میخائیل سرگیویچ گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، بعد از یک دوره بیماری سخت و طولانی درگذشت.

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی درگذشت

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی روز سه‌شنبه در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

بیمارستان «کلینیک مرکزی» روسیه با انتشار بیانیه‌ای نوشته است که گورباچف «بعد از یک دوره طولانی بیماری سخت» شامگاه سه‌شنبه چشم از جهان فروبست.

گورباچف از سال ۱۹۸۵ تا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رهبر این کشور بود. وی از همان نخستین روزهای زمامداری خود دست به اصلاحات گسترده اقتصادی و سیاسی در کشور زد. گورباچف در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ از سمت خود کناره‌گیری کرد و در همان روز اتحاد جماهیر شوروی منحل شد.

وی در اکتبر ۱۹۹۰ به‌دلیل نقش در پایان جنگ سرد برنده جایزه صلح نوبل شد. از جمله برجسته‌ترین اقدامات وی جلوگیری از دخالت نظامی در کشورهای عضو جماهیر شوروی و عدم اعزام نیروی نظامی برای مقابله با جنبش‌های استقلال طلب بود.

یک منبع نزدیک به گورباچف گفته است که پیکر او در قبرستان نوو دیویچیه مسکو در کنار همسرش به خاک سپرده خواهد شد.

این منبع گفت: میخائیل همانطور که خواسته بود در کنار همسرش رایسا در قبرستان نوو-دیویچیه به خاک سپرده خواهد شد.

اولین واکنش دفتر ولادیمیر پوتین به درگذشت گورباچف

پس از اعلام خبر درگذشت میخائیل گورباچف؛ دفتر ریاست جمهوری روسیه به این خبر واکنش نشان داد.

در همین ارتباط «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در سخنانی اعلام نمود که پوتین عمیقاً بابت مرگ گورباچف تسلیت می‌گوید و صبح برای خانواده و دوستانش تلگرام تسلیت ارسال خواهد کرد.

واکنش بایدن به درگذشت گورباچف چه بود؟

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در پی درگذشت میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی بیانیه‌ای صادر کرد.

بایدن در این بیانیه نوشته است: «میخائیل گورباچف مردی با آینده‌نگری کم‌نظیر بود. زمانی که به قدرت رسید جنگ سرد برای حدود ۴۰ سال و کمونیسم برای مدتی طولانی‌تر با پیامدهای ویرانگر ادامه داشت.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه نوشته است: «در آن زمان، تعداد کمی از مقامات بلندپایه شوروی شجاعت پذیرش این را داشتند که همه چیز باید تغییر کند. من در آن زمان به عنوان عضوی از کمیته روابط خارجی سنا دیدم که او به دنیال تغییر و حتی فراتر از آن است.»

بایدن در ادامه به تلاش بی‌وقفه گورباچف و همکاری او با رونالد ریگان برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا و شوروی اشاره کرد و افزود: «اقدامات او باعث شد که مردم سراسر جهان برای پایان مسابقه تسلیحات هسته‌ای دعا کنند.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه به سیاست‌های کلیدی گورباچف، در عرصه‌های سیاست و اقتصاد موسوم به گلاسنوست و پروستریکا اشاره کرد و افزود: «پس از چندین دهه سرکوب وحشیانه سیاسی، گورباچف اصلاحات دموکراتیک را پذیرفت. او به گلاسنوست و پروستریکا - گشایش و بازسازی - نه به عنوان یک شعار، بلکه به عنوان مسیری رو به جلو برای مردم اتحاد جماهیر شوروی اعتقاد داشت.»

جو بایدن افزود: «این‌ها عملکرد یک رهبر نادر بود، فردی با تصور آینده‌ای متفاوت و شجاعت به خطر انداختن تمام حرفه خود برای رسیدن به جهانی امن‌تر و آزادی بیشتر برای میلیون‌ها نفر. او حتی سال‌ها پس از ترک سمت خود همچنان عمیقاً درگیر این قضیه بود.»

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به دیدار خود با گورباچف در سال ۲۰۰۹ نوشته است: «زمانی که آقای گورباچف سال ۲۰۰۹ از کاخ سفید بازدید کرد، ما برای مدت طولانی در مورد کار مداوم کشورهایمان برای کاهش ذخیره‌های هسته‌ای آمریکا و روسیه صحبت کردیم. به سادگی قابل درک بود که چرا بسیاری در سراسر جهان برای او احترام زیادی قائل بودند.»

بایدن در پایان عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده و دوستان گورباچف و مردمی که در همه جا از «اعتقاد او به دنیای بهتر» بهره‌مند شدند ابراز داشت.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید