مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: حدود سه هزار نفر در استان در سال جاری به بیماری سالک مبتلا شدند که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافت.

کاهش آمار مبتلایان به سالک در اصفهان

به گزارش سلام نو، سالَک یک بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بد شکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامدهای ناگوار این بیماری است؛ اصفهان از استان‌های سالک خیز کشور است.

منصور شیشه فروش روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود ۹۰ کانون سالک خیز در سراسر استان شناسایی شده که مناطق شرقی و شمالی استان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته همواره برنامه هایی برای پیشگیری و مقابله با سالک در استان اصفهان اجرا شده است، اظهار داشت: اجرای برنامه راهبردی پیشگیری، کنترل و مراقبت بیماری سالک نیز از اسفند امسال در استان آغاز شد و تا شهریور سال آینده ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری، هدف از اجرای این برنامه را تقویت ارائه خدمات تشخیص و درمان سالک و قطع زنجیره انتقال آن در سطح استان دانست و اضافه کرد: برنامه مذکور در بخش مرکزی شهرستان اصفهان، جرقویه، جلگه، بن رود، کوهپایه، اردستان، برخوار، شاهین شهر و میمه، نطنز، کاشان و آران و بیدگل اجرا می شود.

شیشه فروش با تاکید بر اینکه وظیفه هر یک از دستگاه های اجرایی مرتبط با این برنامه مشخص شده است، خاطرنشان کرد: محوریت برنامه کنترل سالک با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است و سایر دستگاه های اجرایی موظف به همکاری با آن هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال مدیریت بحران استانداری اصفهان حدود ۱۰ میلیارد تومان برای مقابله با سالک اختصاص داد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باید پیگیر جذب اعتبارات ملی مناسب برای این موضوع باشد و از وزارت بهداشت درخواست داریم که اعتبار مناسبی برای آن تخصیص دهد.

وی از جمله وظایف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در برنامه راهبردی کنترل سالک را آموزش و اطلاع رسانی و توزیع و ترویج استفاده از وسائل حفاظت فردی در مناطق سالک خیز و ارائه خدمات مطلوب تشخیص و درمان این بیماری و وظایف اداره کل منابع طبیعی را تامین بخشی از سُموم برای دانشگاه علوم پزشکی بمنظور کنترل مخازن ناقل بیماری، کمک برای لانه کوبی مخازن موش های جونده ناقل و تغییر پوشش گیاهی مناطق سالک خیز بمنظور جلوگیری از لانه گزینی حیوانات ناقل بیماری عنوان کرد.
شیشه فروش وظایف اداره حفاظت محیط زیست را استفاده از روش های بیولوژیکی ( طبیعی) برای مقابله با موش های جونده ناقل سالک، وظایف جهاد کشاورزی را کنترل ورود و خروج کودهای حیوانی و محل کشت کشاورزان در مناطق سالک خیز، وظایف شهرداری ها را تحقق اهداف شهرهای سالم، جلوگیری از ورود فاضلاب شهری به داخل معابر و تخلیه زباله و نخاله های ساختمانی در سطح شهر و تعیین تکلیف ساختمان های مخروبه، وظیفه آب و فاضلاب را هدایت فاضلاب به خارج از مناطق مسکونی، وظیفه میراث فرهنگی را تعیین تکلیف ساختمان های قدیمی خالی از سکنه و وظیفه راه و شهرسازی را بررسی سالک خیز بودن مناطق قبل از اجرای طرح ملی جهش مسکن اعلام کرد. 

اصفهان یکی از استان‌های سالک خیز کشور به ویژه از نوع روستایی است که مناطقی مانند اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه، اصفهان (مناطق جنوب و جنوب شرق)، نایین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفر با این پدیده مواجه هستند.
زمان اوج ابتلا به این بیماری از اواخر شهریور تا آبان است و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۸۷ تا کنون چندین برنامه را برای کنترل سالک اجرا کرده است.

پزشکان و کارشناسان معتقدند که سالک حاصل در کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف مانند موش ناقل، پشه، انگل و انسان است و برای کاهش آن باید زنجیره بین این عوامل، گسسته شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید