غرب به رهبری آمریکا اکثر تحریم‌های خود رای روی افراد متمرکز کرده است، افرادی که عضوی از همین الیگارشی نزدیک به پوتین هستند. مشهورترین نمونه آن رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی و مالک چلسی است که به دوستی و نزدیکی با پوتین مشهور است و اخیرا به خاطر فشارها مجبور به واگذاری چلسی شد.

ابتذال خیر یا بازی چند لایه؛ تحریم‌های  روسیه به دلیل جنگ با اوکراین چه هدفی دارند؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: حالا دیگر این ایران یا کره شمالی نیستند که تحریم شده‌ترین کشورهای دنیا هستند و به لطف جنگ طلبی ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، این کشور در کمتر از دو هفته به تحریم شده‌ترین کشور دنیا بدل شده است.

روسیه که اکنون بیش از ۵۵۰۰ تحریم علیه خود را تجربه می‌کند، بخش مهمی از این تحریم‌ها را به دلیل تهاجم تمام عیار خود به اوکراین به دست آورده است و با محکومیت جهانی روبه‌رو شده است. تنها ۱۰ روز پس از دستور پوتین برای حمله به اوکراین بیش از ۲۷۰۰ تحریم از سوی بسیاری از کشورهای غربی علیه روسیه وضع شد که در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

پس از روسیه و ایران، فهرست کشورهای تحت تحریم شامل سوریه، کره شمالی، ونزوئلا، میانمار و کوبا است. این مجازات ها شامل مجازات افراد، شرکت ها و حتی محدودیت در تردد قایق‌ها و هواپیماها می‌شود. نکته جالب توجه این است که تحریم‌های روسیه پس از حمله به اوکراین ۵۰ درصد افزایش یافته است، تحریم‌هایی که به شدت از تحریم‌های پیش از خود مهم‌تر و اثر گذارتر بوده‌اند.

نکته جالب دیگر این است که در میان کشورهای اروپایی سوییس با وضع ۵۶۸ تحریم علیه روسیه در این زمینه پیشتاز است. این مسئله وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم سوییس اصولا مایل است نقش میان‌داری خود را حفظ کرده و کمتر در چنین دعواهایی وارد شود. بعد از سوییس اتحادیه اروپا با ۵۱۸ و فرانسه با ۵۱۲ بیشترین تحریم‌های اروپایی را علیه روسیه دارند.

در مقیاس جهانی هم آمریکا با ۱۱۹۴ و کانادا با ۹۰۸ تحریم در صدر لیست کشورهای تحریم کننده روسیه قرار دارند و بعد از آن‌ها نوبت سوییس، اتحادیه اورپا و دیگر کشورها می‌رسد.

نکته مهم دیگر این است که بیش از ۲۴۰۰ تحریمی که بعد از آغاز جنگ با اوکراین علیه روسیه اعمال شد بر روی اشخاص متمرکز است و کشورهای غربی روی زمین زدن الیگارشی روس و اطرافیان پوتین حساب باز کرده‌اند.

از بازی‌ها کامپیوتری تا ادبیات؛ روس باش تا تحریم شوی

تحریم‌ها علیه روسیه به پایان است و تنها به تحریم‌های دولت و فرادولتی ختم نمی‌شود. این روزها تحریم روسیه پرستیژ زا است و هر شرکت، گروه و فردی سعی می‌کند به شکلی روسیه را تحریم کند.

در یک نمونه دانشگاه بیکوکا در میلان ایتالیا یک دوره کوتاه مشتمل بر چهار جلسه آزاد درباره فئودور داستایوفسکی را به دلیل حمله روسیه به اوکراین به تعلیق درآورد. پائولو نوری نویسنده ایتالیایی که مدرس این دوره با اشاره به این تصمیم گفت: فکر می کنم آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد وحشتناک است. اما سانسور یک دوره مضحک است. برای یک دانشگاه ایتالیایی ممنوع کردن دوره‌های نویسنده‌ای مانند داستایوفسکی چیزی است که من نمی‌توانم باور کنم.

در سوی دیگر بازی‌سازان کامپیوتری هم در حال تحریم روسیه هستند بسیاری از شرکت‌های از جمله الکترونیک آرتز فروش بازی‌های خود در روسیه را متوقف کردند و حتی بازی مثل فیفا گفته که تیم‌های ملی و باشگاهی روسیه را از بازی خود خارج می‌کند.

ابتذال خیر یا بازی چند لایه؛ تحریم‌های  روسیه به دلیل جنگ با اوکراین چه هدفی دارند؟

ورزش روسیه هم از تحریم بی‌نصیب نمانده و تا کنون متحمل چندین مجازات شده است که شامل حذف از جام جهانی فوتبال مردان ۲۰۲۲ تا از دست دادن میزبانی رویدادهایی مانند مسابقه اتومبیل‌رانی گراندپری روسیه می‌شود.

سوالی که این جا مطرح می‌شود این است که آیا هدف این تحریم‌ها انسان دوستی و نگرانی برای مردم اوکراین است؟ اگر بله پس چرا تحریم‌های مشابهی علیه عربستان برای قتل عام در یمن و علیه رژیم صهیونیستی برای نسل کشی سیستماتیک در سرزمین‌های اشغالی و باقی مانده‌های فلسطین اعمال نمی‌شود؟

بازی رسانه‌ای و زمین زدن الیگارشی پوتین دوست

به طور خلاصه باید گفت که تحریم‌ها علیه روسیه دو هدف اصلی برای تحریم کنندگان و یک مزیت برای آنان دارد. مزیت این است که با تحریم روسیه می‌توان «پُز»ِ روشنفکری و انسان دوستی داد. هدف اصلی تحریم کنندگان اما دو چیز است. نخست بازی رسانه‌ای و شکست روسیه در زمین رسانه و افزایش فشار بر مردم روسیه که منجر به فشار به دولت شود. دیگر اما ویران کردن الیگارشی پوتین دوست.

پایگاه خبری اسپکتِیتور در تحلیلی که از اوضاع روسیه و الیگارش حاکم بر آن منتشر کرده است این الیگارشی را اینطور توصیف می‌کند:

افرادی که امروز ما آن‌ها را الیگارش‌های روسی می‌خوانیم، هیچ شباهتی به الیگارش‌های حقیقی روسیه ندارند و صرفا تصویر ساده‌ای از آن‌ها را به نمایش می‌گذارند. حقیقت این است که میلیاردرهای کنونی روسی تا حد زیادی به واسطه مدیریت خود بر بخش‌های دولتی و یا فروش برخی کالاها و خدمات به دولت روسیه است که ثروتمند و قدرتمند شده اند. از این رو، آن‌ها برای ثروتمند شدن نیاز به خلاقیت و قوای فکری خاصی نداشته اند. آن‌ها پولدار شده اند، زیرا دوستِ "ولادیمیر پوتین" بوده اند.

ابتذال خیر یا بازی چند لایه؛ تحریم‌های  روسیه به دلیل جنگ با اوکراین چه هدفی دارند؟

غرب به رهبری آمریکا اکثر تحریم‌های خود رای روی افراد متمرکز کرده است، افرادی که عضوی از همین الیگارشی نزدیک به پوتین هستند. مشهورترین نمونه آن رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی و مالک چلسی، است که به دوستی و نزدیک با پوتین مشهور است و اخیرا به خاطر فشارها مجبور به واگذاری چلسی شد.

آمریکا با هوشمندی تمام تحریم‌ها را به سمت تحریم این افراد برد تا عمق نفوذ پوتین در روسیه را هدف بگیرد و دست و پای دوستانش در خارج از روسیه را ببند. پرسش مهم این جا است که آیا این مسیر به دست آوردهای مورد نظر منجر خواهد شد یا خیر؟ باید صبر کرد و دید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید