حیوانات خانگی رایج ترین راه ورود کک به خانه هستند، بنابراین دانستن چگونگی رفع آلودگی کک و روش های پیشگیری از آلودگی کک مهم هستند.

تشخیص انواع جای گزش حشرات و راههای مقابله با اًنها / عکس

نیش حشرات یا به اصطلاح گزش حشرات می تواند استرس زیادی بر ما وارد کند و در بعضی مواقع باعث ایجاد واکنش های آلرژیک گردد و وقتی نگرانی تشدید می شود که از نوع حشره ای که نیش زده اطلاعی نداشته باشیم . افراد زیادی پس از گزش حشرات با ارمغان بهداشت محیط تماس می گیرند و نگران آفات خطرناکی مانند ساس هستند که اغلب با بررسی جای نیش حشرات نگرانی آنها برطرف می شود.

با توجه به اینکه روش مبارزه با هر حشره بسیار متفاوت است با مطالعه مقاله زیر از شکل گزش حشرات و علائم گزش می توانید نوع حشره را به راحتی تشخیص دهید و هر نوع گزشی را درمان کنید یا در صورت نیاز نسبت به ،سمپاشی کنه ساس یا کک اقدام کنید .

نیش ساس :

محل نیش زدن ساس :

ساس ها وقتی خیلی زیاد باشند هر جایی از بدن را ممکن است نیش بزنند ولی معمولاً نقاط انتهایی بدن را ترجیح می دهند مانند دستها،بازو، پاها، گردن،صورت،شانه

چه کسانی در معرض نیش ساس هستند :

ساس ها ممکن است در یک خانه یک نفر را نیش بزنند و بقیه افراد چیزی را احساس نکنند. دلیل انتخاب فرد برای نیش زدن به فاکتورهای متعددی مانند گروه خونی،رنگ پوست،سن، بازدم گازهای تنفسی،رنگ لباس،رنگ پوست و … مربوط می شود به اصطلاح ما ایرانیها “گوشتش شیرینه ”

علائم نیش ساس :

بیشتر افرادی که در معرض گزش ساس هستند غیر از التهاب و قرمزی و سوزش اندک چیز دیگری را احساس نمی کنند در موارد نادر ممکن است علائم شدید حساسیت بروز کند

علائم گزش و نیش ساس معمولا پس از یک هفته تا حداکثر دو هفته برطرف می شود.

معمولا شکل نیش ساس به صورت مثلثی یا خطی است . یعنی گزش ساس به صورت جای نیش سه تایی در یک نقطه از بدن دیده می شود در صورتی که حشرات دیگر مثل کنه یک جای نیش دیده می شود. 

همه افراد علائم گزش و التهاب (قرمزی پوست) را به درجات مختلف حس می کنند :

۱-احساس سوزش در محل نیش ساس

۲-یک برآمدگی خارش دار با مرکز واضح

۳-یک برآمدگی خارش دارد با مرکز تیره و ناحیه اطراف آن متورم و روشن تر

۴-برجستگی های قرمز کوچک که با کهیر یا تاول احاطه شده اند.

۵-قسمتهایی از پوست که به صورت برجسته یا صاف و ملتهب است .  

علاوه بر محل گزش علائم دیگری نیز، باید مد نظر قرار گیرد :

عفونت ثانویه در محل گزش : از آنجایی که محل گزش معمولاً با خارش همراه است افرادی که محل نیش حشره را با شدت می خارانند ممکن است سطح پوست آسیب ببیند و میکروب ها وارد آن قسمت پوست شود و علائم عفونت ثانویه در محل گزش مشاهده شود که می شود از طریق پمادهای آنتی بیوتیک مثل تتراسایکلین درمان کرد.

کم خوابی : با توجه به تغذیه حشره ساس در شب، خوابیدن در محل به شدت استرس زا می باشد و افراد بسیار بی قرار و بدون آرامش می خوابند.

 کاهش رفاه : تصور اشتباهی وجود دارد که ساس ها به دلیل تمیز نبودن محیط وارد منزل شده اند و این مسئله باعث کاهش اعتماد به نفس و افسردگی افراد می شود و کمبود خواب به دلایل بالا، باعث افسردگی،اضطراب،خستگی و کاهش ایمنی بدن می شود.

درمان گزش ساس :  

با توجه به اینکه در اکثر موارد علائم و گزش خود به خود برطرف می شود و هیچ بیماری خاصی از طریق ساس منتقل نمی شود نیاز به دارو نیست ولی درموارد خاص و به منظور کاهش عوارض گزش می توان راه حل های زیر را توصیه کرد :

* محل گزش با آب و صابون شسته شود

* استفاده از هیدروکورتیزون

* کرم های ضد خارش

* آنتی هیستامین

روش و نحوه سمپاشی ساس :

سمپاشی ساس در کف اطاقها ، دیوار،کلیه درزها و شکافهای موجود در منازل ، وسایل منازل با استفاده از سم ساس که در زیر معرفی شده اند .

سمپاشی لوازم خواب تشک ، وسایل پشمی و ابری و وسایل که انسان در آنها استراحت می کند مانند مبلمان و راحتی خصوصا” لوازم خواب بچه ها

مه پاشی و ضد عفونی خوابگاهها با استفاده از سموم از بین برنده ساس

سم مناسب ساس :

بهترین سم برای از بین بردن ساس، استفاده از سموم بادوام مثل BHC و بایگون ۱% – پرمترین ۰.۵ % – مالاتیون ۲% – دیازینون ۰.۵ % . دی دی وی پی ۰.۵ % به صورت امولسیون و پودرهای قابل تعلیق در آب در مخفیگاه های ساس استفاده نمود. لوازم خواب و ملافه های آلوده را نیز می توان با مقادیر کم حشره کش سمپاشی نمود. ( قبل از استفاده حتماً باید شسته شوند)

برای سمپاشی ساس می توان از سموم تدخینی هم استفاده کرد.

با توجه به پیچیدگی سمپاشی ساس و خطرناک بودن سموم، حتما برای ریشه کنی ساس از خدمات یک شرکت سمپاشی معتبر استفاده کنید.

نیش کنه :

کنه ها در فضاهای باز بیرون از خانه وجود دارند مانند کوه و جنگل ، در بین درختان،درختچه ها،چمن،برگ های پوسیده تلنبار شده زندگی می کنند و ممکن است جذب شما یا حیوان خانگی شما مثل سگ یا گربه شوند و از آنها به شما یا برعکس منقل شوند یا توسط پرندگانی مانند یاکریم وارد اتاق خواب شما شوند.

شکل کنه ها :

راحتترین شکل تشخیص کنه ها این است که آنها چهار جفت پا دارند و بسیار شبیه عنکبوت ها هستند در صورتی که حشرات دیگر ۳ جفت پا دارند .

اغلب گزش کنه بی خطر است و علامت خاصی غیر از تاول کوچک ندارد ولی تعداد کمی می تواند عوارض آلرژیک شدید و حتی بیماریهای خطرناکی را منتقل کند .

کدام قسمت های بدن در معرض نیش کنه قرار دارند:

بر مبنای داده های CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا) کنه ها قسمت های گرم و مرطوب بدن را ترجیح می دهند. البته ممکن است کنه ها الزاماً به سمت این قسمت های بدن نروند بنابراین  در مناطق آلوده به کنه،  کل بدن بازرسی شود.

قسمتهای مختلف بدن که احتمال بیشتری دارد تا مورد هجوم کنه ها قرار بگیرد :

در بین موها- در داخل و اطراف گوش-زیر بغل-داخل ناف-دور کمر-کشاله ران و پشت زانو

علائم گزش کنه :

2

  • درد در محل گزش
  • راش پوستی یا جوش (برآمدگی): برخلاف سایر حشرات گزش کنه معمولا مایع یا چرک ندارد،مگر اینکه عفونی شده باشد.
  • تاول ( سرخی)
  • احساس سوزش در محل گزش
  • درموارد نادر، در صورت داشتن آلرژی ممکن است شاهد تنگی نفس باشید

به طورکلی گزش کنه یک برآمدگی کوچک و قرمز رنگ شبیه به نیش پشه است که چند روز بعد برطرف می شود. ممکن است خارش خفیفی در محل گزش کنه مشاهده شود.

بثورات نیش کنه به صورت یک نقطه قرمز سفت که توسط یک دایره قرمز شفاف بزرگتر احاطه شده است که معروف به چشم گاو نر است.

تشخیص گزش کنه :

۱- برخلاف سایر حشرات که بعد از گزش میزبان خود را ترک می کنند کنه ها معمولاً چند روز به بدن می چسبند و بنابراین در صورت بازرسی بدن دیده می شوند .

۲- گزش کنه ها به صورت منفرد است و مثل سایر حشرات به صورت خطی یا گزش گروهی دیده نمی شود.

۳- گاز گرفتن کنه درد مختصری ایجاد می کند که در صورت تمرکز، متوجه خواهید شد.

درمان نیش کنه و جدا کردن نیش کنه :

مهمترین اقدام در زمان مواجهه با گزش کنه، جدا کردن کنه از بدن است

اما با توجه به اینکه هیپوستوم یا اجزای دهانی کنه دندانه دار است و در صورت کشیدن آن از بدن، اجزای دهانی کنه در داخل پوست باقی می ماند و عفونت ثانویه ایجاد می کند .

برای جدا کردن کنه از بدن شما به موچین و پنبه و الکل نیاز دارید .

شما بایستی کاری کنید تا کنه خودش اجزای دهانی را جمع کند . مالیدن کمی الکل به کنه می تواند باعث تحریک کنه و جمع کردن هیپوستوم شود. سپس تا حد امکان مطابق تصویر زیر موچین را به پوست نزدیک کنید و با فشار ثابت کنه را به سمت بالا بکشید . توجه کنید که کنه را خم نکنید یا نپیچانید.

پس از جدا کردن کنه، محل گزش را با آب و صابون بشویید یا با الکل ضدعفونی کنید.

پیشگیری ازگزش کنه :

  • هنگام سفر به جنگل یا علفزار در محل های آلوده به کنه یا مشکوک مانند جنگل یا علفزار، از پیراهن آستین بلند و شلوار بلند و کفش مناسب استفاده کنید.
  • هنگام پیاده روی در بوته زارها در مرکز جاده حرکت کنید و از کناره های جاده که به سمت بوته ها هست خودداری کنید.
  • استفاده از ترکیبات ریپلانت یا دورکننده حشرات مانند دی اتیل متاتولوآمید که به اختصار DEET که در بعضی از داروخانه ها در دسترس است می تواند مفید باشد
  • لباس ها و وسایل را با ۰.۵ درصد پرمترین اسپری نمایید و سپس بشویید .
  • بعد از حضور در فضای باز یا پیاده روی در جنگل دوش بگیرید.
  • پس از پیاده روی قسمتهای بدن را که ممکن است در معرض گزش کنه قرار بگیرد بازرسی نمایید.

مبارزه با کنه کبوتر در خانه :

برای پیشگیری از ورود کنه کبوتر به منازل به نظر اینجانب بایستی از ورود و لانه سازی کبوتر در بالکن منازل جلوگیری کرد. ایجاد هر سطح ناهمواری با کارتن و سرامیک یا پوشندن محل با توری مرغی کاملاً موثر است . در صورت دیر متوجه شدن از لانه گزینی حیوان و تخم گذاشتن کبوتر، راهکار اصلی استفاده از سمپاشی ابقایی بالکن و پشت بام برای جلوگیری از ورود کنه احتمالی است .

چگونه کنه را از بین ببریم ؟ تنها راه حل سم پاشی می باشد .

نحوه سمپاشی کنه کبوتر:

کنه ها به دلیل پوست یا کوتیکول سخت،چرمی و یکنواخت به سختی به سموم جواب می دهند بنابراین روش سمپاشی کنه به این صورت است که از سموم پیرتیروئیدی و فسفره استفاده کرد. و میتوان در صورت آلودگی اولیه فقط اتاق خواب سمپاشی شود. ولی نیاز به ترک محل برای حداقل ۲۴ ساعت دارد . همچنین باید به دقت نسبت به سمپاشی سقف کاذب و بالکن و اتاق خواب اقدام شود. پس از سمپاشی کنه نیاز به شستشوی وسایلی که سمپاشی شده است.

گزش کک :  

کک ها حشرات کوچک و بدون بال  به طول حدود ۵ میلی متر هستند که پاهای عقبی بلندتر دارند که برای پریدن های بلند طراحی شده اند. کک ها به سرعت زیاد می شوند  و روی فرش و پارچه های پشمی زندگی می کنند.

کک ها عموماً از خون حیوانات تغذیه می کنند و کسانی که حیوان خانگی مانند سگ و گربه دارند چند برابر بیشتر در خطر آلودگی منزلشان به کک هستند ولی در صورت ازدیاد کک ها و نبود حیوان، می توانند از خون انسان تغذیه کنند.

روش های معرفی شده در مقاله ریز به احتمال زیاد باعث از بین رفتن کک در منزل می شود ، ولی در صورت مشاهده مکرر کک در منزل برای سمپاشی کک با یک شرکت مجاز سمپاشی تماس بگیرید.

محل گزش کک:

کک ها معمولا اطراف پاها، مانند ساق پا و مچ پا را نیش میزنند ولی ممکن است هر جایی از بدن که تراکم مو داشته باشد را نیش بزنند.

3

کک ها چه کسانی را نیش می زنند ؟

کک ها حیوانات را ترجیح می دهند و انسان ها به عنوان میزبان ثانویه مطرح هستند و در صورتی که یک نفر از کنار کک بالغ گرسنه ای عبور کند که هنوز حیوان مناسبی پیدا نکرده است ممکن است هدف تغذیه کک قرار بگیرد.

علائم گزش کک :

گزش کک به علت محل گزش و الگوی گزش منحصر به فرد است . همانگونه که گفته شده کک ها معمولا ساق و مچ پا را مورد حمله قرار می دهند و به صورت خطی یا خوشه ای گزش ها در چند نقطه دیده می شود.

گزش کک به صورت یک برآمدگی کوچک قرمز رنگ است.ممکن است یک حلقه تغییر رنگ داده شده در اطراف گزش دیده شود. گزش کک به اندازه نیش پشه متورم نمی شود.

گزش ها اکثراً با خارش همراه هستند و در صورت خاراندن محل گزش ممکن است میکروب ها وارد پوست خراشیده شوند و فرد دچار عفونت ثانویه شود، بنابراین فرد باید در مقابل خارش مقاومت کند.

اکثر مردم معمولاً علائم قابل توجهی از گزش کک ندارند و اکثر کک ها ناقل بیماری نیستند.

ولی در صورت بدشانسی شما می توانند به ندرت ناقل بیماری های خطرناکی مانند طاعون و تیفوس منتقل کنند . در صورتی که علائمی مانند غدد متورم، قرمزی بیش از حد یا درد شدید در اطراف محل گزش،حالت تهوع یا مشکلات تنفسی داشتید باید به پزشک مراجعه کنید.

در صورت داشتن حیوان خانگی، اگر مشاهده کردید حیوان بی قرار است و خود را می خارند، آنها را از نظر کک بررسی کنید.

درمان نیش کک (گزش کک) :

۱- در مقابل میل به خراشیدن مقاومت کنید.

۲-محل گزش کک را با آب و صابون بشویید.

۳-برای تسکین تورم و خارش، از کیسه یخ با یک لایه حوله استفاده کنید (که باعث کاهش جریان خون در محل نیش کک می شود).

۴-برای درمان خارش می توانید از کرم ها یا پمادهای ضد خارش مانند کالامین استفاده کنید و یا از آنتی هیستامین ها استفاده کنید.

۵-می توانید از درمان های خانگی مانند ژل آلوئه ورا،چای بابونه،عسل در محل گزش کک استفاده کنید.

گزش کک معمولاً نیازی به درمان ندارد ولی در صورت تشدید علائم،حتما به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از نیش کک در حیوان:

حیوانات خانگی رایج ترین راه ورود کک به خانه هستند، بنابراین دانستن چگونگی رفع آلودگی کک و روش های پیشگیری از آلودگی کک مهم هستند.

اگر مطمئن نیستید که در خانه کک وجود دارد یا نه، با پوشیدن جوراب سفید در خانه قدم بزنید و در صورت مشاهده حشرات سیاه ریز در کف جوراب، منزل شما آلوده به کک شده است.

قسمت های اطراف گوش،گردن،پشت و شکم حیوان را با کنار زدن پشم های آن بررسی کنید در صورت مشاهده کک به ترتیب زیر می توانید عمل کنید.

با یک دامپزشک مشورت کنید تا با روش های ارزان از شر کک ها خلاص شوید،روش های کلی به شرح زیر هستند:

استفاده از شانه کک : شانه هایی که دندانه های نزدیک به هم دارند و در صورت شانه کردن حیوان،کک بین دانه ها گیر می کند که شانه را در محلول آب و صابون قرار دهید.

استفاده از شامپو کک : حیوان را با آب گرم خیس کنید ومطابق دستورالعمل سازنده، شامپو را بر بدن حیوان بمالید (به استثنای چشم و دهان حیوان)

داروهای ضد کک : داروها مطابق دستور دامپزشک می تواند به صورت خوراکی یا موضعی برا روی پوست باشد.

شستشوی ملافه ها : ملافه های مورد استفاده حیوان و خودتان را با آب گرم بشویید.

استفاده از جارو برقی : از یک جارو برقی قوی برای مبلمان و فرش و موکت استفاده کنید و مرتباً جارو بکشید و کیسه جارو برقی را فوراً خارج کنید و دفع کنید

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید