یکی از هیجان‌انگیزترین بازدیدهای ممکن در سفر، بازدید از خانه‌های تاریخی است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به خانه طباطبایی‌های کاشان برویم.

چگونه به خانه طباطبایی‌های کاشان برویم

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه طباطبایی‌ها که تحت شماره ۱۵۰۴ به ثبت رسیده، در نیمه دوم سده ۱۳ هجری (مصادف با دوره قاجاریه) به‌وسیله سید جعفر طباطبایی نطنزی از بازرگانان نطنزی مقیم کاشان در محله سلطان امیر احمد احداث شده‌است. معمار سازنده آن استاد علی مریم کاشانی و گچ بری‌ها و نقاشی‌های آن به وسیله شاگردان میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری کاشانی، و زیر نظر وی انجام شده است. این خانه ۴۷۳۰ مترمربع وسعت دارد و به سفارش سید جعفر طباطبایی در حدود سال ۱۲۵۰ هجری قمری استاد علی مریم کاشانی به عنوان طراح و سازنده سپرده شد. وی که سازنده خانه بروجردی‌ها و تیمچه امین الدوله نیز بود، توانست در مدت ۱۰ سال ساخت این خانه را به پایان برساند.

نحوه دسترسی به خانه طباطبایی‌های کاشان

خانه تاریخی طباطبایی ها یکی از جاهای دیدنی کاشان به شمار می‌رود. این خانه در محله سلطان احمد این شهر و در خیابان علوی قرار دارد. خانه طباطبایی‌ها در نزدیکی سایر جاهای دیدنی کاشان از جمله خانه تاریخی بروجردی و امامزاده سلطان امیر احمد واقع شده است. خانه تاریخی طباطبایی‌ها به‌وسیله هیئت‌امنای مرمت و احیای ابنیه تاریخی کاشان خریداری شد و در سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی کاشان و با پشتیبانی مسئولان وقت وزارت و معادن و فلزات، طبق نقشه اصلی و نخستین مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. خانه تاریخی طباطبایی ها در استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی قرار دارد.

همه چیز در این خانه در کمال دقت و زیبایی طراحی شده از شیشه‌های رنگی پنجره‌ها بگیر تا گچ‌بری‌ها و طرح‌های کاشی و نقاشی‌های دیواری. امروزه با تماشای خانه طباطبایی های کاشان پی به این ذوق و هنر می‌برید. این خانه در محله سلطان امیر احمد کاشان که یکی از محله‌های تاریخی این شهر است، قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۵۰۴ به ثبت رسید. مجموعه تاریخی خانه طباطبایی‌ها هم‌اکنون زیر نظر سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان اداره می‌شود و همه‌روزه به‌ویژه در روزهای تعطیل، پذیرای خیل مشتاقان و شیفتگان معماری اصیل و سنتی ایران زمین و ساعت بازدید آن از ۹ تا ۱۷ است.

چگونه به خانه طباطبایی‌های کاشان برویم

برای ورود به این عمارت باید مبلغی را برای بلیط ورودی پرداخت نمایید. خانه طباطبایی را می توانید در محله سلطان امیر احمد پیدا کنید. اگر هنگام سفر با خودروی شخصی راهی شده اید به راحتی می توانید به بازدید از تمامی جاذبه های تاریخی این شهر بروید بنابراین باید به دنبال خیابان علوی باشید زمانی که وارد خیابان علوی شوید می توانید خانه طباطبایی را ببینید. اگر هم هنگام مسافرت از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده اید جای هیچ نگرانی نیست چرا که با استفاده از تاکسی ها و اتوبوس می توانید خود را به این محله برسانید.

ویژگی‌های شگفت‌انگیز خانه طباطبایی‌های کاشان

معماری این عمارت را استاد کاشانی انجام داده و برای ساخت آن تمام هنر خود را به کار گرفته است. مساحت این خانه حدود ۴۷۰۰ متر مربع برآورد می شود و از قسمت های مختلفی هم تشکیل شده است. کاشان در منطقه ای کویری قرار دارد به همین علت این ساختمان را به روش گودال باغچه یعنی پایین تر از سطح زمین ساخته‌اند. این روش مزیت های خاص خود را داشته که یکی از آن ها مقاومت در برابر زلزله و صدا است. این خانه را به نحوی ساخته اند که از بیرون فضای داخل مشخص نباشد. آیینه کاری ها، هشتی ها، گچ کاری ها و نقاشی ها ی خانه به بهترین شکل ممکن ساخته‌اند.

چگونه به خانه طباطبایی‌های کاشان برویم

خانه طباطبایی از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل می شود. ۵ ورودی را می توان در این عمارت مشاهده کرد که امروزه فقط یکی از آن ها قابل استفاده می باشد. بعد از اینک از درب وردی به داخل خانه وارد شدید یک راهروی پر پیچ و خم را مشاهده می کنید که شما را به قسمت هشتی می برد، هشتی فضایی هشت ضلعی می باشد که شما را به بیرون از خانه هدایت می کند. هشتی در تمامی خانه های تاریخی وجود دارد که آن را برای محافظت از دید غریبه می ساختند. یک حیاط بزرگ و وسیع را در فضای بیرون خانه ساخته اند که قسمت های مختلفی از خانه را درون حیاط جای داده اند.

شاه‌نشین و ایوان آیینه در خانه طباطبایی‌ها

شاه نشین یکی از زیباترین بخش های خانه محسوب می شود که جایی برای پذیرایی از مهمانان به شمار می رود، این اتاق به دلیل این که آیینه کاری های بی نظیری دارد به اتاق آیینه مشهور است. در خانه طباطبایی حدود ۴۰ اتاق را می توان مشاهده کرد، در اتاق هایی که برای زمستان ساخته شده اند سقف ها را به صورت کوتاه تر در نظر گرفته اند و شومینه ای را برای گرما در آن بنا نهاده اند. اما در اتاق های تابستان نشین سقف اتاق ها را بلندتر در نظر گرفته اند.

اتاقی به اسم ایوان آیینه در رو به روی شاه نشین قرار دارد که به خوبی هنر گچ کاری و آیینه کاری را در آن می توان مشاهده کرد. منحصر به فرد ترین قسمت این ایوان سقف آن می باشد که نقش لچک و ترنج کاشان را بر روی آن به تصویر کشیده اند. آیینه‌هایی به شکل ستاره بر روی این سقف دیده می شود که نمادی از شب می‌باشد. در کنار اتاق شاه نشین حیاط کوچکی را بنا نهاده اند که به شکل قرینه در کنار هم قرار گرفته‌اند. زمانی که مهمان در اتاق شاه نشین قرار داشت خدمتکاران از این در وارد اتاق می‌شدند.

چگونه به خانه طباطبایی‌های کاشان برویم

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید