یکی از این روش‌های درمانی که در طول سال‌ها مورد توجه قرار گرفته، اکوتراپی است. اکوتراپی شکلی از درمان است که شامل فعالیت‌های خارج از منزل در طبیعت است. این فعالیت‌ها توسط متخصصان سلامت روان تایید شده هدایت می‌شوند که پشتیبانی، تمرکز و راهنمایی ارائه می‌دهند. اصل اکوتراپی مبتنی بر کاوش و درک دنیای طبیعی است که به نوبه خود تأثیر مثبتی بر سلامت روان فرد دارد.

اکوتراپی دانش درمان بیماری ها با کمک گرفتن از طبیعت

چگونه طبیعت می‌تواند به سلامت روان کمک کند؟

اکوتراپی نوعی درمان است که طبیعت را در مرکز درمان و بهبودی از اختلالات سلامت روان قرار می‌دهد.

درمان بی‌نظمی در سلامت روان در طول سال‌ها تکامل یافته است. جدای از داروهای تجویز شده، اشکال رفتار درمانی به طور مداوم برای کمک به افرادی که با اختلالات سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند، استفاده شده است. یکی از این روش‌های درمانی که در طول سال‌ها مورد توجه قرار گرفته، اکوتراپی است. اکوتراپی شکلی از درمان است که شامل فعالیت‌های خارج از منزل در طبیعت است. این فعالیت‌ها توسط متخصصان سلامت روان تایید شده هدایت می‌شوند که پشتیبانی، تمرکز و راهنمایی ارائه می‌دهند. اصل اکوتراپی مبتنی بر کاوش و درک دنیای طبیعی است که به نوبه خود تأثیر مثبتی بر سلامت روان فرد دارد.

علم اکوتراپی

تحقیقات در طول سال‌ها نشان داده است که چگونه یک محیط طبیعی باعث افزایش سلامت جسمی و روانی می‌شود. یک بررسی سیستماتیک به چگونگی سودمندی محیط‌های طبیعی برای سلامتی پرداخت. نتایج نشان داد که فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی یا دویدن در یک پارک عمومی می‌تواند استرس را کاهش دهد و هم رفاه و هم عزت نفس را بهبود بخشد.

اکوتراپی دانش درمان بیماری ها با کمک گرفتن از طبیعت

جلسات اکوتراپی اغلب از ساختاری پیروی می‌کنند که شامل انواع گفتار درمانی مانند درمان شناختی رفتاری   (CBT)  است. گروهی از محققان دانشگاه اسکس دریافتند که در گروهی از افرادی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کردند، ۹۰ درصد پس از پیاده روی در یک پارک روستایی، سطح بالاتری از عزت نفس را احساس کردند. علاوه بر این، تقریبا سه چهارم گزارش کردند که کمتر احساس افسردگی می‌کنند. نظرسنجی دیگری که توسط همین تیم از محققان انجام شد نشان داد که ۹۴ درصد از افراد مبتلا به بیماری‌های روانی معتقد بودند که بیرون بودن در میان طبیعت روحیه مثبت‌تری به آنها می‌دهد.

طبیعت به دلیل توانایی آن در آرام کردن ذهن، اثر درمانی دارد. سبک زندگی شهری اغلب باعث می‌شود مردم احساس انزوا کنند، با افکار غافلگیرکننده و پر هرج و مرج که منعکس کننده رویدادهایی هستند که در اطراف خود می‌بینند. در چنین سناریویی، بیرون بودن در میان طبیعت، نوعی انزوا را ارائه می‌کند که جوان‌کننده است و به مردم اجازه می‌دهد تا"آهسته‌تر" شوند. دانشمندان همچنین دریافته‌اند که پاسخ‌دهی آگاهانه به طبیعت به رشد بیشتر سلول‌های عصبی و مدارهای عصبی کمک می‌کند.

اکوتراپی چیست؟

اکوتراپی شامل طیف وسیعی از روش‌ها برای کمک به افراد برای مقابله با مشکلات سلامت روانی است. دوره‌های طولانی در طبیعت، باغبانی، مدیتیشن و یوگا در فضاهای باز نمونه‌هایی از قرار گرفتن در معرض طبیعت هستند که به افراد کمک می‌کند تا روی زمان حال تمرکز کنند. هدف اکوتراپی حذف تحریک بیش از حد ذهن افراد و هدایت آنها به فضایی با آرامش کامل است. یک محیط خلوت با عدم وجود فشار خارجی برای کمک به افراد برای این که احساس کنند کنترل بهتری بر زندگی خود دارند که به نوبه خود باعث افزایش عزت نفس آنها می‌شود، بسیار مهم است.

برخی از اشکال خاص اکو درمانی عبارتند از:

· ماجراجویی درمانی: جایی که می‌توانید در فعالیت‌های بدنی ماجراجویانه مانند صخره نوردی یا غارنوردی شرکت کنید.

· درمان به کمک حیوانات: این شامل ایجاد یک رابطه درمانی با حیواناتی مانند سگ (ترجیحا در فضای باز) است.

· مراقبت از کشاورزی: ​​در این شکل از اکو درمانی شما می‌توانید از حیوانات مزرعه مراقبت کنید و محصولات را پرورش دهید. فعالیت‌هایی که از شیوه زندگی سنتی و روستایی تقلید می‌کنند.

آیا حضور در فضای باز برای سلامت روان کافی است؟

در حالی که شکی نیست اکوتراپی با بازسازی رابطه آنها با طبیعت از نظر روانی و معنوی به افراد کمک می‌کند، اما تنها درمان اختلالات سلامت روان نیست. اینکه از کسی که از افسردگی رنج می‌برد بخواهید "برود در جنگل قدم بزند" افسردگی او را درمان نمی‌کند. هر فردی به روش‌های خاص خود به اشکال مختلف درمان واکنش نشان می‌دهد. در حالی که ممکن است فردی به دارو پاسخ دهد، فرد دیگری ممکن است به مشاوره نیاز داشته باشد. اکوتراپی یکی از این گزینه‌هاست که می‌توان با آن آزمایش کرد، در حالی که در مسیر بهبودی از اختلالات سلامت روان است.

بودن در طبیعت به سلامت فرد کمک می‌کند

جدای از ارتباط اکوتراپی با سلامت روان، بودن در فضای باز به عنوان یک عمل همیشه مفید است. درگیر شدن با طبیعت به همه ما این امکان را می‌دهد که ارتباط خود را قطع کنیم و در محیط طبیعی خود آرامش پیدا کنیم. قرار دادن یک فعالیت در فضای باز به عنوان بخشی از روال خود مطمئنا تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی، عاطفی و روانی شما خواهد داشت. اگر در موقعیتی نیستید که واقعا به سفری بروید تا با طبیعت ارتباط برقرار کنید، یک پیاده روی ساده در پارک محله خود مطمئنا احساس سرزندگی در شما ایجاد می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید