیت متعاقبا تحت کنترل در آمده است.

همچنین پرسش‌هایی درباره استحکام ساختمان‌ها در مناطق زلزله‌زده مطرح شده است. دادستان دولتی در شهر قهرمان‌مرعش گفته‌اند فروریختن ساختمان‌ها و هر تخلفی در ساخت‌وساز را بررسی خواهند کرد. پلیس یک پیمانکار را که سازنده یک مجتمع آپارتمانی لوکس ۱۲ طبقه در شهر هاتای است که در زمین‌لرزه فروریخت، هنگام انتظار برای هواپیما در استانبول برای خروج از کشور بازداشت کرد.

زمین‌لرزه ۷/۸ ریشتری روز دوشنبه و چندین پس‌لرزه قدرتمند پس از آن در ترکیه و سوریه از لحاظ شمار مرگ‌ها در رده هفتم مرگبارترین بلایای طبیعی در قرن بیست و یکم قرار می‌گیرد و دارد به رقم ۳۱ هزار کشته در زمین‌لرزه سال ۲۰۰۳ در کشور همسایه، ایران (زلزله بم در سال ۱۳۸۲) نزدیک می‌شود.

این زمین‌لرزه با شمار تلفات بیش از ۲۱ هزار نفر درون ترکیه اکنون مرگبارترین زلزله این کشور از هنگام زلزله ارزنجان در سال ۱۹۳۹ است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید