قیمت نفت جهانی، 0.36 درصد کاهش یافت و به 92 دلار رسید. این در حالی است که قیمت نفت ایران با سیگنال لغو تحریم‌ها افزایش داشته است.

سیگنال وین برای بازار نفت/  نفت ایران گران شد

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت جهانی نفت بالاخره و پس از چندین روز، نزولی شد. قیمت نفت دیروز تا آستانه ۹۴ دلار هم صعود کرده بود اما امروز افت پیدا کرد. قیمت پایه نفت برنت در معاملات امروز دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ تا ۹۲ دلار و ۹۱ کاهش یافت.

قیمت امروز نفت جهانی

چرا نفت ارزان شد؟

تحلیل‌گران یورونیوز معتقدند بازار نفت به اخبار مذاکرات وین واکنش نشان داده است. آن‌ها می‌گویند خوشبینی جهان به توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا دلیل اصلی افت قیمت جهانی نفت بوده است.

به گفته آسوشیتدپرس، آمریکا برخی از تحریم‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را لغو کرد؛ البته همان زمان اعلام شد لغو این تحریم‌ها، برای تسهیل گفتگو بوده است. تحلیلگران بازار جهانی نفت هم می‌گویند این اقدام آمریکا باعث کاهش قیمت جهانی نفت شده است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه به یورورنیوز گفته بود معافیت‌های بازگردانده شده با هدف ایجاد شرایط لازم برای پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده و نشانه‌ توافق آمریکا با ایران نیست. همزمان با کاهش قیمت نفت جهانی، قیمت نفت ایران امروز ۳٫۷۷ درصد رشد داشت و به ۸۸٫۷۲ دلار به ازای هر بشکه رسید.

سیگنال وین برای بازار نفت/  نفت ایران گران شد

قیمت امروز نفت ایران

چرا آمریکا برخی تحریم‌ها را لغو کرد؟

قیمت نفت از ابتدای دی ماه روندی به شدت صعودی داشت و در اواخر دی ماه، رکورد هفت ساله خود را شکست. روند صعودی قیمت نفت تا جایی ادامه پیدا کرد که برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند با کاهش همه‌گیری سویه جدید کرونا، امیکرون، نفت وارد کانال ۱۲۰ دلاری هم بشود.

آمریکا در آن زمان به اوپک‌پلاس اخطار داد که تولید خود را افزایش دهد اما تولیدکنندگان اوپک و اوپک‌پلاس، راضی به افزایش عرضه خود نمی‌شدند. کمبود عرضه و افزایش تقاضای نفت، جو روانی بازار را بهم ریخت و قیمت نفت به بیش از ۹۰ دلار هم رسید. آمریکا هم از چین، هندوستان و ژاپن که ذخایر نفتی داشتند درخواست کرد ذخایر خود را به بازار عرضه کنند تا قیمت نفت کنترل شود.

پس از آن که اعضای اوپک پلاس اعلام کردند تغییری در روند افزایش عرضه نفت به بازار ندارند، کاخ سفید دستور آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر این کشور را داد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد این تصمیم را با هماهنگی کشورهای چین، هند، ژاپن، انگلیس و کره جنوبی گرفته و امیدوار است قیمت نفت کاهش یابد. اما چنین نشد و بهای جهانی نفت به ۹۰ دلار رسید.

حالا کاخ سفید از کاهش قیمت نفت ناامید شده و به نظر می‌‎رسد تصمیم لغو برخی از تحریم‌های ایران هم به منظور کاهش قیمت جهانی نفت باشد.

ظرفیت صادرات نفت در ایران

بر اساس گزارش کنگره تحقیقات آمریکا، ایران در سال ۲۰۲۱ روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت به چین، ۹۶ هزار بشکه به سوریه و ۴۰۰ هزار بشکه هم به عراق و ونزوئلا فروخته است. بنابراین آمار کلی فروش نفت در سال ۲۰۲۱ تنها یک میلیون و ۹۶ هزار بشکه بوده است.

این در حالی است که ایران اعلام کرده بود در صورت برداشته‌ شدن تحریم‌های آمریکا ۶۹ میلیون بشکه نفت سنگین روی نفتکش‌ها دارد که آماده صادرات است.

رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران هم پیش از این به  به تجارت‌نیوز گفته بود ایران ظرفیت تولید روزانه بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه است. به گفته پدیدار، یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از این مقدار نفت، صرف نیاز داخلی می‌شود و بقیه نفت تولید شده، قابلیت صادر شدن دارد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید