رامسر یکی از شهرهای زیبای شمال ایران است که آن را عروس شهرهای شمال می‌گویند. از آنجایی که این شهر در مرز استان‌های گیلان و مازندران واقع شده است خیلی‌ها دقیق نمی‌دانند که این شهر دقیقا در کدام استان قرار دارد.

رامسر در گیلان است یا مازندران؟

سلام نو-سرویس گردشگری: در معرفی رامسر باید گفت که این شهر تلفیقی از جنگل و کوه و دریای خزر است که با جاده‌های سرسبز و بارانی، شما را به سفری در یک تابلوی نقاشی فاخر و رویایی دعوت می‌کند. به این شهر سرسبز خطه‌ شمالی، لقب عروس مازندران را بخشیده‌اند، چرا که سرشار از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت است و نظیر آن در هیچ کجا پیدا نمی‌شود. همچنین به علت آب و هوایی پر طراوت و نزدیکی به پایتخت، در هر زمان از سال گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور به این شهر زیبا سفر می‌کنند. آوازه طبیعت حیرت‌انگیز رامسر در گوش جهانیان نیز پیچیده است و تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی برای سفری خاطره انگیز روانه این شهر شمالی کشور می‌شوند.

شهر رامسر در غربی‌ترین قسمت استان مازندران قرار دارد،‌ اگرچه که قرابت فرهنگی بیشتری با فرهنگ مردمان گیلان دارد.

مشخصات جغرافیایی رامسر

موقعیت جغرافیایی رامسر اولین راز زیبایی و حیرت انگیزی این شهر را در این بخش از راهنمای سفر به رامسر، فاش می کند. رامسر در استان زیبای مازندران و آخرین شهر آن است. یعنی در حد فاصل میان مازندران و گیلان قرار دارد. دیگر چه انتظاری از این شهر دارید؟ شهر ساحلی رامسر یک از معروف ترین مقاصد گردشگری در شمال کشور است که تا چشم کار می کند سرسبز است. طبیعت بکری که خوشبختانه از آسیب و گزند در امان مانده است. مردم شهر رامسر به زبان گیلکی صحبت می کنند. باید با آنها وارد بحث شوید تا لهجه شیرین و جذاب آنها را متوجه شوید. 
موقعیت شهر رامسر به گونه ای است که از شمال به دریای زیبای خزر، از جنوب به کوههای البرز، از شرق به شهر شیرود و از غرب به چابکسر محدود شده است. در کل شهرستان رامسر، دو شهر، یک بخش و ۴ دهستان که مجموعه ای از روستاهای دیدنی هستند، وجود دارد. 

رامسر در گیلان است یا مازندران؟

همانطور که گفته شد لقب عروس شهرهای شمال را به رامسر داده اند. مجموعه ای از فاکتورها و دلایل سبب این نامگذاری شده اند. از جمله اینکه سبزینگی در رامسر به حداکثر مقدار خود می رسد. در رامسر به هرکجا که بروید سرسبز و خنک و دلربا است. اصلا لازم نیست به دنبال جایی برای اتراق و یا استراحت باشید. جنگل به داخل شهر راه پیدا کرده است و در اطراف شهر روستاهای دیدنی رامسر قرار دارند که هر کدام از دیگری زیباتر است. آب و هوای رامسر همیشه خنک است. همواره نسیم خنکی در دل کوچه ها و خیابان های شهر جریان دارد.

فرهنگ مردمان شهر رامسر

رامسر در گیلان است یا مازندران؟

به دلیل اینکه شهر رامسر در گذشته جزو توابع استان گیلان بوده، مردم رامسر به زبان گیلکی صحبت می‌کنند. رامسری‌ها مراسم عید نوروز را بسیار پرشور و دیدنی برگزار کرده و احترام زیادی برای این روزهای مهم قائلند. از جمله آداب و رسوم مربوط به رامسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوروزخوانی: نوروزخوانان ۱۵ روز قبل از فرا رسیدن سال نو به داخل روستاها رفته و با خواندن اشعار محلی، رسیدن این روز مبارک را به آنان مژده می‌دهند. یک نفر شعر می‌خواند، یک نفر ساز می‌زند و به شخص دیگر کوله‌کش یا بارکش می‌گویند. آن‌ها به در خانه‌های مردم رفته و این شعر را می‌خوانند ” باد بهارون بیمو / نوروز سلطون بیمو/ مژده دهید به دوستان / گل به گلستون اومد / بهار آمد بهار آمد خوش آمد/ علی با ذولفقار آمد، خوش آمد/ نوروزتان نوروز دیگر/ شما را سال نو باشد مبارک” صاحب خانه نیز پول، شیرینی، تخم مرغ، گردو، نخود یا کشمش پیشکش می‌کند. 
  • چهارشنبه سوری: رامسری‌ها صبح روز چهارشنبه سورس آشی به نام هفت ترشی می‌پزند. در این نوع آش هفت ترشی به نام آب نارنج، سرکه، آب انار، آب لیمو، آب ازگیل، آلوچه یا همان گوجه سبز می‌ریزند و بین همسایه‌ها پخش می‌کنند و در غروب همان روز از روی آتش می‌پرند و می‌خوانند: “چهارشنبه سوری کمی پارسال دسوری کمی، امسال دسوری کمی”
  • جشن نوروزماه: در وسط ماه مرداد، هنگامی که اولین محصول برنج رسید و جمع آوری شد، مردم رامسر با همان برنج غذا درست کرده و به مناسبت پایان کار، جشن می‌گیرند. در این مراسم مانند سیزده به در، اعتقاد دارند که باید حتما این روز را خارج از خانه بگذرانند. مردم با برپا کردن این جشن خداوند را شکر می‌کنند. 

زمان مناسب سفر به رامسر

شهرهای شمال کشور همه آب و هوای شرجی دارند. هر لحظه که وارد رامسر شوید احساس می کنید پیش پای شما باران باریده است. جالب است، نه؟ در راهنمای سفر به رامسر اگر بخواهیم در حالت کلی آب و هوای رامسر را بیان کنیم باید بگوییم که در زمستان ها معتدل و در تابستان ها گرم و مرطوب است. میانگین گرمترین روز سال در رامسر به ۲۹ درجه و میانگین سردترین آن به ۴ درجه سانتیگراد می رسد. رطوبت در شهر رامسر خیلی زیاد است و گاها مقدار آن به ۹۰ درصد نیز می رسد. اما یک نکته ی بسیار جالب که برای بسیاری از مسافران در سفر به رامسر اهمیت بسیار زیادی دارد این است که آب و هوای این شهر بسیار پاک و خالص است. شما هر نفس که می کشید روحتان جلا می خورد و از بودن در جو پاک و سرزنده ی طبیعت رامسر لذت خواهید برد. 

رامسر در گیلان است یا مازندران؟

بگذارید در مورد فصل های رامسر و زیبایی های هر کدام برایتان بگوییم، انتخاب نهایی با خودتان است. قبل از همه چیز باید بگوییم که بهار بهترین فصل سفر به رامسر است. در این فصل سبزی درختان در حد اعلا قرار دارد. همه جا سرسبز است. در کنار اینها، دریاچه ها، رودخانه ها و آبشارها در پرآب ترین و پرخروش ترین حالت خود قرار دارند. در بهار تمام آبشارهای زیبای این شهر را می توانید بازدید کنید. برای همین بسیاری در تعطیلات بهار مخصوصا اردیبهشت ماه به رامسر می روند که به راستی در این فصل مانند بهشت است. در تابستان ها مقداری هوا گرم تر می شود اما باز زیبایی های طبیعت به قوت خود باقی هستند. میوه های درختان ثمردار را در گوشه کنار خیابان ها و باغات خواهید دید که وسوسه می شوید از تمام آنها چندتایی برای خود بچینید.
 اما در پاییز وقتی طبیعت رنگ زرد، قرمز، نارنجی، بنفش و هزار رنگ دیگر به خود می گیرد، داستان جور دیگری است. تجربه بودن در رامسر در دو فصل پاییز و زمستان تجربه ی متفاوتی است که طرفداران زیادی هم دارد. باران های شدیدی در فصل پاییز در این شهر می بارد که بهتر است مراقب باشید. در زمستان ها نیز بارش برف زیادی در رامسر اتفاق نمی افتد، هر چند سال یکبار برفی بر روی زمین می نشیند که بودن در این هوای برفی و خوردن یک فنجان قهوه یا چایی داغ حسابی می چسبد. 

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید