به گفته دیپلمات‌های اروپایی، ممکن است مذاکرات احیای برجام تا پس از انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده در بن بست باشد.

خبر جدید از مذاکرات وین / گمانه زنی زمان مذاکرات احیای برجام

پولتیکو نوشت: به گفته دیپلمات های اروپایی، به نظر می رسد مذاکرات احیای برجام تا پس از انتخابات میان دوره ای ایالات متحده در ۸ نوامبر در شرایط بن بست باشد.

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «این محتمل ترین سناریو است.»

این دیپلمات همچنین گفت که در حال حاضر، مذاکرات بیشتر بر سر پیش نویس توافقنامه "به پایان رسیده است." بنابراین بعید است که واکنش ایالات متحده به آخرین خواسته‌های ایران، موجب تغییرات بیشتری در پیش نویس شود.

بر اساس قوانین ایالات متحده، کنگره باید پس از یک دوره بررسی ۳۰ روزه، درباره هرگونه توافق جدید با ایران رای گیری کند. به گفته دیپلمات های اروپایی، در بحبوحه یک مبارزات انتخاباتی داغ در واشنگتن، تصمیم به انجام چنین رای گیری و بحث برانگیزی در چنین شرایطی بسیار بعید است.

شانسی برای دستیابی به توافق در سازمان ملل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که دیدار با رئیس جمهور ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هم نمی تواند تاثیری در پیشرفت روند مذاکرات رفع تحریم ها داشته باشد.

یک پرسش مهم:  ایران از آمریکا تعهد می‌خواهد؛ پاسخ آمریکا چیست؟

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتظارات برای دستیابی به موفقیت در توافق هسته‌ای ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل طی هفته جاری کاهش داد و مدعی شد که معتقد نیست دیدار با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران مثمرثمر باشد.

بر اساس این گزارش، بورل در گفتگو با نشریه پلیتیکو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که اتحادیه اروپا همه طرف‌ها را تحت فشار قرار داده است تا در روند احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ده متر آخر را طی کنند.

خبر جدید از مذاکرات وین / گمانه زنی زمان مذاکرات احیای برجام

وی در عین حال افزود که در بحبوحه مذاکرات جاری به رهبری اتحادیه اروپا هیچ پیشرفت عمده‌ای را به زودی در این موضوع پیش بینی نمی‌کند.

بورل گفت: در سه ماه گذشته، تعامل، فرآیند چند مرحله‌ای همگرا بود. فعالیت بین طرفین باعث بهبود نتیجه می‌شد. اما در هفته‌های گذشته این‌طور نبود. اکنون در بن بست هستیم. اکنون ما متوقف شده‌ایم. 

بورل در پاسخ به این سوال پلیتیکو که آیا برای دیدار با ابراهیم رئیسی که وی نیز برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، آمادگی دارد یا خیر مدعی شد: آنها به من قول‌هایی داده بودند، به دوحه رفتند. آنها به وین رفتند. فکر نمی‌کنم دیدار با رئیس جمهور هم چیزی را حل کند.

حالا پرسش مهم بسیاری این است که دیدار بایدن و رئیسی در نیویورک ممکن است؟ آیا این دیدار رخ می‌دهد و بازی عوض می‌شود؟

تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا؟ / بدون وابستگی به برجام در جریان است

 دادستان کل کشور گفت: برای ما مهم است که ایرانیان در هرجای دنیا که هستند از حمایت قضایی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشند.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مذاکرات احیای برجام در جریان است و سخنگوی وزارت امور خارجه بارها آمادگی ایران را تبادل زندانیان با ایالات متحده را اعلام کرده است، آیا احتمال تبادل زندانی در صورت احیای برجام یا حتی عدم احیای آن وجود دارد، گفت: ما وظیفه داریم که مشکلات شهروندان خودمان در هرجای دنیا را دنبال کرده و از آن‌ها حمایت کنیم منتها روابط میان کشورها بسیار می‌تواند در این حوزه موثر باشد. سطح روابط و کیفیت روابط می‌تواند موثر باشد.

تبادل زندانی در دستورکار توافق احیای برجام است؟

وی به ایلنا گفت: ما با کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه و به ویژه کشورهایی که با آن‌ها در این رابطه قرارداد داریم در رابطه با رفع مشکلات ایرانیانی که در این کشورها هستند و مبادله زندانیان خیلی راحت‌تر می‌توانیم کار انجام دهیم. این روابط و قراردادها با کشوری مثل آمریکا وجود ندارد و ناچار باید از طریق دیپلماتیک کارها پیش برود.

علت عجله آمریکا برای احیای برجام چیست؟

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست  خارجی مجلس درباره پافشاری وزارت امورخارجه برای اخذ تضمین از طرف مقابل در مذاکرات احیاء برجام گفت: بعد از امضاء برجام و عمل نکردن اروپا و آمریکا به تعهداتی که باید انجام می‌دادند، طبیعی است که جمهوری اسلامی در دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم ها ضمانت محکم و اجرایی را از طرف غربی اخذ کند.

بخش هایی از گفت و گوی جهان آبادی را در ادامه می خوانید:

*ایران به تعهدات خود عمل خواهد کرد اما ممکن است در مقابل طرف غربی به بهانه‌ای مدعی شود که شرکت‌های خارجی تمایل به سرمایه گذاری در ایران را ندارند یا به صورت غیرمستقیم آنها را به عدم سرمایه گذاری در کشور ترغیب کند.

*بیشتر کشورهای غربی به دلیل نفوذی که در نهادهای بین المللی دارند، ادعاهای واهی بی ثباتی سیاسی و ریسک سرمایه گذاری در ایران را تبلیغ می‌کنند یا مدعی نقض حقوق بشر در ایران می‌شوند تا به واسطه این داستان سرایی‌ها، تمایل شرکت‌های خارجی را برای سرمایه گذاری در ایران کاهش داده یا از بین ببرند.

عجله بیشتر آمریکا نسبت به ایران برای توافق برجامی + علت چیست؟

*اینکه طرف غربی مدعی شود مسائل هسته‌ای فقط به ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط است و مسائل بین غرب و ایران هم فقط به همین دو طرف ارتباط دارد، حرف درستی نیست. چرا که مذاکرات برای حل پرونده هسته‌ای است. در غیر این صورت این احتمال و امکان وجود دارد که در آینده غرب، توسط شورای حکام و شورای امنیت که اعضای آن همین کشورهای طرف مذاکره هستند، پرونده جدیدی برای ایران باز کند تا دوباره همه این گفت و گوها و مذاکرات را از صفر آغاز کنیم.

پاسخ به یک پرسش: سرنوشت مذاکرات احیای برجام از دیدگاه آمریکا به کجا ختم می‌شود؟

*به نظرم طرف آمریکایی نسبت به طرف ایرانی عجله بیشتری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات دارد. چرا که دولت فعلی آمریکا برای اثرگذاری بر کنگره باید دستش پُر باشد و برای این هدف باید مذاکرات را به نتیجه برساند.از طرفی با نزدیک شدن به فصل سرما و تیره شدن روابط غرب با روسیه به دلیل جنگ با اوکراین، آمریکا می‌خواهد پرونده اتمی ایران را با توافق ببنند تا تمرکز خود را بر جنگ روسیه و اوکراین معطوف کند.

رهبری درباره ضربه متقابل به آمریکا چه گفتند؟

*آمریکا به دنبال این است که آثار مثبت این توافق، اثرش را بر افکار عمومی ایالات متحده نشان دهد. چرا که طولانی شدن این روند تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره به ضرر دولت فعلی آمریکا خواهد بود.

هدف رئیس موساد از سفر به واشنگتن در آستانه احیای برجام چیست؟

بن ساموئلز در روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: دیوید بارنئا، رئیس موساد، که شاید بیشترین نقد را نسبت توافق احیای برجام دارد، روز دوشنبه به واشنگتن رفت تا مقامات آمریکایی را برای اتخاذ مواضع قوی تری علیه تهران تحت تاثیر قرار دهد.

خبر جدید از مذاکرات وین / گمانه زنی زمان مذاکرات احیای برجام

بارنئا، سومین مقام ارشد اسرائیلی که طی چند هفته گذشته برای انتقال نگرانی‌های اورشلیم به واشنگتن سفر کرده است. او قرار است با مقامات ارشد دولت بایدن از جمله مقامات کاخ سفید، سیا، رئیس ستاد مشترک ارتش، پنتاگون و وزارت خارجه و سایر نهادهای امنیتی دیدار کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • 3000 هجری شمسی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    20 0
    سال 3000 هجری شمسی :خبر جدید از مذاکرات وین / زمان مذاکرات احیای برجام مشخص شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید