در ویدیو زیر شاهد تصاویری از بازگشت نهنگ‌های قاتل سریالی آفریقای جنوبی (اورکاها) خواهید بود که انتشارش در فضای مجازی با واکنش کاربران فضای مجازی همراه بوده است.

ماجرای بازگشت نهنگ‌های قاتل چیست؟ + فیلم
به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از وبگاه لایو سایِنس (Live Science) نوشت: حداقل پنج سال است که یک جفت نهنگ قاتل زنجیره‌ای به نام‌های پورت و استاربُرد در آفریقای جنوبی کوسه‌های سفید بزرگ را سلاخی می‌کنند و جگر آن‌ها را می‌خورند. اکنون آن‌ها گرسنه‌تر از همیشه بازگشته‌اند. محققان اولین فیلم ویدئویی جهان از حمله نهنگ قاتل به کوسه را به اشتراک گذاشته‌اند.

در ماه ژوئن، محققان گزارش دادند که دو نهنگ قاتل نر که اولین بار در سال ۲۰۱۷ مشاهده شدند، حداقل به هشت کوسه سفید بزرگ در نزدیکی سواحل گانسبای آفریقای جنوبی حمله کرده‌اند. دو نهنگ قاتل به دلیل باله‌های پشتی آویزان متمایزشان شناخته‌شده هستند. در میان خیل فراوان نهنگ‌های قاتل، فقط همین دو نهنگ هستند که باعث وحشت کوسه‌های سفید هستند.

فیلم جدید که در طی یک شکار یک‌ساعته با پهپاد و بالگرد گرفته شده است، نشان می‌دهد که نهنگ قاتل معروف به استاربُرد به چند نهنگ دیگر کمک کرد که به یک کوسه سفید بزرگ حمله کنند، سپس چند تکه از گوشت کوسه را که به نظر می‌رسد کبدش بود، می‌بلعند.

به گفته محققان این اولین بار است که یک نهنگ قاتل در حال حمله به یک کوسه سفید بزرگ دیده می‌شود. همه حمله‌های قبلی نهنگ‌های قاتل به کوسه‌ها در منطقه فقط از لاشه‌های مثله‌شده کوسه‌ها در ساحل گانسبای استنباط شده بود.

فیلم تازه منتشرشده همچنین برخی از تاکتیک‌های فرار کوسه‌های سفید بزرگ را هنگامی که از سوی نهنگ‌های قاتل تعقیب می‌شوند، نشان می‌دهد.

در سرتاسر جهان، نهنگ‌های قاتل، همه‌چیز، از ماهی‌های کوچک گرفته تا کوسه‌های ترسناک و شیرهای دریایی و حتی نهنگ‌های آبی را می‌کشند؛ اما به ندرت یک دسته کوچک از آن‌ها به‌راحتی شناسایی می‌شوند و چنین تأثیر فوری و واضحی بر روی زیستگاه آن‌ها دارند.

کوسه‌های سفید بزرگ گانسبای به دلیل حمله دو نهنگ قاتل و گروهشان، استراتژی‌های اجتنابی را اتخاذ کرده‌اند و پس از مشاهده آن‌ها به مدت چند هفته تا چند ماه از منطقه ناپدید می‌شوند. این در حالی است که این منطقه از نظر تاریخی قلمرو کوسه‌های سفید بزرگ بوده است نه نهنگ‌های قاتل. این مهاجرت طولانی‌مدت کوسه‌ها بر روی زیست‌بوم (اکوسیستم) تأثیر گذاشته است. به گفته محققان این تغییرات ممکن است کل زنجیره غذایی را متلاشی کند و فشار منفی بر کل زیست‌بوم وارد آوَرَد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید