سخنگوی وزارت صمت درباره ازسرگیری طرح‌های تشویقی برای دارندگان خودروهای فرسوده و جایگزینی با محصولات جدید خبر داد.

خودروهای فرسوده‌تان را تحویل دهید، خودروی نو بگیرید

به گزارش سلام نو به نقل از بازار، امید قالیباف در خصوص نامه انجمن صنفی مراکز اسقاطی به وزارت صمت گفت: ما هم متعجب شدیم؛ چون با نظر خود این عزیزان لایحه مربوطه تهیه شده و براین‌اساس نظرِ دولت واریزِ ۱درصد از قیمتِ خودرو به صندوق محیط‌زیست بود؛ ولی به دلیل ملاحظة مرکز اسقاط، این رقم را به یک و نیم درصد افزایش دادیم.

وی اضافه کرد: ما تمام مراحل را با نظر این دوستان طی کردیم و از ارسال نامه مذکور متعجب هستیم.

قالیباف در پاسخ به محتوای این نامه که از تهدیدِ معیشتِ شاغلان در حوزه اسقاط ابراز نگرانی کرده است، گفت: این مراکز غیرفعال بود و به همین دلیل لایحه مذکور را تقدیم مجلس کردیم.

وی دراین‌رابطه توضیح داد: خودروهای فرسوده در دو سه سال اخیر به‌ندرت روانه مراکز اسقاط شدند؛ لذا این مراکز به‌صورت غیرفعال درآمدند.

از طرفی سازوکار تشویقی برای صاحبانِ خودروهای فرسوده وجود نداشت و به همین دلیل خودروی اندکی به سمت مراکز اسقاط روانه می‌شد.

قالیباف بر اساس قانون تأکید کرد که خودروسازان باید به‌ازای هر ۴ خودرو، یک گواهی اسقاط صادر کنند که به معنای صدور گواهی برای ۲۵ درصدی تولیدات است.

چالش های جایگزینی خودروهای فرسوده

چنین رویه‌ای نیازمندِ سازوکار تشویقی و نیز تنبیهی بود تا خودروهای فرسوده به مراکز مراجعه کنند؛ ولی این اتفاق نیفتاد و گواهی اسقاط به قیمت ۲۰ میلیون تومان رسید و لذا منجر به شماره نشدنِ تولیداتِ خودروسازان شد.

سخنگوی وزارت صمت به رادیو گفت‌وگو گفت: لایحه فوق می‌گوید یک و نیم درصدِ قیمت خودرو به‌جای گواهی اسقاط به صندوق ملی محیط‌زیست واریز شود تا از محل این منابع، تسهیلاتی برای تشویقِ دارندگان خودروهای فرسوده در نظر گرفته شود و در نهایت مراکز اسقاط فعال شوند.

قالیباف با بیان این که وزارت صمت منافع این مراکز را در نظر گرفته است، گفت: طبق قانون ۱۰ درصد ظرفیت خودروهای شامل قرعه‌کشی را باید به خودروهای فرسوده اختصاص می‌دادیم؛ اما در نیمه دوم سال این ظرفیت را دوبرابر کردیم و به عبارتی دارندگان خودروهای فرسوده می‌توانند در قرعه‌کشی - که محدود به محصولات ایران‌خودرو است - ثبت‌نام کرده و احتمال خریداری خودرو برای آن‌ها افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: مراکز اسقاط بازوی تصمیم‌گیری ما هستند و امروز هم دست ما به روی این عزیزان دراز است و صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند دغدغه خود را بیان با ما در میان بگذارند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید