فاصله کرج تا کندوان چالوس حدود هشتاد کیلومتر است که با فرض روان بودن ترافیک در عرض کمتر از دو ساعت طی می شود.

فاصله کرج تا کندوان چالوس

سلام نو-سرویس گردشگری: تونل کندوان مهمترین سازه ای است که در جاده چالوس قرار دارد. این تونل دو کیلومتری همچنین مشهورترین نماد جاده چالوس نیز محسوب می شود. اکنون حدود هشتاد و پنج سال است که از افتتاح این تونل می گذرد. اگر مسافر جاده چالوس باشید در مسیر این جاده انبوه زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری انتظار شما را می کشند. آبشارهای خروشان و پرآبی چون سپهسالار و هفت چشمه و آدران و هریجان و خور تنها نمونه ای از این زیبایی ها و جاذبه های طبیعی هستند. اما علاوه بر تمام این مواهب طبیعی و جاذبه های گردشگری، مسافران جاده چالوس در امتداد این جاده برای رسیدن به تونل باشکوه و خاطره انگیز کندوان نیز لحظه شماری می کنند. در این مطلب قصد داریم به شرح جزئیات و نقل ماجراهایی از ساخته شدن این تونل معروف بپردازیم. ابتدا بگذارید ببینیم که فاصله کرج تا کندوان چالوس چقدر است.

فاصله کرج تا کندوان چالوس چقدر است؟

فاصله کرج تا کندوان چالوس حدود هشتاد کیلومتر است. تونل کندوان در حقیقت یکی از آخرین نقاطی است که زیر مجموعه استان البرز قرار می گیرند. این تونل را به نوعی می توان مرز تقریبی و قراردادی استان های البرز و مازندران تلقی کرد. اگرچه فاصله کرج تا کندوان چالوس تنها هشتاد کیلومتر است؛ اما از آنجا که جاده چالوس جاده ای بسیار پر پیچ و خم و با گردنه ها و شیب های تند است بدون شک نمی توان با سرعت های بالا در این جاده رانندگی کرد. بنابراین طی کردن این هشتاد کیلومتر مدت زمانی بیشتر از طی کردن یک هشتاد کیلومتر معمولی از شما زمان خواهد گرفت. شما می توانید فاصله کرج تا کندوان چالوس را با فرض روان بودن ترافیک در عرض کمتر از دو ساعت طی نمایید.

فاصله کرج تا کندوان چالوس

تونل کندوان

تونل بزرگ کندوان چگونه ساخته شد؟

ساخت تونل کندوان دو سال پس از افتتاح جاده چالوس و در سال ١٣١۴ آغاز شد. جاده چالوس و تمام بخش ها و سازه های موجود در آن از جمله تونل کندوان، بخشی از پروژه های عمرانی پرشماری بودند که در دوران سلطنت رضاشاه پهلوی به سرانجام رسیدند. جالب است بدانید که پروژه ساخت تونل کندوان حتی بیشتر از پروژه ساخت خود جاده چالوس طول کشید. جاده چالوس در عرض حدود دو سال ساخته شد اما ساخت تونل کندوان سه سال به طول انجامید.

اما اساسا چرا تونل کندوان ساخته شد؟ در پاسخ باید گفت که ساخت این تونل به واسطه ضرورت های امنیتی و جهت بالا بردن ایمنی جاده انجام گرفت. چرا که تا پیش از افتتاح تونل کندوان مسافران مجبور بودند برای ادامه راه خود حول یک کوه بزرگ دور بزنند. این مسیر دایره ای شکل خطرناک ترین قسمت جاده چالوس بود. اگر ساخت تونل کندوان به انجام نمی رسید بی شک جان های عزیز زیادی قربانی این پیچ موحش و هولناک می شدند. ضمن اینکه ساخت تونل کندوان موجب شد که حدود پانزده دقیقه از مسیر کرج تا چالوس نیز کوتاه تر گردد.

طراح، معمار و نقشه بردار ارشد پروژه ساخت تونل کندوان مهندس چرنتلسکی، یک آرشیتکت کاربلد لهستانی بود. کارگزاران و پیمانکاران این پروژه نیز کمپانی های بزرگ آلمانی و بریتانیایی بودند. هزینه ساخت این تونل مجموعا حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان بود که تمام این مبلغ از عایدی مالیات های دریافتی بابت سه کالای اساسی قند، چای و شکر تامین گردید.

ساخت تونلی همچون تونل کندوان در سال ١٣١۴ شمسی کاری بسیار سخت و دشوار بود. در آن زمان خبری از ابزارآلات و تکنولوژی های پیشرفته راهسازی نبود و جز کلنگ و تیشه و دیلم ابزار دیگری برای حفر یک تونل وجود نداشت. به همین دلیل هم بود که رضاشاه مجبور شد دستمزد غیرعادی پنج ریالی را برای کارگران این پروژه وضع کند. این مبلغ در آن زمان دستمزدی بسیار بالا به شمار می رفت و تنها از این طریق می شد کارگران را برای پیوستن به این پروژه دشوار ترغیب نمود. سرانجام در اردیبهشت سال ١٣١٧ این تونل هزار و هشتصد و هشتاد متری با حضور شخص رضاشاه افتتاح گردید.

فاصله کرج تا کندوان چالوس

مراسم افتتاح تونل کندوان با حضور رضاشاه

قلعه هفت برادران

یکی دیگر از نمادهای مشهور جاده چالوس که مسافران در امتداد این جاده انتظار رسیدن به آن را می کشند قلعه هفت برادران است. این قلعه متشکل از هفت ستون سنگی کله قندی است که پشت سر یکدیگر در حاشیه جاده قد علم کرده اند. صخره های هفت برادران بر فراز دره ای عمیق و هولناک و صد البته سرسبز قرار دارند. این دره نیز به خودی خود موجب افزایش جذابیت این قلعه برای گردشگران می شود.

صخره های هفت برادران درست پس از تونل کندوان و در فاصله نود کیلومتری از جنوب شهر چالوس قرار دارند. جالب است که بدانید این صخره ها در اصل صخره هایی طبیعی نیستند. بلکه حاصل کنده کاری های کارگران در زمان ساخت جاده چالوس و تونل کندوان هستند و یادگاری از دهه های ابتدایی قرن گذشته به شمار می روند. بر فراز یکی از این هفت برادر یک دیلم قدیمی نیز دیده می شود. این دیلم در زمان ساخت جاده چالوس توسط یکی از کارگران به کار گرفته شده است و اکنون به نشانه یادگار در این مکان قرار گرفته است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید