خرید گردوی تازه، با همه خوبی‌هایش، دردسرهایی نیز دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با روش خشک کردن گردو تازه بدون پوست، آشنا کنیم و ترفندهایی را به شما بیاموزیم که بدون دغدغه، گردو تازه بدون پوست را در خانه، خشک‌ کنید.

روش خشک کردن گردو تازه بدون پوست، چگونه است؟

خرید گردوی تازه، با همه خوبی‌هایش، دردسرهایی نیز دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با روش خشک کردن گردو تازه بدون پوست، آشنا کنیم و ترفندهایی را به شما بیاموزیم که بدون دغدغه، گردو تازه بدون پوست را در خانه، خشک‌ کنید.

گردویی را که تازه چیده شده، باید در دو مرحله خشک کنید. همین موضوع فرآیند خشک کردن گردو را کمی دشوار می‌کند. البته نباید فراموش کرد گردوی تازه، قیمت مناسبی در بازار ندارد و کشاورز در زمان فروش گردوی تازه، معمولاً ضرر می‌کند. اغلب کشاورزانی که باغ نهال گردو دارند، پس از برداشت محصول خود پس از چیدن گردو آن را سریعاً خشک می‌کند.

چرا باید حتما گردو را پس از چیدن خشک کنیم؟

روش خشک کردن گردو تازه بدون پوست، چگونه است؟

جدا از دلایل اقتصادی که پیش از این به آن اشاره کردیم، اگر گردو تازه را پس از چیدن خشک نکنیم، کپک می‌زند و بار گردو به کلی از بین می‌رود. علاوه بر این، با خشک کردن گردو تازه، مغز گردو سفید می‌ماند و کیفیت خود را حفظ می‌کند. اکنون در بازار، قیمت مغز گردوی سفید خشک شده، به مراتب بیشتر از انواع دیگر آن است.

بنابراین برای حفظ کیفیت و سلامت گردوی تازه چیده شده و همچنین افزایش قیمت آن، باید آن را بلافاصله خشک کنیم. خشک کردن گردو هم شرایط خاص خود را دارد. برای افزایش کیفیت مغز گردو، باید مراحل خشک کردن گردو تازه بدون پوست را با دقت انجام دهید. پس بهتر است از راهنمای زیر استفاده کنید:

مراحل خشک کردن گردو تازه بدون پوست

1. چیدن گردو

اهل فن اطلاع دارند که بهترین زمان چیدن گردو، وقتی است که پوست تازه آن کمی ترک می‌خورد. البته برای اطمینان از زمان مناسب چیدن گردو، لازم است بخشی از پوست را با انگشتان خود فشار دهید. اگر پس از برداشتن انگشت خود، جای اثر انگشتان شما بدون کبودی همچنان باقی‌ مانده بود، زمان مناسب چیدن گردو فرا رسیده است.

2. جدا کردن پوست گردو

یکی از مراحل سخت برای کشاورزان، جدا کردن پوست تازه گردو از آن است. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که هر کشاورز براساس تجربه خود، از آن طریق پوست را از گردو تازه جدا می‌کند. البته پیشنهاد ما استفاده یکی از روش‌های زیر است:

  • ضربه زدن با چکش یا جسم سنگین برای ترک خوردن پوست سبز گردو.
  • قراردادن گردو زیر یک جسم سنگین تا پوست ترک بخورد و از گردو جدا شود.
  • قرار دادن گردوهای تازه در ظرف آب گرم تا پوستش نرم و راحت‌تر کنده شود.

3. خشک کردن گردو

روش خشک کردن گردو تازه بدون پوست، چگونه است؟

پس از کندن پوست گردو، باید آن را به سرعت خشک کنید. در این مرحله، می‌توانید از دو روش طبیعی و صنعتی استفاده کنید. در ادامه هر دو روش را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

خشک کردن گردو بدون پوست به روش طبیعی

در این روش، باید اول گردوها را خوب بشویید. پس از شست‌وشوی کامل‌ گردوهای بدون پوست، آن‌ها را روی یک پارچه نسبتاً ضخیم و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

در این روش، باید گردوها را چند روز به همین حالت قرار دهید و هر دو روز یک‌بار، موقعیت گردوها را تغییر دهید. پس از یک هفته، یکی از گردوها را بشکنید تا میزان خشک شدن بار گردوی خود را بررسی کنید. دقت کنید برای تشخیص خشک بودن بار گردو، باید مغز آن‌ها ترد و شکننده باشند.

اگر همچنان گردوها رطوبت دارند، بهتر است چند روز دیگر در همین فضا نگهداری شوند. در نظر داشته باشید این فرآیند باید دور از تابش نور مستقیم خورشید انجام شود، چراکه نور خورشید، منجر به سیاه شدن و به اصطلاح سوختن گردوهای بدون پوست می‌شود.

خشک کردن گردو بدون پوست به روش صنعتی

در این روش، شما می‌توانید با استفاده از دستگاه خشک کن، بار گردو خود را به خوبی خشک کنید. از مزیت‌های این روش، خشک شدن سریع مغز گردو با حفظ روغن گردوها است. هنگام استفاده از دستگاه خشک‌کن، شما می‌توانید میزان دمای دستگاه‌ها را تنظیم کنید.

در استفاده از دستگاه خشک‌کن، بهتر است بار گردو خود را با دمای 43 درجه‌ سانتی‌گراد خشک کنید. این دما رطوبت لازم بار گردوی شما را تضمین و از خراب شدن آن جلوگیری می‌کند.

تاثیر کیفیت گردو در فرآیند خشک کردن گردو پوست کنده

توصیه می‌کنیم هنگام خشک کردن گردوها، به میزان رطوبت آن دقت کنید. عموماً گردوهایی که رطوبت کمتری دارند، کیفیتشان نیز پایین‌تر است. از سویی کاشت نهال مناسب گردو، تاثیر زیادی بر کیفیت بار گردو دارد.

لازم است پیش از هر کاری، نهال مناسب و مرغوب تهیه کنید. شما حتی می‌توانید نهال گردو را به صورت اینترنتی بخرید و آن را در باغ یا درِ خانه تحویل بگیرید. این امکان را نیز دارید که از میان انواع نهال‌های گردو، نهال مدنظر خود را انتخاب کنید یا حتی از مشاوره رایگان کارشناسان نهال ارغوان بهره‌مند شوید. فقط کافی است به سایت نهال ارغوان سر بزنید.

امروزه اکثر باغداران به دنبال خرید نهال گردو جهت سرمایه گذاری مطمئن هستند. پس از خرید نهال و کشت، اکثر آنها به‌دنبال بهترین روش‌ها جهت خشک کردن گردو می‌باشند، چرا که گردو خشک شده را می‌توان با قیمت بالاتری به فروش رساند. در این مقاله سعی کردیم نحوه خشک کردن گردو با پوست تازه را مرحله به مرحله تشریح نماییم. جهت مشاوره احداث باغ گردو و انواع نهال دیگر بهتر است از مراکز معتبر همچون نهالستان ارغوان نهال مشورت بگیرید. مهندس بابایی تمامی خدمات مشاوره خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهد. کافی‌ست با شماره 09141836535 تماس بگیرید.

منبع: www.nahalarghavan.com/how-to-dry-walnuts

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید