۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 55393641

ما در این مقاله بررسی خواهیم کرد که سوغات پارچه ای یزد چیست؟ و هرکدام از آن ها چه ویژگی هایی دارند.

سوغات پارچه ای یزد چیست

استان یزد بی شک یکی از توریستی ترین و زیبا ترین استان های کشور می باشد که در بین توریستان و گردشگران خارجی نیز بسیار محبوب است. شهر یزد در کنار شهرهایی مثل اصفهان، شیراز و ... دارای شهرت جهانی می باشد . سالانه توریستان بسیاری را به خود جلب می کند. در هنگام سفر به شهر زیبای یزد شما میتوانید خوراکی ها، وسایل و صنایع دستی مختلفی را به عنوان سوغاتی خریداری نمایید و از آنها استفاده کنید. ما در این مقاله بررسی خواهیم کرد که سوغات پارچه ای یزد چیست؟ و بهترین سوغات پارچه ای متعلق به این استان را به شما معرفی می کنیم.

معروف ترین سوغات پارچه ای یزد چیست :

استان یزد دارای سوغات پارچه ای متعددی می باشد که هر کدام از آنها دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی هستند. ما در این مقاله سعی می کنیم که پاسخی جامع برای سوال بهترین سوغات پارچه ای یزد چیست، به شما ارائه دهیم. در نتیجه تا انتها همراه ما باشد.

شمد :

شمد یکی از سوغات پارچه ای و اصیل شهر یزد می باشد که ریشه در تاریخ این شهر دارد. شمد ها جزو زیبا ترین سوغات پارچه ای این منطقه می باشند کخ در سال های اخیر با کم توجهی از سوی مردمان محلی و توریستان روبرو شده اند و فروش آنها نسبت به ترمه و ... به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. شمد در واقع یک پارچه بسیار نازک می باشد که معمولا در طرح های ۴ خانه، ساده و ... تولید می گردد. در گذشته معمولا از پارچه های ابریشمی بسیار نازک برای تولید این پارچه استفاده می کردند. امروزه نیز شما می توانید کارگاه های تولید کننده شمد اندکی را در شهر یزد پیدا کنید.

ترمه :

ترمه، پاسخ اصلی برترین سوغات پارچه ای یزد چیست؟ می باشد. این سوغات پارچه ای شهر یزد دارای قدمت بسیار قابل توجهی دارد به طوری که تحقیقات و بررسی های انجام شده نشان میدهد در حکومت های باستانی ایران، زرتشتیان از ترمه به برای دوخت لباس استفاده می کردند. هنر تولید ترمه در زمان شاه عباس صفوی با پیشرفت چشمگیری روبرو شد. به طوری که اغلب ترمه های امروزی نیز با طرح ها بته جقه، شاه عباسی و سایر طرح های متعلق به دوران حکومت صفویه تولید می شوند. در انتها به شما توصیه می کنیم در هنگام سفر به شهر یزد حتما به سراغ خرید این سوغاتی بی نظیر بروید.

سوغات پارچه ای یزد چیست

سوغات پارچه ای یزد چیست

شعربافی :

شعربافی یکی از سوغات یزد می باشد که امروزه به دست فراموشی سپرده شده است. این سوغات پارچه ای یزد با کمک پشم تولید می گردد. البته دقت داشته باشید که برای شعربافی باید پشم ها را در طی یک فرآیند خاص فرآوری نمایید و در انتها به سراغ تولید این سوغاتی سنتی بروید. یکی از نکات قابل توجهی که در زمینه شعربافی مطرح می باشد، بدون نقشه بودن آن ها است. به عبارت بهتر هنرمندان فعال در عرصه شعربافی از هیچ گونه نقشه ای برای تولید محصولات خود استفاده نمی کنند.

زیلو :

هنگام یافتن پاسخ برای سوال بهترین سوغات پارچه ای یزد چیست؟ نمی توان از زیلو چشم پوشی کرد. زیلو یکی از صنایع دستی بسیار کهن ایران است که به شهر یزد تعلق دارد. قدمت زیلو های تولید شده در این شهر به قبل از ورود اسلام به ایران باز می گردد. به همین دلیل امروزه از هنر زیلو بافی به عنوان یکی از هنر های باستانی ایران یاد می شود. زیلو ها امروزه علاوه بر سوغاتی برای گردشگران، به یکی از کالا های تجاری کشور نیز تبدیل شده اند. در حال حاضر شما می توانید تعدادی از زیلو های قدیمی این منطقه را در مسجد جامع میبد مشاهده فرمایید.

چادر شب :

چادر شب یکی از زیبا ترین سوغات پارچه ای شهر یزد می باشد که نظر اغلب توریستان را به خود جلب می کند. چادر های شب معمولا در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید می شوند. همچنین در اکثر مواقع از رنگ های شاد مثل زرد، قرمز و ... برای تولید آن ها استفاده می شود. لازم به ذکر است که چادر شب های تولید شده در استان یزد دارای انواع مختلفی می باشند. از مهم ترین انواع این سوغات زیبا می توانید به چادر شب رختخواب پیچ، چادر شب های صحرایی و ... اشاره کرد.

سوغات پارچه ای یزد چیست

سوغات پارچه ای یزد چیست

زری باف :

زری بافی یکی دیگر از هنر های سنتی و کهن مردمان شهر یزد می باشد. پارچه های زری بافی دارای ظرافت بسیار خاص و فوق العاده می باشند. در اغلب موارد برای تولید این پارچه ها از ابریشم های گران بها و کمیاب، نخ های گلابتون نقره ای و ... استفاده می شود و قیمت این محصولات نسبتا بالا می باشد.

در انتها لازم به ذکر است که در شهر یزد صنایع دستی دیگری نیز وجود دارد که اقدام به تولید سوغات پارچه ای می کنند. از مهم ترین صنایع تولید کننده این محصولات می توان به دارایی بافی، مخمل بافی و ... اشاره کرد. در انتها امیدواریم پاسخ مورد نظر خود برای سوال بهترین سوغات پارچه ای یزد چیست؟ را پیدا کرده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید