پرندگانی هم چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده ای و اردک سر سبز از ویژگی‌های جانوری این منطقه هستند. ارتفاع متوسط منطقه از سطح دریا حدود ۶۰۰ متر است.

تالاب‌های پلدختر را بیشتر بشناسید

به گزارش سلام نو، استان لرستان با ظرفیتی بی نظیر در حوزه طبیعت گردی و صنعت اکوتوریسم دارای مجموعه تالاب هایی در شهرستان پلدختر نیز میباشد که هر کدام می توانند به عنوان فرصتی بی بدیل در این حوزه مطرح شوند. هر سال همزمان با فصل پاییز پرندگان مهاجر در مسیر کریدور شمال به جنوب برای تجدید قوا به تالاب های پلدختر پناه می آورند که بیش از پانزده گونه پرنده را شامل میشوند. چنگر، کشیم، خوتکا، غاز خاکستری، اگرت، حواصیل و... از جمله گونه های وارد شده به تالابهای پلد ختر هستند. در بین این گونه های مهاجر دو گونه کمیاب از جمله قوی گنگ و حاجی لک لک نیز هر ساله در تالاب های پلدختر فرود می آیند.

شهرستان پلدختر از جمله شهرهای گردشگری استان لرستان است که از جنبه‌های مختلف گردشگری برای علاقمندان دارای جاذبه‌های مختلف بوده و از حیث آثار باستانی و چشم انداز طبیعی قدمت دیرینه دارد.

تالاب‌های پلدختر را بیشتر بشناسید

تالاب ‌های پلدختر در میان کوه چول در دامنه شمالی ارتفاعات کبیرکوه که یکی از قسمت‌ های زاگرس محسوب می‌ شود، واقع شده‌اند. این منطقه در کل دارای سیزده تالاب است که در گویش محلی گوری نامیده می ‌شوند. از این تعداد دو تالاب خشک شده و یازده تالاب دیگر فعال است. یکی از این یازده تالاب نیز در نزدیکی بروجرد واقع شده که بنام تالاب بیشه دان شناخته میشود.

پل دختر بعلت مجاورت با استان خوزستان و دارا بودن زمستان‌ های معتدل، یکی از مناطق مناسب و زیبای لرستان برای جلب پرندگان مهاجر و دیگر جانوران وحشی به شمار می ‌آید. زمین ‌های آن منشأ آهکی داشته و تالاب‌ ها از محلول شدن مواد آهکی کوه‌ ها طی زمان طولانی حاصل شده‌اند.

پلدختر دارای تالاب های فصلی و دائمی هم چون گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه است که تالاب «گری بلمک» با بیش از پانصد هکتار وسعت بزرگترین آنهاست. این تالاب ها زیستگاه پرندگانی هم چون چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری، اردک ارده ای و اردک سر سبز است. همچنین دارای گیاهانی همچون سرخس آبزی، پونه، یونجه، شبدر، جلبک سبز، شقایق و خارشتر است. شکار کردن در این تالابها به علت حضور پرندگان مهاجر و بومی ممنوع است.

تالاب‌های پلدختر را بیشتر بشناسید

تالاب تکانه

جنوب لرستان و هم جوار با استان خوزستان منطقه گردشگری تالاب تکانه در طول جغرافیایی ۴۷:۴۳:۱۷ و عرض جغرافیایی ۳۳:۰۰:۴۷ واقع شده است. این تالاب در ارتفاعات چول شهرستان پلدختر و در پانصد متری جنوب شرقی تالاب لفافه با وسعتی معادل پنج هکتار واقع شده و عمق آن نیز پنج متر است. این منطقه از گیاهان نی پوشیده شده است. ارتفاع متوسط منطقه از سطح دریا حدود ۶۰۰ متر است.
نزدیکترین شهر به این منطقه شهر پلدختر است. روستای گری باباخان نزدیکترین روستای دارای سکنه به این منطقه است.

تالاب لفانه

این تالاب درسه کیلومتری جنوب غرب روستای میرآباد (ولیعصر) قرار دارد و از تالاب ‌های شهرستان پلدختر است که دارای مساحت ده هکتار می ‌باشد. این منطقه از گیاهان نی پوشیده شده است و به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حمایت قرار گرفته است. لفافه از دو تالاب تشکیل شده که به وسیله تپه‌ای از یکدیگر جدا می ‌شوند. لفانه بالایی شش هکتار وسعت دارد و آب آن شیرین است و به وسیله ارتفاعات محصور شده است. لفانه پایینی چهار هکتار وسعت دارد. منبع تأمین آب تالاب لفافه بارندگی است.
ارتفاع آنها از سطح دریا هفتصد و هشتاد متر است. پوشش گیاهی آن غالبا نی و پونه است و ماهی سیاه، زالو و لاک پشت در آن زندگی می‌ کنند.

تالاب زردابه

این تالاب در شهرستان پلدختر واقع شده است و دو هکتار وسعت دارد. جانوران آبزی در این تالاب زندگی کرده و پوشش گیاهی منطقه از سرخس آبزی تشکیل شده است. شکار در این منطقه ممنوع می‌ باشد.

تالاب سیاه

این تالاب با مساحت یک و نیم هکتار، کوچک‌ ترین تالاب شهرستان پلدختر است. این تالاب زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر می‌ باشد و از گیاه نی پوشیده شده است. این تالاب یکی از مناطق شکار ممنوع شهرستان پلدختر است.

تالاب جمجمه

این تالاب نیز زیستگاه پرندگان مهاجر است. پوشش گیاهی منطقه گیاه نی بوده و به عنوان منطقه‌ شکار ممنوع معرفی شده است. واژه جمجمه به معنای جنبان می ‌باشد که به دلیل متحرک بودن، با این نام معرفی شده است.

تالاب کبود

این تالاب با مساحت چهار هکتار زیستگاه پرندگان مهاجر است. این منطقه از گیاه نی پوشیده شده و از مناطق شکار ممنوع شهرستان پلدختر است.

تالاب‌های پلدختر را بیشتر بشناسید

تالاب تاف ۱ و ۲

وسعت این تالاب پنج هکتار می ‌باشد. این منطقه زیستگاه پرندگان مهاجر بوده و از گیاه نی پوشیده شده است. شکار در این منطقه ممنوع می‌ باشد.

تالاب گُلم سوزه

تالاب گلم سوزه نیزاز تالاب‌ های شهرستان پلدختر است. این تالاب دو هکتار مساحت دارد و زیستگاه پرندگان مهاجر می‌ باشد. پوشش گیاهی این منطقه گیاه نی است و به عنوان یک منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار دارد.

تالاب پیکه

این تالاب در شهرستان پلدختر واقع شده است و سه و نیم هکتار مساحت دارد. این منطقه به دلیل آن که زیستگاه پرندگان مهاجر می ‌باشد، منطقه‌ای شکار ممنوع است.

تالاب‌های پلدختر را بیشتر بشناسید

تالاب بلمک

این تالاب در هفت کیلومتری جنوب غربی پل دختر در کنار روستای میرآباد قرار دارد  و با مساحت چهارده هکتار، بزرگ‌ ترین تالاب شهرستان پلدختر است ولی متأسفانه چندین سال است که مساحت قابل توجهی از آن توسط کشاورزان تبدیل به مزرعه شده است به طوری که به صورت یک تالاب فصلی کوچک و موقتی درآمده است در حالی که سالانه بیش از پانزده گونه پرنده که برخی از آنها جزو گونه‌ های کمیاب می ‌باشند، به این تالاب و دیگر تالاب ‌های شهرستان مهاجرت می ‌کنند.
مساحت آن هشت هکتار و منبع تأمین آب آن بارندگی است. گیاهانی چون نی، جگن و پرندگانی چون غاز و کاکایی در آن مشاهده می ‌شوند.

تالاب بیشه دالان

این تالاب در جنوب شرقی شهرستان بروجرد و در دشت سیلاخور قرار دارد و زیستگاه پرندگان مهاجر در فصل زمستان و نیز پرندگان بومی و تأمین ‌کننده بخشی از آب منطقه است. مساحت این تالاب ۹۱۳ هکتار می‌ باشد.

منبع: تریپ یار 
 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید