سرهنگ «"هوشنگ مبارکی» فرمانده انتظامی اسلام آبادغرب از مرگ ۲ جوان ۲۰ و ۲۱ ساله براثرمسمومیت با گاز منواکسید کربن در یکی از کارواش های این شهرستان خبر داد.

مرگ دلخراش دو جوان ۲۰ ساله درپی گاز گرفتگی در اسلام آباد غرب

به گزارش سلام نو به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ «"هوشنگ مبارکی» دراین باره اظهار داشت: پس از اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر فوت ۲ جوان ۲۰ و ۲۱ ساله در یکی از کارواش های محله شهرستانی "اسلام آبادغرب"، تیمی از ماموران عازم محل شدند.

وی ادامه داد: ماموران پس از حضور و در تحقیقات ابتدایی خود دریافتند این ۲ کارگر جوان به علت استفاده از شعله دست ساز با کپسول گاز برای گرم کردن اتاق محل کار، دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن شده و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده اند.

فرمانده انتظامی اسلام آباد غرب خاطرنشان کرد: اجساد این جوانها برای تعیین دقیق علت مرگ به پزشکی قانونی ارجاع شد.

علایم اولیه گازگرفتگی چیست؟

نخستین نشانه‌های مسمومیت با این گاز، ایجاد حالت ضعف و سستی در بدن است و در واقع مانند آنفلوآنزا، حالت‌های تهوع، استفراغ و خستگی در فرد ظاهر می‌شود.

بر خلاف آنفلوآنزا، مسمومیت با مونوکسید کربن موجب تب نمی‌شود بنابراین اگر چند نفر در خانه این نشانه‌ها را تجربه می‌کنند یا با نشانه‌های دیگری مثل سردرد، درد شکمی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، ایجاد حالت دوبینی و تنفس‌های سریع و کوتاه مواجه شدند باید هر چه سریع‌تر به درمان اقدام کنند.

بر اثر تنفسِ بیش از اندازه مونوکسیدکربن، این گاز خطرناک در خون جایگزین اکسیژن می‌شود و با از بین رفتن اکسیژن، سلول‌ها در سراسر بدن می‌میرند و فعالیت اندام‌ها متوقف می‌شود که این مسمومیت به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرم کن، پیک نیک و حتی زغال ایجاد می‌شود.

مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن ممکن است موجب احساس خواب آلودگی در فرد شود و افراد اغلب این نشانه را به عنوان عامل نگران کننده در نظر نمی‌گیرند در حالی که خواب رفتن و تداوم تنفس مونوکسید کربن به تشدید مسمومیت یا مرگ منجر می‌شود.

برای جلوگیری از گاز گرفتگی باید در نصب بخاری به توصیه‌های ایمنی در خصوص چگونگی نصب دودکش و شرایط لازم عمل شود، توصیه می‌شود که قبل از نصب بخاری، از سطح پشت‌بام یک وزنه کوچک را با ریسمان به داخل دودکش بفرستید تا از باز بودن مسیر دودکش‌های داخل دیوار اطمینان کنید، درحالی‌که این وزنه تا انتها پایین آمد نشان‌دهنده باز بودن مسیر است.

مکش مناسب دودکش‌ها نیز یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، بهترین نشانه برای کارکرد صحیح دودکش‌ها این است که بدنه آن‌ها همواره داغ باشد، چراکه سرد بودن دودکش، زمانی که بخاری روشن است و همچنین زرد و نارنجی بودن شعله آن از نشانه‌های تولید گاز سمی و کشنده منواکسید کربن است.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید