از شناسه های شهری رشت می‌توان به سبزه میدان اشاره کرد، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم سبزه میدان رشت چطور جایی است.

سبزه میدان رشت چطور جایی است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: سبزه میدان رشت همان جاییست که در بین شلوغی‌های شهر با قدم زدن، نشستن و استراحت در آن، خستگی‌تان در می‌رود. این میدان که یک سمت آن به پیاده راه علم الهدی و میدان شهرداری رشت می‌رسد، در مرکز شهر قرار دارد و پاتوق شهروندان رشتی محسوب می‌شود. در هر ساعت از روز که به آن مراجعه کنید، جوانان و سالمندان هر کدام گوشه‌ای را اشغال کرده‌اند و با هم به گفتگو می‌پردازند. سبزه میدان یکی از میدان‌های قدیمی شهر به شمار می‌رود و بسیاری از گردشگران تور رشت علاوه بر بازدید از معروف‌ترین جاذبه‌های توریستی رشت، سری هم به این میدان می‌زنند.

تاریخچه سبزه میدان

سبزه میدان سابقا سبزه‌زاری بود که بین دو محله استادسرا و محله کیاب رشت واقع شده بود. این سبزه‌زار تا محله چمارسرا امتداد داشت. ابتدای این سبزه‌زار یک آبگاه قرار گرفته بود و در کنار آن، گورستانی که مجرمان را پس از اعدام در آن به خاک می سپردند. در عهد سلطنت مظفرالدین شاه، محمد ولی خان تنکابنی، ملقب به نصر السلطنه و حاکم رشت، تصمیم به عمران این ناحیه گرفت. در ابتدا امر به باغچه‌بندی و خیابان‌بندی و درختکاری قسمتی از سبزه‌زار مذکور کرد و نام آن را سبزه میدان گذاشت. وی گورستان کناری را متروک اعلام کرد. نصر السلطنه آبگاه مجاور را که سالانه آبگیری نمی‌شد و فقط بر اثر باران، منجلابی برای زندگی قورباغه‌ها شده بود، با زباله‌های شهر پر کرد.

سبزه میدان رشت چطور جایی است؟

همچنین خندق روبازی را با طاق آجری پوشاند که از بازارچه سبزه میدان می‌گذشت و از حاشیه سبزه میدان به سوی محله پیرسرا و رودخانه گوهر رود می‌رفت. اراضی وسیع مجاور را نیز به شرط ایجاد خانه‌ها و دکان‌های مناسب به داوطلبانی واگذار کرد که غالبا خان‌های فومن و شفت، تولم و کسما بودند. در مدتی کوتاه باغ و خیابان‌هایی به‌وجود آمد. در ضلع جنوبی سبزه میدان، مدرسه‌ای ساخته شد که اشرف مظفری نام گرفت. این بنا در سال ۱۳۳۴ به وزارت معارف واگذار شد. بعد از انحلال مدرسه، اداره آموزش‌وپرورش آن را به شهرداری فروخت و شهرداری برای تعریض خیابان جنوبی سبزه میدان، این مدرسه را تخریب کرد. بعدها سبزه‌زار حوالی سبزه میدان، مبدل به خیابان طالقانی فعلی و آبگاه تبدیل به سینما شد.

سبزه میدان رشت، نقطه ای مهم در شهر

در قرن اخیر به تدریج با احداث ساختمان‌های مسکونی مختلف، مدرسه نیز در آن بنا نهاده شد و آنچه امروز می‌بینیم نیز یادگاری از گذشته است و حقیقتاً به عمران و آبادانی رسیدهاست. امروزه در سبزه میدان کتابخانه، فضای سبز، مراکز تجاری و غیره به چشم می‌خورد و به یکی از نقاط مهم شهر بدل گردیده است. در داخل میدان مجسمه‌هایی از مشاهیر گلانی همچون دکتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی، شیون فومنی شاعر بزرگ گیلانی، پروفسور حسن اکبر زاده و غیره دیده می‌شود که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. در اطراف میدان مغازه‌های بستنی‌فروشی و خوراکی فروشی بسیاری دیده می‌شود که می‌توانید خودتان را به یک بستنی خنک در زیر سایه درختان میدان میهمان کنید.

سبزه میدان رشت چطور جایی است؟

پاساژها و فروشگاه‌های شیک اطراف میدان و یا نزدیک به آن نیز فرصت خوبی فراهم می‌کند تا به گشت و گذار و خرید آنچه دوست دارید، بپردازید، انواع پوشاک، کفش و کیف را می‌توانید با قیمتی مناسب در سبزه میدان رشت پیدا کنید. گشت و گذار در پیاده راه علم الهدی نیز حال و هوای خود را دارد، همین‌طور که پیاده‌روی می‌کنید، می‌توانید به میدان معروف شهرداری رشت برسید و عکس‌هایی زیبا در مقابل عمارت شهرداری در قاب دوربینتان ثبت نمایید.

از دیگر جاذبه‌های رشت نزدیک به سبزه میدان می‌توان به موزه رشت اشاره کرد که در خیابان بیستون قرار دارد، بازار سنتی رشت نیز از دیگر دیدنی‌های این شهر است که بازدید از آن می‌تواند برایتان جالب باشد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم رزرو هتل های رشت و پرواز خود به کارشناسان علاءالدین تراول بسپارید. ما برای شما امکان اقامت در هتل‌هایی چون کادوس، شبستان، پامچال و سایر هتل های خوب این شهر را با قیمتی استثنایی فراهم می‌کنیم تا خاطره‌ای خوش از سفر به این شهر داشته باشید.

سبزه میدان رشت چطور جایی است؟

سبزه میدان رشت امروزه با مساحت ۲۹ هزار و ۷۰۰ متر مربع دارای فضای سبزی جذاب و دوست‌داشتنی است. در جای‌جای آن افرادی دیده می‌شوند که در حال بازی شطرنج و دومینو هستند. تندیس‌هایی از مشاهیر گیلان نیز در قسمت‌های مختلف میدان نصب شده‌اند که برخی از آن‌ها شامل شیون فومنی، پروفسورفضل‌الله رضا، دکتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور حسن اکبرزاده می‌شود. سبزه میدان رشت در قسمت غربی شهر قرار دارد و در نزدیکی میدان شهرداری واقع شده است. خیابان‌های لاکانی، بیستون و استادسرا به این میدان ختم می‌شوند. خیابان علم الهدی نیز سبزه میدان و میدان شهرداری را به یک‌دیگر متصل می‌کند. آدرس گیلان- رشت- نزدیک میدان شهرداری

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید