صنایع دستی بسیار ارزشمند و حیرت‌انگیز است و اگر شما نیز مانند شمار زیادی از مسافران و گردشگران تمایل دارید درباره زیباترین صنایع دستی اصفهان بدانید با ما همراه باشید.

زیباترین صنایع دستی اصفهان

سلام نو _ سرویس گردشگری: اصفهان، مهد صنایع دستی ایران است. صنایع دستی اصفهان دارای قدمتی طولانی هستندو نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا شهرت دارند. بهترین آثار هنری هنرمندان ایرانی را می‌توانید از میدان نقش جهان و از بازار قدیمی شهر اصفهان خریداری کنید. تنوع صنایع دستی در این شهر به‌قدری است که مطمئنا در بازار، سردرگم می‌شود؛ البته بسیاری از این هنرهای سنتی در اکثر شهرهای ایران رواج دارند.

قلم کاری اصفهان، نمایش طرح‌هایی درخشان

قلم‌کاری نوعی چاپ نقوش سنتی بر روی پارچه است. در این هنر، قالب‌هایی با طرح‌های مختلف در رنگ فروبرده و روی پارچه زده می‌شود. جنس پارچه قلم‌کاری عمدتا کتان، پنبه و کرباس است. رنگ‌ها هم پیش‌تر طبیعی بوده است اما امروزه برای ثبات بیشتر مواد شیمیایی هم به آنها اضافه می‌شود.

زمانی که در میدان نقش جهان و بازارهای اطراف قدم می‌زنید، احتمالا می‌توانید استادکارانی را ببینید که در مغازه‌هایشان در حال قلم‌کاری هستند. به این ترتیب زحمات هنرمندان اصفهانی را از نزدیک خواهید دید.

زیباترین صنایع دستی اصفهان

پس از گردش و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان، گشتی هم در بازارهای شهر بزنید و مشغول خرید سوغات شوید. در واقع بازار قیصریه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای شهر، از مکان‌های تاریخی اصفهان هم به شمار می‌آید. بنابراین خرید سوغات در این بازار هم فال است و هم تماشا.

فیروزه‌کوبی، یک سوغات ارزشمند

اگر سری به بازار سنتی اصفهان بزنید، متوجه ظروفی می‌شوید که با فیروزه تزئین شده‌اند. سنگ فیروزه به نوبه خود یک سنگ ارزشمند است. خوشبختانه در منطقه خراسان رضوی و شهر نیشابور، معادن بسیاری از فیروزه وجود دارد. به همین خاطر فیروزه جزو سنگ‌های محبوب در بین ایرانیان به حساب می‌آید. در صنایع‌دستی اصفهان نیز فیروزه بسیار مهم است. هنرمندان چیره‌دست اصفهانی، انواع سنگ‌های فیروزه را در طرح‌های مختلف روی ظروف مسی می‌کوبند. به این ترتیب طرحی خاص از ظروف فلزی به وجود می‌آید. در گذشته دور و دوران صفویه، این ظروف کاربردی بودند. برای مثال ظرف آب سر سفره خود را به این ترتیب تزئین می‌کردند! اما این روزها ظروف فیروزه کوبی ظاهر تزئینی دارند. واقعاً هم این ظروف زیبا هستند و می‌توانید از زیبایی آن‌ها نهایت لذت را ببرید. البته توجه داشته باشید که این ظروف قیمت بالایی دارند.

میناکاری، زینتی کم‌نظیر

اصفهان زادگاه هنر زیبای میناکاری است. این هنر، امروزه به یکی از مهم‌ترین صنایع دستی اصفهان تبدیل شده است و رونق زیادی دارد. گردشگران داخلی و خارجی از این هنر زیبا استقبال می‌کنند و اشیای زیبای میناکاری شده را به‌عنوان هدیه و سوغات خریداری می‌کنند. میناکاری عبارت است از هنر تزیین وسایل عموما فلزی با مواد رنگی. البته غیر از انوع ظروف فلزی از جنس طلا، نقره، برنج، مس و برنز از میناکاری برای تزیین انواع ظروف سفالی و چینی هم استفاده می‌شود.

زیباترین صنایع دستی اصفهان

به لبه های مینا دقت کنید تا عاری از رنگ سبز و سطح بدون ترک باشد. ضخامت رنگ در نقاشی باید یکنواخت باشد. به مرزهای رنگی دقت کنید نباید رنگ ها در هم رفته باشند، مینا کاری هنر هندسه و نظم است پس رنگ های در هم نباید ببیند. شفافیت و کم رنگی با یکدیگر کم دارند و نکته مهمتر اینکه اثر مینای اصیل و مرغوب حتما باید نام هنرمند خود را بهمراه داشته باشد در غیر این صورت شما با اثری غیر مرغوب رو به رو هستید.

خاتم‌کاری، هنری دیدنی در اصفهان

در خاتم‌کاری اصفهان اشکال چندضلعی چوبی را بسیار ظریف و زیبا کنار هم می‌چینند. ترکیب هنرمندانه این اشکال تصاویر زیبا و جذابی به وجود می‌آورد. جعبه، جاقلمی و ظرف‌هایی مثل شکلات‌خوری خاتم‌کاری را می‌توانید به‌عنوان سوغات بخرید. در خاتم‌کاری نقوشی مانند طبیعت بسیار متداول است. در برخی موارد طرح‌هایی از مکان‌های تاریخی اصفهان هم در آثار خاتم‌کاری دیده می‌شود.

چند صنایع دستی جذاب برای سوغات

مسگری

علاوه بر آثار قلم‌زنی که بر روی مس انجام می‌شود، در اصفهان ظروف مسی هم فراوان است. ظروف مسی مانند قابلمه، بشقاب، کاسه، لیوان و… در بازارهای اصفهان فروخته می‌شوند. در سال‌های اخیر استفاده از ظروف مسی بیشتر متداول شده است. اگر شما هم می‌خواهید ظرف مسی داشته باشید، خرید از اصفهان را از دست ندهید.

زیباترین صنایع دستی اصفهان

کاشی‌سازی

از دیگر سوغات اصفهان که زیبایی بی‌نظیری دارد، باید به هنر کاشی‌سازی اشاره کنیم. در این شهر کاشی‌های زیبای هفت رنگ و معرق ظروف کاشی وجود دارد که یک یادگاری زیبا و دلچسب از این شهر است. قدیمی‌ترین کاشی‌های موجود در اصفهان، کاشی‌های فیروزه‌رنگی است که کتیبه‌های تاریخی مناره‌های دوره‌ سلجوقی با آن‌ها آراسته شده است. در اصفهان علاوه بر کاشی‌های هفت رنگ و معرق ظروف کاشی، گلدان و اشیای مختلف دیگر با نقوش مختلف ساخته می‌شوند که عموما جنبه‌ صادراتی دارند. ظروف آبی با نقش سیاه‌قلم شهرضا شهرت فراوانی یافته است.

قلاب دوزی و سایر دوخت‌های تزیینی

قلاب‌دوزی، گل‌دوزی، سکمه‌دوزی و ملیله‌دوزی از هنرهایی هستند که توسط بانوانان اصفهانی انجام می‌شوند. مواد اولیه برای خلق این آثار هنری زیبا، پارچه دست‌باف به رنگ‌های مختلف و نخ ابریشم است.

ملیله کاری

کار نقره‌سازی نیز به ملیله کاری معروف است تولید ملیله در استان اصفهان رونق فراوان دارد و نقره‌سازان اصفهان مجموعه‌های گردنبند، گوشواره، دستبند و سنجاق را تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

اصفهان شهر هنرمندان ماهر و استادکاران بزرگ است. بنابراین طبیعی است که صنایع‌دستی اصفهان بسیار غنی و باشکوه باشند.

زیباترین صنایع دستی اصفهان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید