۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 55396187

استان لرستان یکی از زیبا ترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است که شهر پلدختر با جاذبه های بسیار غنی و جالب از توابع آن است که همواره توجه مخطبان زیادی را به خودش جلب کرده است

غار کلماکره از عجایب تاریخی

سلام نو-سرویس گردشگری:کشور ایران مملو از تپه‌های باستانی و سایت‌های تاریخی است که قدمتی به‌اندازه عمر بشر دارند. غار کلماکره یکی از جاهای دیدنی استان لرستان در پل دختر و یکی از پر رمز و رازترین غارهای تاریخی و طبیعی ایران است. در مورد این غار که مدفن ششمین گنجینه‌ بزرگ جهان بوده است، داستان‌های بسیار جالبی وجود دارد. در ادامه به ماجرای کشف غار، قدمت و آثار باستانی آن خواهیم پرداخت.

غار کلماکره از عجایب تاریخی

مشخصات

غار کلماکره از جاذبه‌های گردشگری پلدختر است و در نزدیکی روستایی به نام طاق ملک حسین، در شرق یکی از آخرین دره‌های صخره‌ای کوه آهکی ملّه قرار دارد. به‌علت اینکه پیشانی غار حدود ۱٫۵ متر پایین‌تر از دهانه‌ آن است، غار برای مدت‌های طولانی از نظرها پنهان بود. درباره‌ محل این غار اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ چراکه اهالی پلدختر آن را در حوزه شهر خود می‌دانند و از سوی دیگر مردم رومشکان نیز آن را از متعلقات به خود به‌شمار می‌آورند؛ اما در تقسیم‌بندی‌های رسمی، این غار در حوزه‌ شهرستان پلدختر ثبت شده است. غار کلماکره در ۲۲ مرداد سال ۱۳۸۴ با شماره‌ ۱۳۱۱۹ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرگذشت

داستان غار کلماکره از ابتدا تا انتها پر از رمز و راز است و روایت‌های مختلفی درباره‌ آن وجود دارد. قدمت این غار به حدود ۲,۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و برخی معتقدند که این مکان، مدفن ثروت پادشاهان ساسانی بوده و یکی از مهم‌ترین خزائن حکومت‌های ایران باستان مثل هخامنشیان و ساسانیان در این غار نگه‌داری می‌شده است. عده‌ای دیگر این غار را مربوط به دوران نوعیلامیان و ماقبل هخامنشیان می‌دانند و می‌گویند که این گنجینه، میراث یا هدایای پادشاهان متعدد است.در هر صورت، یکی از روایت‌ها درباره‌ گنجینه‌ غار کلماکره این است که پس از تصرف بابل و بین‌النهرین توسط کوروش کبیر، تمام خزائن معابد بابل از شوش به این غار منتقل شدند. روایت دیگری نیز می‌گوید که این گنجینه در زمان حمله‌ اسکندر به ایران به کوه‌های پلدختر منتقل شد و چهار نگهبان برای محافظت از آن انتخاب شدند. این چهار نگهبان به مرگ طبیعی از دنیا رفتند و هرکدام نفر قبل از خود را دفن کرده است. در زمان کشف غار در سال‌های گذشته، بقایای اسکلت‌های این نگهبانان پیدا شد. یکی از باستان‌شناسانی که مدتی را در غار کلماکره به اکتشاف گذرانده است، عقیده دارد که محوطه خاکی اول غار، گورستانی محسوب می‌شود که ۱۲ تدفین در آن انجام شده است.در سال‌های اخیر، پژوهشگری ایرانی به نام «رسول بشاش» با انجام مطالعاتی روی کتیبه‌های اشیای مربوط به غار، موفق به کشف نام یک خانواده‌ سلطنتی مربوط به یک سرزمین ناشناخته شد. گویا آثار باارزش موجود در غار به سرزمین ساماتی (ساماتوره) تعلق دارد که بنیان‌گذار آن پادشاهی به نام «آمیریش»، فرزند «دابالا» است. این سلسله‌ محلی دارای ثروتی بسیار زیاد بود و در دوره‌ عیلامی نو، بر سرزمین کوچکی در جنوب لرستان فرمانروایی می‌کرد. هنگام زوال حکومت عیلام و قدرت گرفتن تدریجی امپراتوری هخامنشی، بخشی از گنجینه‌ سلطنتی این سلسله در غار کلماکره نگهداری می‌شده است؛ با این وجود، عده‌ای از باستان‌شناسان معتقدند که این گنجینه به پادشاهی خاصی تعلق ندارد. برخی دیگر هم بر این باورند که ظروف نقره‌ای کشف‌شده، احتمالا از غنائمی است که کاسیان (ساکنان اصلی لرستان) از یغماگران و سپاهیان آنتی‌گون (از سرداران اسکندر مقدونی) پس گرفته‌اند.

غار کلماکره از عجایب تاریخی

رازنامگذاری

کلماکره (Kalmakareh) از سه کلمه‌ «کل»، «ما» و «کره» تشکیل شده است. «کل» در گویش لری نوعی حیوان حلال‌گوشت کوهی با شاخ‌های کمانی رو به بالا یا همان نرینه‌ بز کوهی است. «ما» یا «مان» به‌معنای مأوا و مکان استقرار و «کره» نیز نوعی درخت مشابه انجیر با میوه‌های نامرغوب و غیرخوراکی است که در بدو ورودی غار قرار داشت. این درخت تا سال ۷۴ بر دهانه‌ غار ودیده می‌شد؛ اما بعد از آن توسط حفاران غیرمجاز برای تهیه‌ آتش قطع شد و در حال حاضر وجود ندارد. پس به‌طور کلی، کلماکره به‌معنای مأوای کل و درخت انجیر است که در واقع مشخصات غار را ارائه می‌دهد.

گنجینه ارزشمند

اغلب اشیای یافت‌شده از غار کلماکره شامل پیکره‌ها، بشقاب‌ها و تکوک‌های نفیس هم‌اکنون، در خارج از کشور و موزه‌هایی چون لوور، موزه‌ بریتانیا و موزه‌ متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شوند. در ایران نیز این اشیا در موزه‌ ایران باستان تهران و موزه‌ قلعه‌ فلک‌الافلاک در خرم‌آباد قرار دارند.از اشیای یافت‌شده‌ نفیس این غار می‌توان به کاسه‌های ماهی بادامی بسیار معروف و انواع تکوک‌ها اشاره کرد. معروف‌ترین شیء پیدا شده در غار کلماکره که به آن سلطان کلماکره می‌گویند، جام شیردال است که در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان نشانه‌ حسن نیت از سوی دولت آمریکا به ایران بازگردانده شد.اولین اشیایی که توسط کمیته‌ انقلاب اسلامی پلدختر کشف شد، عبارت بودند از یک نقاب طلا، ۶ گوش نقره‌ای حیوانات، ران یک بز کوهی بالدار به‌اندازه‌ طبیعی، دو عدد میله‌ فلزی منحنی داس‌مانند، سه قطعه شمش نقره‌ ذوب شده و تعدادی از قطعات جدا شده‌ حیوانات.دسته‌ای از اشیای یافت‌شده در غار کلماکره نقاب‌ها هستند که مربوط به نیمه‌ نخست هزاره‌ پیش از میلادند. این نقاب‌های طلایی که هم‌اکنون در موزه‌ ایران باستان نگه‌داری می‌شوند، خبر از وجود نوعی مراسم آیینی باستانی شبیه بالماسکه در ایران می‌دهند. غیر از ظرف‌ها، جام‌ها و تکوک‌ها، بیشترین اشیای نقره‌ای منسوب به غار کلماکره پیکره‌های توخالی جانوران طبیعی، اساطیری یا افسانه‌ای هستند که از آن‌ها برای افشاندن مایعات مقدس در مراسم آیینی استفاده می‌شده است. تنگ‌های نقره‌ای با برجستگی‌های بسیار زیبا، ریتون و سکه‌های طلا و نقره از دیگر اشیا هستند. هم‌اکنون ۱۱۴ عدد از این آثار تاریخی در موزه‌ فلک‌الافلاک خرم‌آباد نگه‌داری می‌شود. ۱۰۰ شیء نیز در موزه‌ ایران باستان، دو شیء در استان ایلام و دو شیء در موزه‌ تبریز قرار دارند. در خارج از کشور نیز ۳۰ قطعه در موزه‌ لوور پاریس، ۳۰ قطعه در موزه‌ متروپولیتن نیویورک، ۲ قطعه در موزه‌ میهو کیوتو و... وجود دارند. مدیرکل سازمان میراث فرهنگی لرستان مدعی است که ۲,۳۰۰ اثر از غار کلماکره در سطح جهان پراکنده است. گفته می‌شود به‌طور کلی ۵,۰۰۰ شی در این غار یافت شده که تنها ۱۰ درصد آن‌ها در ایران باقی مانده‌اند. همچنین یک تاجر عتیقه که سال‌ها است با باستان‌شناسی ایران درگیر است، کتابی را با عنوان «گنجینه‌ کوه‌ها و هنر ماده» در لندن منتشر کرده و به معرفی برخی اشیای یافت شده در این غار پرداخته است.

غار کلماکره از عجایب تاریخی

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید